- 27 May 2024
- Etichete ICR Institutul Cultural Roman FÜR:SORGE Kosmos Theater din Viena ICR Viena
Premiera piesei de teatru documentar bilingve (germană/română) „FÜR:SORGEˮ de Thomas Perle va avea loc luni, 27 mai 2024, ora 20.00, la Kosmos Theater din Viena, cu susținerea Institutului Cultural Român. Alte cinci reprezentații vor avea loc joi, 6 iunie 2024, la același teatru. Din distribuție fac parte Julia Schranz și Suse Lichtenberger (actrițe), precum și Ana-Lucia Bozovan, Ileana Indru și Helma Steinböck (experte în domeniul asistenței sociale și îngrijirii la domiciliu).
O meserie onorabilă și atât de necesară: îngrijitor la domiciliu, 24/24! Dar și o meserie prin care se exploatează forța de muncă imigrantă provenită din țările Europei de Est, printre care și România, fapt contextualizat de piesa de teatru FÜR:SORGE de Thomas Perle.
Regizată de Constance Cauers și Alexandru Weinberger-Bara și produsă de colectivul artistic baldanders theaterkollektiv, „FÜR:SORGEˮ analizează condițiile sociale, instituționale și juridice ale muncii de îngrijire profesională și informală, examinând efectele acestora asupra destinelor individuale din perspectiva îngrijitorilor români, a pacienților și a celor care se confruntă cu necesitatea unui îngrijitor pentru membrii propriei familii. Piesa de teatru expune ce se întâmplă în realitatea cotidiană a domeniului îngrijirii din Austria, pe baza mărturiilor documentar-biografice ale experților din domeniu.
Domeniul de îngrijire la domiciliu în Austria este o piață a muncii nereglementată, care atrage în activități fals independente și prost plătite imigranți proveniți majoritar din Europa de Est, fără cunoștințe de limba germană,. Așadar, îngrijirea în sine devine ea însăși un „pacient de urgență”, deși o astfel de asistență este una dintre sarcinile de bază ale unui stat social. Totuși, nedreptățile au loc în detrimentul tuturor celor implicați. Pare că există o regulă generală în societatea austriacă: cu cât munca proprie este mai evidentă pentru alți oameni, cu atât mai puțin este plătită. În Austria sunt înregistrate în jur de 62.000 de persoane care se ocupă de aproximativ 30.000 de beneficiari ai unor astfel de servicii. Dintre acestea, 91% sunt femei, din care 98% imigrante, majoritatea din Europa de Est. Dar, în loc să fie apreciați corespunzător, îngrijitorii se află într-un sistem care le impune condiții inumane.
Proiectul de teatru „FÜR:SORGEˮ analizează condițiile sociale, instituționale și juridice ale asistenței medicale profesionale și ale muncii de îngrijire. Două actrițe și trei experți din domeniul muncii de îngrijire urcă împreună pe scenă pentru a pleda pentru condiții de muncă mai bune. Pe de o parte, textul de scenă este format din poveștile documentar-biografice ale experților. Pe baza acestor mărturii personale, dramaturgul Thomas Perle a generat un text care conține atât elemente reale, cât și fictive.
Pe lângă interviuri și discuții de grup, jurnalele de serviciu, rapoartele de experiență, observațiile, notele, schițele și fotografiile servesc, de asemenea, drept material suplimentar pentru documentarea piesei, un demers care a început în urmă cu un an. Multilingvismul devine un mijloc central pentru a face referire la barierele lingvistice cu care se confruntă lucrătorii din Europa de Est în Austria.
Cele două actrițe, Suse Lichtenberger și Julia Schranz, își asumă rolul a două prezentatoare pe scenă, a căror funcție este, pe de o parte, de a stabili cadrul de punere în scenă pentru experții care își descriu experiențele în propriile cuvinte, și pe de altă parte de a încerca să găsească motivele pentru care munca de îngrijire este neglijată: De ce oare? Din cauza politicii? Din cauza neoliberalismului orientat spre profit? Din cauza lipsei de interes public?
Născut în Vișeu de Sus în 1987, Thomas Perlea crescut trilingv în Germania. A studiat teatru, film și media la Universitatea din Viena, a fost asistent de regie la Schauspielhaus Wien iar din 2013 lucrează ca dramaturg și autor independent în Austria, Germania și România. A primit mai multe premii pentru proză și teatru, printre care Retzhofer Dramapreis 2019. Debutul său în proză „wir gingen weil alle gingen” a fost publicat de editura „edition exil” în 2018. El conduce mai multe ateliere de scriere, printre care exil.Literaturhauswerkstatt la Literaturhaus Wien, laboratorul de scriere la Burgtheater Wien. Din 2015 face parte din proiectul de teatru al autorilor „Wiener Wortstaetten” și din 2020 este bursier al cursului „FORUM Text” la uniT Graz. În activitatea sa artistică, lucrează din ce în ce mai mult cu experți cotidieni și martori contemporani și a creat texte pentru diferite formate scenice: “Schöne neue Welt: Familie 2.0” la Schauspielhaus Graz (2019), “WER IST WIR?” la Staatstheater Nürnberg (2020/21), în cadrul „steirischer herbst 2022”. În 2023 a fost scriitorul orașului Timișoara, Capitală Culturală Europeană.
Născut în Oradea în 1995, Alexandru Weinberger-Bara s-a mutat la Viena la vârsta de 18 ani pentru a studia regie de teatru la Seminarul Max Reinhardt. Primele sale producții au apărut în cadrul universității, printre care „Însemnări din subterană” de F. M. Dostoievski (spectacol invitat la Theater in der Josefstadt din Viena), „Country Music” de Simon Stephens, „Foxfinder” de Dawn King (Punerea în scena finală), „Hungaricum” de frații Presnyakov (lectură scenică pentru Festival Neues Wiener Volkstheater) și piesa radiofonică „Der Mann mit der Zündholzschachtel”, cu texte din „Ținuturile joase” de Herta Müller (piesă radiofonică la Seminarul Max Reinhardt în colaborare cu ORF). A regizat multiple piese de teatru, printre care enumerăm: „Mitleid. Die Geschichte des Maschinengewehrs“ de Milo Rau la Volkstheater Wien (ulterior la Schauspiel Hanovra), „Domnișoara Julie“ de August Strindberg la Teatrul Regina Maria din Oradea, „Mein Hundemund“ de Werner Schwab la Wiener WERK X-Petersplatz, „fluss, stromaufwärts“ de Alexandra Pâzgu la WERK X-Petersplatz, „Die Präsidentinnen“ de Werner Schwab la Theater Delphin Wien, „Copiii Nopții“ de Radu Andrei la Teatrul Național "Mihai Eminescu“ din Timișoara, ”Amsterdam“ de Maya Arad Yasur la Theater Nestroyhof/Hamakom din Viena.
Constance Cauers, născută în Wolfsburg/Germania este pedagogă de teatru în zona Hamburg, Berlin, Stuttgart și Bremen. Din 2004 până în 2008 este membră a departamentului de pedagogie teatrală al Teatrului Thalia din Hamburg, din stagiunea 2008/2009 este pedagogă de teatru și dramaturgă la Deutsches Schauspielhaus Hamburg. În perioada 2013 - 2015 ocupă postul de coordonator al departamentului de pedagogie teatrală la Schauspielhaus Graz. Din 2015, Constance Cauers a conceput și regizat Teatrul Tinerilor de la Volkstheater Wien. A susținut prelegeri la Universitatea de Științe Aplicate din Hamburg, Universitatea din Hamburg/ Performance Studies, KPH Krems/Viena, Universitatea de Educație din Austria Inferioară, Universitatea de Educație din Viena, Universitatea de Educație din Stiria, Universitatea Karl-Franzens din Graz, la Institutul de Teatru, Film și Studii Media de la Universitatea din Viena. Din 2016 este lector pentru mediere teatrală contemporană și teatru cu experți în viața cotidiană la Universitatea Privată de Muzică și Arte din Viena, coordonatoare de cursuri de perfecționare și de formare în instituții de învățământ superior din întreaga Europă. Din 2021, Constance Cauers lucrează ca regizoare și cercetător liber-profesionist în Viena și Hamburg. Proiectele sale fac parte din teatrul biografic și documentar, cu un accent deosebit pe cercetarea spațiului social și pe teatrul participativ.