- 8 September 2018 - 10 September 2018
- Etichete Felix Aftene ICR Reminiscențe
În perioada 8-30 septembrie 2018, în galeria Slop din turnul castelului Bled (bled.castle.si) vor fi expuse picturile artistului plastic Felix Aftene, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici din România - filiala Iaşi.Vernisajul expoziției „Reminescențe“va avea loc sâmbătă, 8 septembrie, la ora 12.00, în prezența artistului. Curatoarea expoziției este Dr. Cristina Simion. Expoziția organizată de Ambasada României la Ljubljana în colaborare cu Institutul Cultural Român și Institutul cultural din Bled este parte a seriei de evenimente de diplomație publică ce marchează Centenarul Marii Uniri.
Expoziția artistului Felix Aftene este o colecție de lucrări, părți din trei serii consecutive: „Apă, Aer, Foc, Pământ“, „Taxidermia“ și „Memoria spațiului 1“.
„Seria Taxidermia, din care fac parte lucrări precum „Darwin contra Dumnezeu“, „Drama Supremației“, „Trofeul Evoluției’ sau, desigur, „Taxidermistul“, care a fost prezentată în galerii și spații muzeale europene, este un grandios proiect realizat în orașul în care Aftene trăiește și lucrează, Iași, redeschizând, virtual, un muzeu închis într-un muzeu închis – și a cărei istorie merită povestită, chiar dacă pe scurt. Clădirea istorică în care se găsea Muzeul de Istorie Naturală din Iași a fost închisă pentru restaurare, astfel închizându-se și muzeul, pentru care a fost imposibilă găsirea unui spațiu alternativ de funcționare. Aftene a realizat un film în acest muzeu închis, în care – ca de multe alte ori, s-a folosit drept model-actant-personaj simbolic, dupa care a pictat o intreagă serie de lucrări, prezentând apoi în premieră întregul proiect, pictură și film, într-un alt spațiu simbolic și temporar închis publicului, șantierul Palatului Culturii, închis la acel moment, care adăpostește Muzeul de Artă. Proiectul a reușit ceea ce puține proiecte artistice reușesc : interesul unui public extrem de numeros, interesat nu doar de artă, ci și de istorie, de arhitectură, de identitate urbană, de felul în care arta poate restaura un spațiu virtual în memoria colectivă.
Prima serie din ciclul „Memoria spațiului“, o revizitare a spațiilor relevante pentru identitatea artistului care e astăzi Felix Aftene, e dedicată atelierului și clădirii în care se găsește acesta – din nou, o clădire istorică a orașului Iași, cu o poveste singulară. Si, din nou, punctul de pornire pentru seria plastică este un film artistic, cu un scenariu saturat de elemente aparținând altor arte : dansul, muzica, arhitectura – și având ca personaj principal artistul, care umple spațiul cu mișcări simbolice și îl personalizează atât cu o imagistică recognoscibilă (elemente de arhitectură interioară, mozaicul venețian al pardoselii), cât și cu obiecte personale, purtătoare de povești cunoscute doar artistului. Toate aceste spații – intrarea și scările monumentale, holurile întunecate, atelierul umplut de ceea ce artistul însuși numeste ‘un relicvariu personal’, podul părăsit și plin de obiecte neașteptate – creează o poveste-cadru pentru o serie de lucrări introspective, „Icar Postindustrial“, „Cădere“, „Mansarda“, „The Studio“, artistul renunțând doar la final la masca sa de clovn, pe care și-o șterge cu un gest energic și simbolic, făcând trimitere la condiția artistului dintotdeauna.“ (Dr. Cristina Simion, Tiny Griffon Gallery)