Cultura română s-a reîntors în spațiul public din Tel Aviv

Cultura romana s-a reintors in spatiul public din Tel Aviv

După o lungă perioadă în care organizarea de evenimente culturale în spațiul fizic a fost imposibilă, promovarea culturii și artelor fiind restrânsă la mediul online, Tel Avivul se bucură, în luna noiembrie, de un nou suflu cultural outdoor. Profitând de ameliorarea situației pandemice din Israel, precum și de clima mediteraneeană care oferă, în acest anotimp, condiții climaterice propice evenimentelor organizate în aer liber, ICR Tel Aviv are prilejul, în aceste zile, să contribuie la realizarea a două evenimente internaționale de amploare.

Noul sezon cultural ne-virtual a fost inaugurat în data de 9 noiembrie, de ediția 2020 aFestivalului Internațional de Fotografie, cel mai important eveniment de profil din Israel. Ajuns în acest an la ediția a VIII-a, a cărei tematică este Transformation, Festivalulse desfășoară, până în data de 28 noiembrie, într-un format nou, adaptat realităților rezultate din restricțiile impuse pentru evitarea răspândirii COVID-19 – astfel, expozițiile de fotografieau loc în aer liber, în Piața HaMedina din centrul Tel Avivului, însoțite fiind de un bogat program online.

România participă pentru a patra oară la acest eveniment, pentru ediția din acest an organizatorii Festivalului Internațional de Fotografie din Tel Aviv selectându-l pe fotograful român Petruț Călinescu cu proiectul„Marea Neagră”. În cadrul testimonialului video realizat de ICR Tel Aviv, artistul menționează: „Marea Neagră este un proiect pe care l-am început în 2010, când, împreună cu jurnalistul Ștefan Candea, am făcut înconjurul Mării Negre, trecând prin Bulgaria, Turcia, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Abhazia, Rusia, Ucraina și Moldova.(...) Marea Neagră devine deopotrivă un loc al dragostei, al relaxării și al libertății, dar și al tensiunilor militare.”

În același material video, difuzat pe paginile oficiale de Facebook și de YouTube ale reprezentanței din Israel a Institutului Cultural Român, la data de 15 noiembrie – care oferă și un tur virtual al festivalului – Maya Anner, curatorul PHOTO IS:RAEL poartă o conversație cu Martin Salamon, directorul ICR Tel Aviv, despre participările românești consecutive la prestigiosul eveniment, organizat anual în Israel.

Un alt eveniment outdoor, organizat în aceeași perioadă la Tel Aviv de către Delegația UE din Israel și reprezentanțele statelor membre participante (printre care ICR Tel Aviv), în colaborare cu Primăria Tel Aviv, a fost expoziția colectivă de artă contemporană “Open Skies”. Evenimentul a avut loc în perioada 12-14 noiembrie 2020, în cadrul programului “Loving.Art Making.Art” (L.A.M.A) derulat anual de municipalitatea metropolei israeliene. Evenimentul s-a desfășurat sub egida celebrării Zilei Europei, marcată în mod oficial în luna mai și reprogramată într-un nou format anul acesta, ca urmare a situației cauzate de pandemia Covid-19.

Ediția din acest an a programului “Loving.Art Making.Art” a fost dedicată artei europene și s-a desfășurat de-a lungul străzilor principale din oraș. În cadrul expoziției, lucrări de artă contemporană europeană din România, Polonia, Lituania, Spania, Franța, Olanda, Finlanda, Austria, Germania, Belgia, Grecia și Israel au fost expuse în spațiul public, accesul la expoziție fiind liber pentru publicul vizitator.

România a fost reprezentată în program de artistul Mircea Cantor, care a expus câteva lucrări din seria “Supposing I could hear that sound. Now”, realizate în 2015 și reprezentate, în Israel, de Galeria Dvir din Tel Aviv. Lucrările reprezintă o serie de pereți de beton de dimensiuni mari, susținuți de câte o pereche de șofare (instrument muzical tradițional evreiesc, realizat din corn de berbec).

Publicul, din toate categoriile de vârstă, a participat în număr foarte mare la cele două evenimente internaționale outdoor, apreciind ocazia oferită, de a se bucura din nou de evenimente culturale de calitate, în spațiul public. Varietatea programului și a creațiilor artistice prezentate, precum și inițiativa organizării, chiar și în acest context restrictiv cauzat de pandemie, au atras publicul și au conferit un plus de valoare celor două manifestări.