Istoria urşilor panda ... la Madrid

Premiera spaniolă a piesei Istoria urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt, a dramaturgului român Matei Vişniec, are loc pe 20 ianuarie, la sala La Cuarta Pared din Madrid. Institutul Cultural Român Madrid sprijină prezentarea productiei teatrale în cadrul MADferia – cea de-a 5-a editie a Târgului de Arte Scenice din capitala Spaniei. Regia: Pamela Dürr; distribuţia: Isabelle Stoffel, Joaquim Candelas. Traducerea în spaniolă: Angelica Lambru. O producţie GO Theaterproductionen şi Valldum Producciones.

xxx

Un bărbat se trezeşte lângă o femeie. Nu-şi aminteşte nimic. Cine e ea? De unde a apărut? Ce are de împărţit cu el ? Istoria urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt este o tulburătoare poveste despre dragoste şi moarte, trăită de El şi Ea, personaje care se trezesc într-o dimineaţă în acelaşi pat, după o noapte în care el o vrăjise cu acordurile muzicii de saxofon şi versurile lui Bacovia. El îi propune să petreacă nouă nopţi alături de el, iar Ea acceptă.

Călătoria urşilor panda (ale căror culori în alb şi negru simbolizează yin şi yang) reprezintă călătoria propriului eu către o lume virtuală. De ce Frankfurt? Tocmai pentru că oraşul Frankfurt este renumit pentru grădina zoologică pe care o deţine şi, totodată, este o importantă răscruce a căilor de acces.

Pe parcursul celor nouă nopţi, El şi Ea, eternul masculin şi eternul feminin, se contopesc prin iubire până la dematerializare şi dizolvarea în neant. Aceasta este dorinţa muribundului care vrea să întâlnească măcar o dată adevărata iubire.

Născut în România, în 1956, Matei Vişniec este de formaţie istoric şi filosof, primele texte publicându-le în 1972. Mai târziu, trece la teatru, însă va fi cenzurat de regimul comunist. În 1987, Vişniec părăseşte România şi cere azil politic în Franţa, obţinând naţionalitatea franceză în 1993. În prezent, trăieşte la Paris şi lucrează ca jurnalist la Radio France Internationale.

Printre cele aproximativ 30 de opere ale lui Vişniec, prezentate frecvent în cele mai importante capitale ale lumii, se află Le Dernier Godot (Ultimul Godot), Le Théâtre décomposé ou l'homme poubelle (Teatrul descompus sau Omul-pubelă), Du Sexe de la femme comme champ de bataille dans la guerre en Bosnie, L'Histoire du communisme racontée aux malades mentaux (Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal), Les chevaux a la fenetre (Caii la fereastră).
Cu lansarea campaniei ¡Nos vemos las caras!, MADferia Arte Scenice îşi propune facilitarea contactelor între profesioniştii prezenţi la această a 5-a ediţie, pentru care au fost primite aproape 200 de propuneri de spectacole, atât naţionale cât şi internaţionale (ceea ce a permis o programare variată în conţinuturi şi formate). MADferia îşi întăreşte astfel rolul de mediator pe piaţa de distribuţie, facilitând contacte între profesionişti şi asigurând prezenţa la eveniment atât a companiilor ce participa la târg, cât şi a celor care nu o fac la această ediţie.