Stand „România – Itinerariile libertăţii” şi seară specială „România gustoasă” la Târgul Internaţion

Standul României la Târgul Internaţional de Turism de la Varşovia, realizat în parteneriat de ICR-Varşovia şi Biroul de Turism al României din Berlin, a celebrat un moment excepţional al relaţiilor româno-poloneze: Marele Refugiu polonez în România din perioada 1939-1947; Participarea românească la ediţia de anul acesta a târgului stă sub sloganul „Urmează calea spre libertate a bunicilor tăi!" La seara specială, realizată în formatul programului ICR-Varşovia, „România gustoasă", au participat 150 de reprezentanţi ai companiilor şi presei de turism din Polonia Între 25-27 septembrie 2008, a avut loc la Varşovia, în imensul parter al Palatului Culturii şi Ştiinţei care domină capitala poloneză, cel mai important târg internaţional de turism din Polonia. Conform datelor furnizate de organizatori, au participat 524 de companii de turism şi autorităţi pentru turism din 57 de ţări, aflate în competiţie pentru una dintre cele mai dinamice şi mai profitabile pieţe din Europa Centrală, în care interesul pentru România creşte constant, potrivit ultimelor statistici. Cum era de aşteptat, cele mai mari şi somptuoase standuri au aparţinut marilor jucători europeni, Grecia, Turcia, Spania, Italia. Totuşi, deşi investiţia României a fost mult mai mică, prezenţa noastră, facilitată de un proiect comun al Institutului Cultural Român din Varşovia şi al Biroului de Turism al României din Berlin, nu a trecut neobservată. Lipsiţi de forţa financiară a ţărilor care domină turismul european, prezenţa românească a trebuit să mizeze, strategic, pe stil, pe o creativitate mai mare şi pe o mai bună adecvare la aşteptările locale. Prezenţa României la târg a celebrat un moment excepţional al relaţiilor româno-poloneze: Marele Refugiu polonez în România dintre 1939 şi 1947. Graţie generozităţii României, în anul 1939, după invadarea nazisto-sovietică a Poloniei, 50.000 de polonezi, inclusiv principalii lideri politici şi militari, s-au putut salva, găsind în România libertatea pierdută acasă. Deşi războiul nu a ocolit nici România, refugiul le-a adus polonezilor nu numai supravieţuirea, ci şi o viaţă relativ decentă şi liberă, în centre speciale din Ploieşti, Brăila, Călimăneşti, Târgovişte, Drăgăşani, Băile Govora, Târgu Jiu, Roşiori de Vede, Călăraşi, Băile Herculane, Buzău. Standul României, intitulat „România – Itinerariile libertăţii" repune în evidenţă acest episod, invitându-i pe polonezii de astăzi să revadă locurile în care bunicii lor au descoperit o patrie temporară. De altfel, sloganul participării româneşti a fost „Urmează calea spre libertate a bunicilor tăi!" - joc între memoria istorică, importantă componentă a societăţii poloneze, şi invitaţia de a vizita un loc capabil să ofere tentaţii culturale şi turistice româneşti. Standul a ocupat o suprafaţă de 21 mp într-unul dintre sectoarele cele mai vizibile ale târgului, într-un perimetru în care mai erau instalate standurile Orbis Polska, cea mai mare companie de turism din Polonia, ale Greciei şi ale Turciei. Pe lângă stand, a fost tipărit, în 5000 de exemplare color, un catalog special care, la rândul său, a subliniat acest paralelism între memoria istorică şi prezentul turistic. Povestea refugiului a fost paginată în oglindă cu oferta actuală de turism, itinerariile fiind similare. Grafica standului şi a catalogului special aparţine artistului şi designer-ului român Arnold Estefan, colaborator al ICR-Varşovia. Oferta de turism a României a mai fost prezentată în cadrul unei seri speciale, la care au participat, în special, aproximativ 150 de reprezentanţi ai companiilor poloneze de turism şi ai presei turistice locale. Evenimentul a fost realizat pornind de la formatul Programului ICR-Varşovia, „România gustoasă" şi a reuşit să pună deopotrivă în valoare oferta de turism a României şi rafinamentul culturii culinare româneşti. Deşi servite în abundenţă, bucatele româneşti şi vinurile au fost mistuite foarte repede. Pe lângă firmele, autorităţile şi presa de turism, Târgul Internaţional de Turism de la Varşovia a atras, în cele două zile deschise publicului, câteva zeci de mii de vizitatori. Toate componentele proiectului – atât cele creative, cât şi cele logistico-organizatorice – au fost realizate în parteneriat de ICR-Varşovia şi Biroul de Turism al României din Berlin. Întregul proiect (stand, tipărituri, seară românească, cadouri de protocol) a costat aproximativ 28.000 de euro şi a fost finanţat de Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.