„Iancu dezlănțuit” – Expoziție de arhitectură dedicată lui Marcel Iancu la Muzeul Janco Dada din Ein Hod

Institutul Cultural Român de la Tel Aviv este partener instituțional al proiectului inițiat de Uniunea Arhitecților din România în colaborare cu Muzeul Janco Dada din Ein Hod în vederea prezentării expoziției de arhitectură „Iancu dezlănțuit” găzduită la Ein Hod în perioada 9 iunie – 13 noiembrie 2023. Consulatul General al României la Haifa și Ambasada României în Statul Israel sunt, de asemenea, parteneri instituționali ai proiectului.

La vernisajul expoziției care a avut loc în data de 9 iunie, la ora 12:00, au luat cuvântul: E.S. Radu Ioanid, Ambasadorul României în Statul Israel, Raya Zommer-Tal, curatoarea expoziției, și Ioana Alexe, redactor-șef al revistei Arhitectura.

Expoziția „Iancu dezlănțuit” a fost concepută ca o expunere care să se integreze într-o expoziție de artă reprezentată mai ales prin pictură și care se adresează unui public foarte divers. Modalitățile de exprimare atât de diferite ale lui Marcel Iancu au inspirat un concept al expoziției ca un puzzle format din piese care provin din toate artele și care aduse împreună au definit arhitectura lui Marcel Iancu făcând-l să fie primul arhitect modernist al României. Fiecare piesă a expunerii poate fi privită ca un întreg, însă aduse împreună, aceste piese se înscriu într-un discurs ale cărui elemente vin să realizeze un portret de detaliu al arhitectului Marcel Iancu. Aceste piese sunt legate din loc în loc cu câte o „balama” reprezentată de anii care trec prin toată expunerea, marcând un curs implacabil al istoriei ce nu i-a fost favorabil lui Iancu. Expunerea începe cu primul imobil realizat de Marcel Iancu și se încheie cu un ultim proiect în București. Există imagini cu toate imobilele din București păstrate sau dispărute, prezentate în fotografii din arhiva UAR și în fotografii din 2022, imagini de ansamblu, detalii, planuri și schițe. Textele lui Marcel Iancu însoțesc privitorul așa cum de altfel au și făcut-o în perioada 1922-1941 prin intermediul revistei Contimporanul, pentru a putea urmări materializarea în arhitectură a ideilor moderniste pe care le-a promovat ca jurnalist și ilustrator. Culorile folosite, roșu, galben, negru și alb sunt culori primare asociate modernismului (via Bauhaus), cu contrast puternic, contribuind și ele la forța mesajului promovat de Iancu.