«Veneţia şi laguna veneţiană în viziunea artiştilor români ai secolului XX»: Rudolf Schweitzer–Cumpăna, Eugen Ispir, Dem Iordache

În cadrul expoziţiei on-line «Veneţia şi laguna veneţiană în viziunea artiştilor români ai secolului XX / Venezia e la sua laguna: lo sguardo degli artisti romeni del lungo Novecento», pe pagina de Facebook şi pe contul oficial de Instagram ale Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia au fost expuse, vineri 17 iulie 2020, următoarele picturi din patrimoniul Muzeului Judeţean Botoşani:


1. Rudolf Schweitzer–Cumpăna (1886–1975), Veneţia [Santa Maria della Salute], ulei pe carton, 49x61 cm;

2. Eugen Ispir (1909–1974), Pod la Veneţia, ulei pe pânză, 70x50 cm;

3. Dem Iordache (1905–1982), Veneţia, ulei pe pânză, 60x50 cm.


Lucrarea lui Eugen Ispir este rezultată în urma călătoriei întreprinse de artist în Italia, în anul 1937. Pictura lui Rudolf Schweitzer–Cumpăna, expusă în expoziţia on-line, înfăţişează una dintre cele mai faimoase lăcaşuri de cult ale Veneţiei: eleganta şi impunătoarea Biserică monumentală Santa Maria della Salute, edificată în secolul al XVII-lea, care se regăseşte în operele celor mai mulţi dintre pictorii ce au rezidat sau au trecut prin oraşul istoric italian. Este o lucrare reprezentativă pentru stilul şi calitatea estetică a peisagisticii veneţiene a lui Schweitzer–Cumpăna, o operă care datează, foarte probabil, din scurta perioadă a şederii artistului la Veneţia în anul 1932. Nu excludem, totuşi, ca această lucrare să fi fost rezultatul călătoriei de lucru întreprinse de Rudolf Schweitzer–Cumpăna în Italia, în perioada februarie–martie 1939, când pictorul a ajuns şi a lucrat la Veneţia, Milano, Florenţa, Roma, Napoli şi San Remo. Pânza lui Dem (Dumitru) Iordache este una dintre urmările călătoriilor de documentare şi creaţie din Italia, din anii 1928–1930, perioadă în care artistul a expus la Roma.