Institutul Cultural Român își exprimă regretul față de dispariția Radu Penciulescu, unul dintre cei mai importanţi
regizori şi profesori de teatru, care a murit la Stockholm, la vârsta de 88 de ani.
Născut în
1930, Radu Penciulescu a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi
Cinematografică în 1956, unde a fost coleg cu Lucian Pintilie, Sanda
Manu, Mihai Dimiu, Valeriu Moisescu. După absolvire (1955), a fost regizor angajat la Oradea şi a lucrat la
Craiova, unde director tocmai devenise Vlad Mugur. În 1964, a înfiinţat
Teatrul Mic şi i-a devenit primul director (post din care şi-a dat
demisia în 1969), perioadă în care a fost şi profesor la Institutul de
Teatru, unde existau două clase de regie, una a lui Penciulescu,
cealaltă a lui David Esrig.
A montat spectacole de referinţă, precum
„Doi pe un balansoar" (cu Leopoldina Bălănuţă şi Victor Rebengiuc),
„Richard II", „Tango", „Dansul sergentului Musgrave", „Regele Lear" la
Teatrul Naţional Bucureşti (TNB), „Woyzeck" la Piatra Neamţ, „Vicarul"
la „Bulandra".
A fost atras de teatrul de idei, de teatrul-documentar, fiind considerat
unul dintre regizorii cei mai titrați ai generaţiei sale. În 1973, a
plecat din ţară, stabilindu-se în Suedia, unde a ocupat postul de
profesor la secţia de regie a Şcolii Superioare de Teatru din Malmö până
la pensionare.
Rebengiuc: "Lui Penciulescu câțiva regizori îi datorează cariera"
Victor Rebengiuc a jucat în toate spectacolele de
neuitat, montate de Penciulescu, până la plecarea acestuia din ţară:
„Doi pe un balansoar” (1964), „Richard al II-lea” (1966), „Tango”
(1967), la Teatrul Mic, şi „Vicarul” (1972), la Bulandra. În 1964,
regizorul înfiinţa Teatrul Mic, un spaţiu îndrăzneţ prin repertoriul
susţinut în perioada comunistă. Rebengiuc a fost printre primii actori
invitaţi să joace aici, alături de George Constantin, Olga Tudorache sau
Leopoldina Bălănuţă. „Doi pe un balansoar” a deschis prima stagiune a
teatrului, cu două personaje ,,care „îşi vorbeau“ dragostea. Poldi
(Leopoldina Bălănuţă) şi Rebengiuc au stilizat piesa până când a
devenit un dans ciudat, un blues cu tonuri puţine, repetitive, pure,
după cum descria Radu Penciulescu spectacolul care a avut nu mai puţin
de 800 de reprezentaţii. Penciulescu şi Rebengiuc au deschis astfel,
mână în mână, o perioadă fastă a teatrului românesc: repertoriul se
lărgise, se jucau piese străine, nu numai sovietice, erau puşi în scenă
autori moderni la vremea respectivă. „Penciulescu nu ştia să-ţi arate
cum să joci, aşa cum fac Ciulei sau Pintilie, ci făcea un traseu
psihologic al rolului care te poartă pe tine, ca actor spre punctul
ţintă. Lui Penciulescu, care rămâne un mare pedagog, câţiva regizori din
România îi datorează cariera. În Suedia, la Malmö, unde a predat
actoria, el era sufletul acelei şcoli de teatru, mentorul ei”,
mărturisea Rebengiuc.
În România, Radu Penciulescu s-a reîntors în ultimii ani
pentru nişte workshopuri, după ce a montat în 2002, tot la Teatrul
Naţional, alături de George Banu, spectacolul „Celălalt Cioran”, cu
regretatul actor Ovidiu Iuliu Moldovan.
A lucrat mult în străinătate, în SUA, Canada, Franţa, Suedia, Belgia şi Scoţia. A avut elevi care îi pronunţă numele ori de câte ori vorbesc despre maeştrii lor, pe regizorii Andrei Şerban, Alexandru Tocilescu, Mircea Cornişteanu, Florin Fătulescu, Petrică Ionescu, Alexa Visarion, Andrei Belgrader.
După 1990, Radu Penciulescu a lucrat în
România doar în sistem de workshop (la TNB, pe teme shakespeariene, sau
la Olăneşti, pe texte din Cehov), cu o singură excepţie: „Celălalt
Cioran", un scenariu după „Caietele" lui Emil Cioran, subintitulat
„atelier-lectură", realizat de criticul George Banu în colaborare cu
Radu Penciulescu în 2002, la Teatrul Național București (TNB).
A mai montat la TNB „Legenda Marelui Inchizitor", dramatizare după un
capitol din romanul „Fraţii Karamazov", de F. M. Dostoievski, cu Victor
Rebengiuc, în 2009, şi „Macbeth", de Shakespeare, cu Ion Caramitru şi
Valeria Seciu, în 2011.
Andrei Șerban: „De la Radu Penciulescu, am învățat să gândesc în teatru”
„Radu Penciulescu şi teatrul la înălţimea omului”, de
Florica Ichim şi Ada Maria Ichim, este o antologie publicată în 2018 de Fundaţia
Culturală „Camil Petrescu”, supliment al Revistei Teatrul Azi, prin Editura
Cheiron, Bucureşti. La lansarea cărții, au vorbit Anamaria Narti, George Banu, Andrei Șerban, Florica Ichim, Ada Maria Ichim, Alexa Visarion, din amintirile cărora vă redăm câteva fragmente.
Regizorul Andrei Șerban a mărturisit că îi
este greu să vorbească despre un om de care a fost atât de apropiat. „Am avut
trei influențe în tinerețe, în viață – prima a fost aceea a lui Radu
Penciulescu, de la care am învățat să gândesc în teatru. Nu uit
când m-a invitat la Teatrul Mic , pentru a monta Iona, spectacolul care l-a
făcut să părăsească Teatrul Mic și România, un act de mare curaj, a plecat mai
întâi în Suedia, apoi în America. Acolo a fost adorat de studenții lui (…),
avea acest talent imens de a ajuta, de a se dărui, o lipsă de prețiozitate, o
lipsă de artificiu. (....) Nu am întâlnit alți oameni mai generoși în teatru decât el
și Liviu Ciulei, care se bucurau cu adevărat de succesul colegilor lor”, a continuat regizorul. „Pentru mine două exemple
sunt importante – al curajului și al pericolului. Am învățat curajul de la Radu
Penciulescu, iar când mi-am dat demisia de la Național am făcut-o gândindu-mă
la el, dacă el a avut curaj atunci, am și eu. Și al doilea exemplu este cel al
pericolului, pentru că el nu a mai făcut regie după plecarea din țară.”
George Banu: "Vocația lui Radu Penciulescu a fost una profund pedagogică”
Criticul de artă George Banu a subliniat faptul că
„vocația lui Radu Penciulescu a fost una profund pedagogică” și că
„într-adevăr, poate că a dispărut de pe scena artistică, dar a fost un pedagog
important”. La rândul său, regizorul Alexa Visarion a mărturisit: „Radu Penciulescu a fost pentru mine ce a fost pentru
aproape toți din sală: artistul care a avut noblețe, și împreună cu noblețea a
avut demnitate. Obișnuia să spună că înainte de arta pe scenă e arta de a
trăi. A pregătit generații de regizori în toate colțurile lumii, (…) și toți
au noblețea sa”.
Dumnezeu să-l odihnească!