Programul CANTEMIR // Insula are premiera londoneză la BFI Southbank cu acompaniamentul live al Cvartetului Bălănescu într-un eveniment unic

Cine-concertul de pe 6 septembrie de la BFI Southbank marchează premiera londoneză a celui mai recent lungmetraj de animație al Ancăi Damian - The Island. O abordare subversivă a lui Robinson Crusoe, filmul Ancăi Damian ne prezintă un exilat pe o insulă care găsește un teren comun cu un supraviețuitor al unui vas cu migranți naufragiat. Abordând subiecte care variază de la ecologie la migrație, The Island reușește să echilibreze imaginile suprarealiste - inclusiv sirene și pirați - și umorul într-un context politic oportun.

Într-un concert live, partitura lui Alexandru Bălănescu împletește diferitele fire narative și acțiunea, vocea hipnotică a compozitorului-interpret făcând contrapunct cu animația amețitoare și orbitoare. Vocile live ale celor două soprane completează piesa originală a filmului într-o interpretare unică care va electriza sala.

Lista muzicienilor care îl vor însoți pe Alexander Balanescu pe scena BFI pentru acest concert unic, care face parte din seria Sonic Cinema a BFI, este următoarea: Una Palliser - violă, Chris Allen - violoncel, Patricia Auchertlonie - soprană, Charlotte Badham - mezzosoprană și David Kent ca tehnician.

Filmul a primit premiul pentru cea mai bună coloană sonoră originală la Premiile Gopo, echivalentul românesc al Premiilor Bafta. De asemenea, a avut un circuit festivalier semnificativ, dintre care amintim Rotterdam IFFl, Busan IFF, Goteborg IFF, Annecy International Animation Festival și Dublin IFF.

Filmul este o adaptare după piesa „Insula” a scriitorului suprarealist român Gellu Naum, ea însăși o versiune demitizată a romanului Robinson Crusoe de Daniel Defoe din 1719. Filmul aduce temele-cheie ale romanului în actualitatea vremii și le analizează prin lentila existențialistă și suprarealistă specifică autorului, contextualizând opera la realitatea secolului XX. „Insula” de Anca Damian propune o nouă lectură a subiectului prin prisma realității secolului XXI, folosind instrumente și media specifice acestuia. Aducând în prim-plan probleme contemporane presante precum migrația, ecologia, alienarea umană și tehnologia, proiectul aduce la viață o lucrare clasică printr-o nouă abordare.

Prin adăugarea unui nou strat de interpretare sub forma coloanei sonore originale create de Alexander Bălănescu și interpretată live în timpul evenimentului, spectacolul permite publicului londonez să experimenteze mai multe fațete ale unei povești universale și, sperăm, să le stârnească interesul pentru acest trio de artiști, prin întâlnirea cu scrierile lui Gellu Naum, filmografia Ancăi Damian și discografia lui Alexander Bălănescu, fiecare în sine o lume nouă de explorat.

Acest proiect este cofinanțat de Institutul Cultural Român, prin Programul Cantemir - program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. Institutul Cultural Român nu este responsabil de conținutul proiectului sau de modul în care vor fi utilizate rezultatele proiectului. Acestea sunt în totalitate responsabilitatea beneficiarului.

Biografii

Născută în România, Anca Damian a studiat la Academia de Artă Teatrală și Cinematografică din București, unde s-a specializat în cinematografie și ulterior a obținut titlul de doctor în Arte, Cinema și Media. A lucrat ca regizor, scenarist și producător pentru mai multe documentare pe teme legate de artă. A fost director de fotografie pentru două lungmetraje și mai multe scurtmetraje. Cel de-al doilea lungmetraj al ei, documentarul animat, Crulic: The Path to Beyond (2011, Cristal Award la Annecy), a fost selecționat în peste 150 de festivaluri internaționale, precum Locarno IFF, Telluride, New Director new films, și a primit peste 35 de premii internaționale. Filmografia sa extinsă include Crossing Dates (2008), A Very Unsettled Summer (2013), The Magic Mountain (2015), Moon Hotel Kabul (2018) și Marona′s Fantastic Tale (2019). Filmele sale au fost distribuite în întreaga lume și a fost distinsă cu numeroase premii internaționale, printre care Premiul Cristal pentru cel mai bun lungmetraj la Annecy, Premiul pentru cel mai bun regizor la Varșovia, Premiul Internațional Mirada la Madrid și Premiul Audentia acordat de Eurimages. The Island este cel de-al șaptelea lungmetraj al ei.

Născut în România, Alexandru Bălănescu este un compozitor prolific, precum și unul dintre cei mai vizionari și incitanți violoniști ai timpurilor noastre. În calitate de lider al Cvartetului Bălănescu, pe care l-a înființat în 1987, el a jucat un rol esențial în transformarea cvartetului de coarde dintr-un ansamblu „clasic” într-o entitate muzicală aflată în centrul întineririi muzicii noi, prin revoluționarea repertoriului și a relației sale cu publicul. De-a lungul carierei sale, Bălănescu s-a inspirat din colaborările sale. Pentru a menționa câteva; în lumea dansului, Pina Bausch sau Meryl Tankard, în teatru, cu Pippo Delbono, Matthew Dunster (pentru Royal Shakespeare Company), Chiara Guidi (pentru Compagnia Raffaello Sanzio); în film a primit de două ori premiul Gopo (Premiul național al României) pentru cea mai bună coloană sonoră originală, inclusiv în 2016 Muntele magic (regia Anca Damian) și premiul FIPA pentru The Scandalous Lady W (regia Sheree Folkson, BBC films). Bălănescu a refuzat să recunoască diviziunile dintre diferite domenii muzicale, lucrând în consecință cu artiști atât de diverși precum Michael Nyman, Gavin Bryars, David Byrne, Kraftwerk, Pet Shop Boys, Jack De Johnette, Ornette Coleman, John Surman, Goldfrapp, Depeche Mode și Grace Jones.