„Documenta 14”, una dintre cele mai prestigioase expoziții non-profit, dedicate artei contemporane din lume, care are loc în oraşul german Kassel, timp de 100 de zile, odată la cinci ani. „Documenta” s-a născut în 1955, la iniţiativa lui Arnold Bode, arhitect, pictor, designer si curator din Kassel, care a vrut să arate public acele lucrări care fuseseră clasificate drept „arta degenerată” în timpul erei naziste, intenționând să evidenţieze rolul important jucat de arta modernă în procesul de reconstruire al societaţii germane. După prima ediţie a fost înfiinţată dokumenta GmbH, marcînd astfel tranziţia de la ideea care a stat în spatele primei ediţii - concepută ca un instrument de a schimba prezentul - către un format implementabil în iterații ulterioare. În acest process au fost luate în considerare din ce în ce mai mult şi perspective, teorii și modele conceptuale dezvoltate de artiști, curatori, autori și oameni de știință din contexte non-occidentale, extinzând astfel sfera discursivă expoziției. Documenta a fost astfel incorporată într-o măsură tot mai mare în contextul unei dezbateri publice, care începe cu mult înaintea expoziției, se extinde dincolo de data de închidere a acesteia și cuprinde perspective interculturale şi transnaționale devenind un expozeu semnificativ al stării actuale a culturii, societăţii şi politicii contemporane.
Pentru prima dată, în acest an „Documenta” va avea loc într-o formulă dublă: la Kassel și în capitala Greciei, Atena. Propunerea curatorială a directorul artistic al ediţiei de anul acesta, Adam Szymczyk, cu titlul de lucru Învățați de la Atena, schimbă fundamental modul în care vizitatorii vor experimenta „Documenta 14” şi aduce în discuţie, prin distanţa fizică și metaforică între Kassel și Atena, sentimentele de pierdere și de dor.
La cea de-a 14-a ediţie a documenta participă din România:
Geta Brătescu
Este considerată ca fiind una din personalitățile cele mai remarcabile ale artei postbelice est-europene, fiind numită ”Marea doamnă a artei conceptuale din România”. A studiat la Facultatea de Litere si Filozofie a Universității București si la Academia de Arte Frumoase din Bucuresti, avându-l ca profesor pe Camil Ressu. Expozitii recente: A Bigger Splash: Painting after Performance, Tate Modern, Londra, 2012-2013; Frieze Masters, Londra, 2012; La Triennale, Paris, 2012; Bienala de la Istanbul, 2011; Museum of Desire, MUMOK, Viena, 2011; Ostalgia, New Museum, New York, 2011; Alteritate, Galeria Barbara Weiss, Berlin, 2011 si Galeria Mezzanin, Viena, 2010 (solo); Lucrul, Imaginea, Semnul, Ivan Gallery, Bucuresti, 2011 (solo); Geta Bratescu, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, 2008 (solo); Resurse, cu Ion Grigorescu, MNAC Bucuresti (2007). Geta Brătescu, fost director artistic al revistei de literatură și artă Secolul 20/21, a abordat o gamă extrem de variată de materiale şi medii de expresie: desen, colaj, obiect, gravura, fotografie, film experimental, happening, tapiserie, etc. De-a lungul unei cariere de șase decenii, artista s-a consacrat unor teme de mare profunzime, precum căutarea identității, istoria, mitologia, fenomenul creației. Anul trecut Kunsthalle Hamburg a găzduit expoziția omagială intitulată ”Geta Brătescu. Retrospektive”, consacrată împlinirii de către artista Geta Brătescu a venerabilei vârste de 90 de ani. Anul acesta artista reprezentă România şi la Bienala de la Venezia.
Daniel Knorr
Printre expoziţiile sale personale se numără La Pietra della Rinascita la GAMeC Bergamo, Veni Vidi Napoli la the Galeria Fonti Napoli (2015), Lunarium la Galerie Nächst St. Stephan Wien (2014), Vulkanstr. la Galeria Fonti Napoli, Depression Elevations la Kayne Griffin Corcoran Gallery Los Angeles (2013), Explosion, la the Kunsthalle Wien (2012), Limits of Jurisdiction la Färgfabriken Stockholm (2011), Led R Nanirok , la Kunsthalle Basel, Awake Asleep, la Museum of Modern Art Warsaw, (2009), Scherben bringen Glück la Kunsthalle Fridericianum, Kassel (2008), Pavilionul Român la a 51 - a Bienală de la Veneţia (2005). Daniel Knorr a participat de asemenea la numeroase expoziţii de grup, printre care: Die Zukunft Europas, Kunsthalle Zürich (2015), Reverse!Pugin Lismore Castle Arts, Lismore Ireland (2015), The way of the shovel, Museum of contemporary Art Chicago, Le Pont Musee d´Art Moderne Marseille (2013), Reflecting Fashion Museum für Moderne Kunst Wien (2012), Second World, Steierischer Herbst (2011), The promises of the past, Centre Pompidou, Paris (2010), Periferic 8 – Art as a Gift, Bienala de la Iaşi, Manifesta 7, Rovereto; U-TURN Quadrienala de Artă Contemporană din Copenhaga; a 5 –a Bienala de Artă Contemporană de la Berlin.