- 30 November 2024
- Etichete ICR România Biennale di Venezia
Publicații de prestigiu precum The Guardian, Forbes, Apollo Magazine, Le Journal des Arts, The Art Newspaper, Whitewall și postul de televiziune Euronews au inclus pavilionul României pe lista celor care merită vizitate la cea de-a 60-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – La Biennale di Venezia 2024, care s-a încheiat duminică, 24 noiembrie, după șapte luni în care a atras 730.000 de vizitatori. România a fost reprezentată de proiectul „Ce este munca/What Work Is” al artistului Șerban Savu, curatoriat de Ciprian Mureșan.
Proiectul a fost selectat în urma concursului organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român, fiind prezentat atât în Pavilionul Național din Giardini della Biennale, cât și în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția.
Tema principală a Bienalei din 2024, „Străini pretutindeni – Foreigners Everywhere”, a adăugat o dimensiune suplimentară lucrărilor create de Șerban Savu, reflectând migrația și sentimentul de dezrădăcinare asociate muncii în străinătate.
Expoziția prezentată în Pavilionul României a examinat iconografia muncii, inspirându-se din realismul istoric și arta de propagandă din fostul Bloc de Est. Vizitatorii Bienalei au putut vedea un poliptic amplu, cuprinzând peste 40 de picturi – o privire condensată asupra practicii lui Savu din ultimii cincisprezece ani, dar și modele arhitecturale la scară redusă pe care sunt grefate mozaicuri derivate din metaforele și tonalitățile ale căror purtător este acest mediu în contexte religioase sau în cosmogoniile muncii.
Un aspect important al implicării în cadrul Bienalei de la Veneția a Institutului Cultural Român a fost transformarea Noii Galerii a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția într-un atelier de mozaic pe toată perioada bienalei. Aici, echipe de mozaicari au lucrat la o piesă monumentală bazată pe o pictură de-a lui Șerban Savu, combinând tradiția venețiană cu întrebări conceptuale contemporane. După prezentarea sa la Bienala de Artă de la Veneția, o lucrare de mozaic de mari dimensiuni va fi expusă, într-o primă etapă, la Muzeul Național de Artă al Moldovei din Chișinău, iar ulterior, lucrarea urmează să fie instalată definitiv într-un spațiu din Chișinău, contribuind astfel la peisajul cultural al orașului și la dialogul cultural între România, Republica Moldova și publicul internațional.
De asemenea, reprezentanța Institutului Cultural Român de la Veneția a găzduit dezbateri publice coordonate de criticul cultural Ovidiu Țichindeleanu. Evenimentul „Artă publică, monumente și ruina orașelor” i-a avut ca invitați, pe 19 august 2024, pe Rozalinda Borcilă, Suzana Milevska și Andreas Fogarasi. A doua conferință a fost susținută de Ovidiu Țichindeleanu și a fost realizată pe 6 noiembrie 2024 în colaborare cu European Alternatives, fiind inclusă în programul festivalului „Transeuropa - Undercurrents”.
Proiectul „Ce este munca/What Work Is” din Pavilionul României la Bienala de Artă de la Veneția 2024 a generat impresii pozitive în presa internațională, fiind apreciat pentru explorarea subtilă a relației dintre muncă și timp liber, precum și a impactului acestora asupra identității și societății contemporane.
Publicația The Guardian afirma faptul că „în pavilionul românesc, picturile melancolice și de un alb palid ca o frescă ale lui Şerban Savu prezintă muncitori care sapă pe vechi situri, aduc recolta sau restaurează picturi de biserici. Întorcându-se de la câmp, pescuind în râuri: aceasta este viața și timpul liber după (și poate înainte de) comunism: fiecare scenă surprinsă făcută permanentă într-un mod elocvent..”
Apollo Magazine a inclus expoziția lui Şerban Savu în lista sa de pavilioane „de neratat”, remarcând abordarea sa sensibilă asupra relației dintre muncă și timp liber, cu o notă melancolică. Lucrările lui Șerban Savu, expuse aici, sunt descrise ca fiind scene aparent realiste ale vieții cotidiene, dar care pun accent pe momentele de odihnă și introspecție, oferind un contrast subtil față de narațiunile tradiționale despre muncă.
Totodată, publicația Business Review a evidențiat expoziția ca fiind un proiect care „promite să ofere o explorare profundă a relației complexe dintre muncă, timp liber și normele societale.”
Financial Times a evidențiat Pavilionul României pentru originalitatea și mesajul său relevant în contextul global actual, afirmând că: „România aduce mozaicuri moderne la Bienala de la Veneția. Într-o galerie a Institutului Cultural Român din Veneția, artistul va coordona o echipă mozaicari din școlile de arte din Iași, din țara sa natală, și din Chișinău, Moldova, pentru a crea un mozaic cu o scenă de picnic pe parcursul celor șapte luni cât durează Bienala de la Veneția”.Mozaicul ar putea să nu pară cea mai modernă dintre formele de artă, însă Șerban Savu îl transformă în concepte moderne pentru secolul 21, notează publicația.
Publicația fraceză Le Journal des Arts afirmă despre proiectul „Ce este munca/What Work Is” faptul că „este, fără îndoială, unul dintre pavilioanele în care arta și politica sunt cel mai clar articulate. Picturile lui Șerban Savu formează un vast poliptic care înfățișează viața în România începând din 2006, adică mult după răsturnarea regimului comunist și sfârșitul dictaturii lui Ceaușescu. În ciuda acestui punct de cotitură, atmosfera artistică nu se schimbă sub influența unei baghete magice. Aspectul tulburător al reprezentărilor murale, realizate în stil figurativ, se explică prin dificultatea de a le diferenția pe cele care sunt încă „contaminate” de urmele realismului socialist și pe cele care se abat de la acesta în mod ironic prin introducerea unor detalii inconsistente.”
Bienala de Artă de la Venețiareprezintă pentru Institutul Cultural Român un catalizator pentru dialogul cultural internațional, contribuind la consolidarea relațiilor bilaterale dintre România și Italia, mai ales în contextul Parteneriatului Strategic Consolidat dintre cele două țări, semnat în 2024. Proiectul are și o componentă editorială, fiind completat de un catalog coordonat de Mihnea Mircan și Bertha Savu, cu texte relevante pentru temele abordate de Șerban Savucare va fi publicat în primul trimestru al anului viitor.
Misiunea ICR evidențiază creativitatea artiștilor români și promovează cultura vizuală contemporană pe o scenă internațională de mare prestigiu, precum Bienala de la Veneția.