- 2 November 2023
- Etichete ICR Institutul Cultural Roman ICR Lisabona Raluca Radulescu Café Bonheur Matei Vișniec Teatro da Cerca de São Bernardo
Compania de teatru Escola da Noite din Coimbra prezintă spectacolul „Café Bonheur” de Matei Vișniec, la Teatro da Cerca de São Bernardo. Spectacolul este compus dintr-o selecţie de piese scurte ale dramaturgului român, iar premiera va avea loc joi, 9 noiembrie 2023, ora 19.00. Este pentru prima dată când Matei Vişniec îşi asumă „rolul” de regizor pe o scenă profesionistă. Spectacolul se anunţă ca un manifest politic având forma unui „cabaret poetic”. Este vorba de o „fabulă filozofică” care ne invită să reflectăm asupra societății de consum, asupa individualismului și asupra tuturor formelor de manipulare și de „spălare a creierelor”.
ICR Lisabona, în calitate de partener al evenimentului, va susține participarea jurnalistului cultural și criticul de teatru Raluca Rădulescu, care va susține o prelegere despre dramaturgia românească în spațiul lusitan. Evenimentul va avea loc după reprezentația spectacolului „Café Bonheur” de vineri, 10 noiembrie 2023, în prezența lui Matei Vișniecși a echipei de actori.
Compania Escola da Noite a produs până acum trei piese ale dramaturgului român: „Despre senzația de elasticitate când păşim peste cadavre” (2014, regia António Augusto Barros), „Angajare de clovn” (2020, regia António Augusto Barros) și „Femeia ca un câmp de luptă” (2020, regia Sofia Lobo). De data aceasta, trupa de teatru din Coimbra l-a invitat pe scriitor să-şi facă „debutul” ca regizor și să regizeze singur producția. Cu mai puțin de o lună înainte de premieră, Matei Vişniec afirma că este vorba despre „o experiență culturală și umană unică, plină de momente artistice intense şi bogată în emoții”.
Raluca Rădulescu este jurnalist, traducător, curator de teatru și doctor în filologie la Universitatea din București. Din 1999 lucrează ca jurnalist la Radio România, unde din 2017 realizează emisiunea „Scena și ecranul” difuzată zilnic la Radio Romania Cultural. Din 2005 traduce din limba rusă în limba română, în special cărți de teatru, cum ar fi „Munca actorului cu sine însuși” de K.S. Stanislavski, Jurnalul lui Vaslav Nijinski sau Andrei Tarkovski, dar și piese de teatru de la Cehov și Gorki la autori contemporani din Rusia, Belarus, Ucraina. A fost curator și consilier pentru mai multe festivaluri de teatru, organizând, de asemenea, ateliere și laboratoare cu artiști străini în teatre din România. În 2014 a primit Premiul Special UNITER pentru traducerea unei cărți fundamentale în practica și teoria teatrului, „Munca actorului cu sine însuși” de K.S. Stanislavski. În 2020 a fost nominalizată la Premiile UNITER, categoria critică de teatru.
Poet, dramaturg, romancier, jurnalist, Matei Vişniec trăieşte în Franţa unde a lucrat ca jurnalist la Radio France Internationale. După căderea comunismului în 1989, activitatea lui Matei Vişniec s-a derulat între Franţa şi România, între două culturi şi două limbi, între Vest şi Est. Piesele sale sunt traduse în peste 30 de limbi şi s-au aflat pe afiş în peste 30 de ţări.Aproape toată opera sa teatrală a fost tradusă în portugheză la editura braziliană É Realizações. Matei Vișniec este dramaturgul cu cele mai multe piese puse în scenă în România. Numeroase premii i-au răsplătit activitatea, începând cu Premiul pentru poezie acordat de Uniunea Scriitorilor din România, în 1984, pentru volumul „Înţeleptul la ora de ceai”.A obţinut Premiul Academiei Române şi Premiul UNITER pentru întreaga activitate. În Franţa i s-a decernat Premiul presei la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon, Premiul european al Societăţii Autorilor şi Compozitorilor Dramatici (SACD), precum şi Premiul de literatură europeană„Jean Monnet”.
Spectacolul „Café Bonheur” va putea fi văzut până pe 30 noiembrie 2023 (miercuri și joi la ora 19.00, vineri și sâmbătă la ora 21.30 și duminica la ora 16.00) și reuneşte o echipă românească şi una portugheză.
Text şi regie: Matei Vişniec
Scenografie: Andra Bădulescu Vişniec
Costume: Andra Bădulescu Vişniec şi Ana Rosa Assunção
Coregrafie: Mălina Andrei
Muzică şi sound design: Claudiu Urse
Participare excepţională cu două creaţii video: Mircea Cantor
Distribuţia: Ana Teresa Santos, Igor Lebreaud, Miguel Magalhães, Ricardo Kalash, Maria Quintelas
Light designer: Danilo Pinto
Video: Eduardo Pinto
Sonorizare: Zé Diogo