- 14 February 2025
- Etichete ICR Brancusi Les métamorphoses de la sculpture
Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, Institutul Cultural Român organizează marți, 18 februarie 2025, începând cu ora 18:30, în Sala Mare a ICR, proiecția documentarului scris și realizat de Alain Fleischer „Brancusi, Les métamorphoses de la sculpture”, în versiune originală, în limba franceză (narator: Christian Gonon). Filmul ilustrează atașamentul sculptorului față de România și evocă rolul său ca întemeietor al sculpturii moderne, după ce a părăsit atelierul lui Auguste Rodin, rostind celebra frază: „Nimic nu crește la umbra copacilor mari”.
Produs în 2023 de Artline Films pentru ARTE France în coproducție cu Le Fresnoy - Studio national des Arts contemporains, Centre Pompidou, realizat cu sprijinul Centre national de cinéma et de l'image și în colaborare cu ICR, documentarul este ultimul film realizat în Atelier Brancusi - element central al filmului -, înaintea dezasamblării integrale a atelierului din fața Muzeului Național de Artă Modernă Georges Pompidou, în cadrul lucrărilor de renovare care vor dura până în 2030. În 2024, în marja retrospectivei „Brancusi: Lʼart ne fait que commencer”de la Centre Pompidou (27 martie – 1 iulie 2024), o proiecție specială a avut loc în prezența președintelui Centre Pompidou, Laurent le Bon, a directorului ARTE France, Bruno Patino, și a directorului general Artline Films, Olivier Mille.
Realizatorul Alain Fleischer, scriitor, regizor și fotograf, creează un dialog inedit între trecut și prezent, îmbinând arhive filmice excepționale cu atelierul lui Brâncuși. „Arta abia începe”, declara Constantin Brâncuși, care s-a distanțat de reprezentările realiste. Filmul reconstituie parcursul creativ al sculptorului român care s-a distanțat complet de canoanele epocii și a deschis calea spre abstracția tridimensională, propulsând sculptura în modernitate. Documentarul ne poartă și în România, pe urmele sculptorului, acolo unde operele sale monumentale continuă să sfideze timpul. Documentarul explorează relația artistului cu avangarda începutului de secol XX, prieteniile sale cu figuri marcante precum Tristan Tzara, Ezra Pound, Fernand Léger, Marcel Duchamp și Man Ray, dar și modul în care Brâncuși a folosit fotografia și filmul pentru a-și documenta și pune în scenă propriile lucrări.
Accesul publicului la proiecție este liber.