- 5 September 2024
- Tags ICR Institutul Cultural Programul Cantemir The Beakup
Apa mă ajută să spăl hormonii iubirii?
Proiectul The Breakupîși începe turneul pe 11 septembrie în Slovacia și Cehia. Acesta favorizează o înțelegere profundă experiențială, a transformărilor personale și sociale în lunile de după Revoluția din 1989, prin intermediul unui spectacol participativ unic care combină teatrul, tehnologia și istorii personale. Prin imersarea publicului în poveștile intime ale separării și schimbării, proiectul își propune să formeze puncte de contact între comunități artistice, să promoveze artiști români de teatru în străinătate și să stimuleze reflecția asupra dualității separării—personală și politică—la 35 de ani de la căderea Cortinei de Fier. Implicând participanți din România, Slovacia și Republica Cehă într-o explorare creativă comună vom lărgi percepția audienței și instituțiilor de cultură asupra trecutului și prezentului nostru colectiv.
Proiectul vizează dialogul intercultural printr-un schimb internațional între artiști și coderi din România, Slovacia și Republica Cehă, încurajând o explorare colaborativă a poveștilor istorice comune și a identităților culturale contemporane. Întregul demers artistic oferă publicului nu doar un spectacol, ci o experiență educațională care îmbunătățește înțelegerea impactului istoric, social și emoțional al Revoluției din 1989 și a temei mai largi a separării. Acest lucru presupune crearea unei platforme pentru discuție, reflecție și învățare despre realitățile nuanțare din spatele diviziunilor politice și personale. Alături de acestea se adaugă și inovarea expresiei artistice, promovarea culturii românești în străinătate, explorarea dinamicilor relațiilor umane, întărirea rețelelor culturale internaționale.
The Breakup aduce împreună creatori de teatru, programatori și public din România, Slovacia și Cehia pentru a crea un spectacol participativ și intim. Inspirat de scrisori ale cuplurilor separate de schimbările din '89 din Blocul Estic, proiectul analizează impactul transformăriloe sociale la nivel privat. Spectatorii (tandemuri de câte 2 persoane) sunt implicați în scenarii de despărțire personalizate, simțind povestea atât fizic, cât și emoțional, prin decor reactiv și tehnologie wearable - puls, respirație și conductivitatea pielii. Oferim publicului libertatea de a interveni spontan în scenariu, un demers de dramaturgie colaborativă ce va fi arhivată și revalorizată creativ. Extindem, astfel, practica artistică a Ioanei Paun de la MuseumsQuartier alături de creatori de scenografii interactive și oferim publicului o perspectivă mai profundă asupra propriilor reacții în fața separărilor.
La 35 de ani de la căderea Cortinei de Fier, spectacolul nostru reflectă asupra dualității transformării, explorând contrastul între siguranță și prosperitate, colectiv și individual, echitabilitate și competiție, prin analogia celor doi tineri care își încheie relația. După premiera din Bratislava de la PAKT, „The Breakup” va fi prezentat în turneu în centre de teatru din Cehia și Slovacia - Theatre Alfred ve Dvoře (Praga), Cultural platform Téren (Brno), Cultural Center Tabačka (Košice), Independent Cultural Center (Žilina), Galéria M.A. Bazovského (Trenčín, SK) - oferind un amestec unic de istorie, tehnologie și teatru interactiv pentru a reexamina impactul diviziunilor istorice și rupturilor personale.
Două persoane se întâlnesc. Scânteia este instantanee. Estrogenul crește, sângele se îndreaptă către organele lor sexuale. Adrenalina le inundă corpurile, un val de căldură arzătoare se răspândește pe piepturile lor. Se sărută. Dopamina intră în acțiune și îi copleșește cu euforie. Douăzeci de secunde mai târziu, oxitocina preia controlul, legându-i într-o strânsoare emoțională. În câteva minute, serotonina scade bruscși dintr-o dată încep să se gândească obsesiv unul la celălalt. Fără un cuvânt, seîndepărtează unul de celălalt. Vor trece 30 de minute până când euforiaîncepe sădispară. Pot simți fizic cum iubirea le părăsește celulele.
Un grup mic de oameni va urmări aceste expresiicrude ale iubirii și sfârșitul ei evident. Fiecare dintre ei va pleca „marcat”.
Despărțirea este înrădăcinată în limbajul relațiilor la distanță, oferind publicului un instrument de sublimare pentru a-și procesa propriile experiențe de separare. Pentru aceastăperformanță, fiecare artist a extras adânc din arhiva sa personală de obsesii romantice viscerale, invitând publicul să contribuie cu propriile experiențe.
Pentru spectatori: Un smartphone cu o conexiune activă la internet.
Limba spectacolului: Engleză
Durata spectacolului:45 de minute.
Vărugăm să rețineți: Capacitatea pentru acest spectacol este extrem de limitată. Vă recomandăm cu insistență să rezervați din timp pentru a evita dezamăgirea.
Echipă:
Ioana Păun este regizoare de teatru și film, concentrându-se pe comportamentul uman în situații provocătoare. Recent, a colaborat cu instituții precum le PhénixScène Nationale, Theatre les Tanneurs, CNDB, MuseumsQuartierși Ashtar Theatreîn Palestina. A condus un program de 4 ani la Muzeul Național de ArtăContemporană din București, susținând actorii români emergenți. Filmul său de debut, Emilia Hosu has HIV, a câștigat premii la Ljubljana FEKK și TIFF.ioanapaun.com
Matěj Sýkora este scenograf de teatru și film, performer, dezvoltând o creație imaginativă și ludic postmodernă. Face parte din colectivul de autori D'epog și Lucia Repašská, colaborând regulat cu Jan Kačena, precum și cu Peter Gonda sau Vojtěch Bárta.
Marta Blašková este dansatoare contemporană, performer, dansatoare experimentală, dansatoare Vogue, iar lucrările și colaborările sale sunt vizibile în instituții de artă (Kunsthalle Praga, Daegu Opera House, Coreea, Teatrul Național Slovac, Teatrul NováScéna), pe ringurile de dans, în locuri publice și în povești improvizate pe Instagram.
Bianca Temneanu este o actrițăprofesionistă și regizoare de teatru emergentă, cu sediul în București, România. A câștigat marele premiu la Gala HOP, cea mai renumităcompetiție națională pentru tinerii actori. A lucrat în diverse teatre, cum ar fi Teatrul Masca sau Teatrul Dramaturgilor Români.
Bogdan Răileanu este un scriitor contemporan român cunoscut pentru comentariile sale sociale ascuțite și explorarea vieții urbane moderne. A câștigat recunoaștere prin premii precum Premiul pentru tineri prozatori și cartea sa Dinții ascuțiți ai binelui a fost pe lista scurtă pentru Festival du premier roman de la Chambéry.
Andreea Oprițescu este producător de filmși istoric de artă, concentrându-și interesul în dezvoltarea de proiecte în sudul Italiei pentru Assedio Film. Producțiile lor au fost prezentate în peste 50 de țări și la mai mult de 200 de festivaluri cinematografice. www.assediofilm.it
Turneu Slovacia și Cehia:
11 septembrie - Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica (SK)
12 septembrie - bod.K7, Nitra (SK)
16 septembrie - Káznice, Brno (CZ)
18 septembrie - Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trenčín (SK)
20 septembrie - P*AKT, Bratislava (SK)
Finanțare:
Acest proiect este co-finanțat de Institutul Cultural Român prin Programul Cantemir - un cadru de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. Institutul Cultural Român nu poate fi făcut responsabil pentru conținutul acestui material. The Breakup este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Acest proiect nu reprezintă neapărat poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabil pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele acestuia pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.