Azulejo, în viziunea artiștilor români

Azulejo, in viziunea artistilor romani

Institutul Cultural Român de la Lisabona a inaugurat, în data de 6 octombrie, expoziția „Azulejo, în viziunea artiștilor români", care cuprinde lucrări de pictură, grafică, sculptură, ceramică și fotografie, ale unor artiști români consacrați sau în curs de afirmare.

ICR Lisabona propune publicului portughez (după modelul inaugurat în 2014, prin expoziţia „Măştile poetului" - omagiu pentru Fernando Pessoa) un nou dialog între cele două culturi de la extremele latinităţii. 

De această dată, un element aparţinând patrimoniului istoric, fundamental pentru înţelegerea fenomenului artistic portughez, este revizitat de artiştii români într-o manieră contemporană, la care adăugă propriile viziuni şi sensibilităţi. Pe simeze se află mai mult de 90 de lucrări în tehnici foarte diverse, propuse de 70 de plasticieni. Vernisajul a avut loc în prezența Corinei Duma, curatoarea expoziției și a lui Alexandre Nobre Pais, curator la Museu Nacional do Azulejo și istoric de artă portughez, care va conduce un tur ghidat al expoziției.

Cu prilejul organizării acestui eveniment au fost donate reprezentanței de la Lisabona aproximativ 50 de lucrări, care vor fi itinerante (în cadrul expoziției cu același nume), pe parcursul anului 2017, în diverse orașe din Portugalia. 

Azulejo, tema propusă ca prilej de reflecție plastică în cadrul acestei expoziții, este un cuvânt portughez de origine arabă, intrat în spațiul culturii portugheze la sfârșitul secolului al XV-lea, pe filieră spaniolă și arabă, care denumește placa de ceramică decorată (iar nu, cum greșit se crede, potrivit unei etimologii la îndemână, culoarea albastră). 

O piesă azulejo este subțire, în general pătrată, mono sau policromă, netedă sau în relief. Deși utilizarea faianței decorative în arhitectura exterioară și interioară a locuinței este comună în tradiția mai multor țări (Italia, Spania, Maroc, Tunisia, Iran, Olanda etc), în Portugalia, arta azulejos s-a dezvoltat într-o formă aparte de expresie artistică și este aici, lucru important de notat, o artă încă vie, deosebit de prețuită. De la așa-numitele Figuras de convite la Cartelas, azulejo a fost prezent în arta Portugaliei timp de mai bine de jumătate de mileniu.


Corina Gabriela Duma este designer grafic și lucrează în București. A studiat grafica la Universitatea Națională de Arte din București, unde, din 2009, predă ca lector asociat la departamentul de Design al FADD. Din 2014 este doctor în arte vizuale. Semnează conceptul grafic al revistelor: ARTA (serie nouă) a Uniunii Artiștilor Plastici din România și „igloo. habitat&arhitectură".

Alexandre Nobre Pais deține un titlu de doctor în Arte Decorative la Universitatea Catolică din Portugalia (2012), cu o disertație pe tema faianţei portugheze de la sfârșitul secolului al XVI-lea până în prima jumătate a secolului al XVIII-lea. Experiența sa profesională este asociată cu Museu Nacional do Azulejo (15 ani), cu Institutul „José de Figueiredo" (5 ani) și cu Palácio Nacional da Pena (7 ani). A publicat o serie de cărți și articole pe tema domeniului său de specialitate (azulejo şi sculptura în teracotă) și a participat la diferite conferințe în Portugalia și în străinătate, printre care amintim Marea Britanie, Germania, Croația, Egipt, Canada, Brazilia, Chile, Peru și Maroc. 

Expoziția va putea fi vizitată până pe data de 31 octombrie 2016.