Programul 2018 al Galeriei ICR Berlin se deschide cu expoziția Contemporay Infinite. Institutul Cultural Român din Berlin este onorat să găzduiască în spațiile propriei galerii Contemporary Infinite, o expoziție care reunește cele mai recente lucrări de artă realizate de Gregor Hildebrandt și Milen Till, curatoriată de Maria Nitulescu. Vernisajul se va desfășura pe 2 februarie, cu începere de la orele 19.00, expoziția putând fi vizitată până pe 21 martie 2018. Ca eveniment conex va avea loc un artist talk, la care vor participa cei doi artiști și curatoarea (20 februarie, orele 19.00).
Conceptul expoziției, cât și lucrările prezentate sunt
inspirate din creația și viziunea radicală a celor doi artiști români,
Constantin Brâncuși și Andrei Cădere. Inovațiile lor, cât si ideile geniale au
la bază teme universale precum aceea a infinitului. Atât Gregor Hildebrandt cât
și Milen Till prin modul lor de a trata noțiunea de infinit prin sculptură și
colaj, reușesc să aducă istoria artei într-un discurs contemporan. Prin
abordarea semiotică, operele de artă prezentate îmbină elemente vizuale și
principii fudamentale ale formelor caracteristice lui Brâncuși și Cădere.
Tipologia expunerii totodată atrage atenția asupra importanței acordate modului
în care lucrările comunică în spațiu.
Constantin Brâncuși (1876 - 1957) este adesea desemnat drept un inițiator al
modernismului și unul dintre cei mai influenți artiști ai
secolului XX. Brâncuși s-a născut în România, iar în anul 1904 a pornit
pe jos spre Paris, unde cariera sa a luat avânt. În procesul său de creație
artistică, atât forma în raport cu spațiul, cât și materialiatea au jucat un
rol important pentru marele sculptor. El producea adesea variațiuni ale
aceleiași sculpturi, reluând anumitetemeîn nenumărate variante. Una dintre lucrările remarcabile ale lui Brâncuși este Coloana Infinitului (1938), care a servit de-a lungul timpului
drept inspirație pentru mulți artiști, printre care chiar Andrei Cădere
(1934-1978), unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai artei conceptuale radicale.
Andrei Cădere s-a născut în Polonia, dar a crescut în România și a emigrat la
Paris în 1967. El a devenit cunoscut pentru Bara de lemn rotund (1973),
coloana-baston portabilă, compusă din elemente
cilindrice colorate, a căror lungime este egală cu diametrul și a căror ordonare
cromatică, după un anumit algoritm, include, întotdeauna, o eroare voluntară.
Prin opera sa, Cădere transcende limitele tradiționale dintre pictură și
sculptură, definindu-și practica artistică „peinture sans
fin” („pictură fără sfârșit”).
Expoziția își propune să sublinieze momentul în care conceptul artistului și creația individuală sunt mai presus de relația de simbioză în care se află acestea cu influența artistică sub care se nasc.
În acest caz, Gregor Hildebrandt creează o coloană
aditională seriei sale, adesea considerată un omagiu adus artiștilor care îl
inspiră. Cu ocazia acestei expoziții, el creează Brâncuși, Cădere (2018), o coloană compusă din discuri de vinil colorate si modelate în formă
de boluri, montate pe un soclu de marmură. Lucrarea se extinde pe verticală și
are la bază un singur element repetat, dar totodată variat prin alternanța
culorilor. Artistul evocă tema infinitudinii prin ritmicitatea formei bine
definite, cu proporții și compoziție a culorilor precis determinate. El lasă
loc pentru interpretări si „întâlnește privitorul în
proporție și suprafață”, dar în același timp oferă
indicii clare prin titlul lucrării.
Pe de altă parte, Milen Till prezintă Constantin,
Cădere, o lucrare dedicată acestei expoziții, care face parte din seria Wie aus dem Gesicht geschnitten (2017-proces continuu), un colaj ludic care prezintă portretul lui Brâncuși
ilustrat cu coloana sa nesfârșită și pe cel al lui Cădere, cu bara sa din lemn
rotund. Prin jocul său de imagini, controlat, Till asociază simbolic destinele
celor doi artiști într-o singură lucrare. Noțiunea de infinit este prezentă
prin elementele vizuale utilizate, dar și ca un concept al nenumăratelor
posibilități de compunere a imaginilor eterogene într-un tablou. Opera lui Till
poate fi considerată si o aluzie către cultura internetului în spațiul
contemporan, în care „copy-paste” fac parte dintr-un un limbaj comun.
Creațiile lui Gregor Hildebrandt și Milen Till au un punct de întâlnire comun
prin referința lor specifică către istoria artei. Această expoziție nu este
doar un tribut adus lui Constantin Brâncuși și lui Andrei Cădere, dar mai ales
un imbold pentru vizitatori de a reflecta asupra evoluției unei direcții
artistice de-a lungul a cel puțin trei generații de artiști, dintr-o
perspectivă contemporană.
Gregor Hildebrandt s-a născut în 1974 la Bad Homburg, iar acum locuiește
și lucrează în Berlin. A
absolvit Hochschule der Künste Berlin în 2002, după ce ulterior studiase la
Universitatea din Mainz în perioada 1995-1999. Din anul 2015, Hildebrandt a
fost numit profesor de pictură la Akademie der Bildenden Künste München. Procesul de creatie a lui
Gregor Hildebrandt se bazează pe reprezentari
minimaliste asociate cu aspecte ale artei conceptuale, de multe ori
aducând referințe către muzică, film, literatură și istoria artei într-o logică
multivalentă. El foloseste frecvent casete si viniluri înregistrate cu muzică,
ca mediu artistic.
Milen
Till s-a născut în
1984 la München, unde în prezent studiază la Akademie der Bildenden Künste
München. Locuiește și lucrează în München. Practica sa artistică este adesea orientată spre
colaj, deși lucrează într-o varietate de tehnici, incluzând fotografie, obiect
sau instalație conceptuală. De cele mai multe ori combină două imagini paralele
sau obiecte, care împreună formează o simbioză suprarealistă. Till lucrează cu
valori estetice bine definite, însă prin abordarea ludică pe care o adoptă lasă
loc pentru interpretări, iar adesea mesajul imaginilor este echivoc pentru
privitor. În operele sale foloseşte ca surse de inspiraţie trăiri din viaţa de
zi cu zi, compuse sau suprapuse cu fragmente de imagini ale personalităților,
de obicei din istoria artei, explorând potenţialul artei în conceperea unor
teme ale identităţii și istoriei.
Fotografie de presă: ©Constantin, Cădere, Milen Till
Programul complet al ICR Berlin îl găsiţi pe www.rki-berlin.de şi pe Facebook