- 6 November 2016
- Etichete ICR Viena Institutul Cultural Roman de la Viena
Duminică, 6 noiembrie, la Cabaret Voltaire din Zürich, Institutul Cultural Român de la Viena prezintă reprezentaţiile a două spectacole realizate după texte de Aglaja Veteranyi: spectacolul de tip one-man show Mamaia or Sadness Makes You Old (regia: Ursina Greuel, distribuţie: Robert Baranowski, prezentare introductivă: Jens Nielsen) de la ora 17.00, şi spectacolul de tip one-woman show De ce fiebe copilul în mămăligă (regia: Dana Paraschiv, distribuţie: Edith Alibec) de la ora 18.15. Evenimentul este realizat cu sprijinul Matterhorn Produktionen (Basel) şi Teatrul 7 (Bucureşti).
Mamaia oder Traurigkeit machen Dich alt spune povestea unei mame de origine române care relatează despre fiica ei, oscilând între admiraţie şi vanitate. Strălucirea şi eleganţa sunt prezente, la fel ca și tristețea și dorul. Repetat revin amintirile din perioada dictaturii şi a exilului.
Robert Baranowski (n. 1981) a absolvit Facultatea de Teatru la Universitatea din Berna şi Masterul de Actorie la Facultatea de Arte din Zürich. A jucat în spectacolele Für eine bessere Welt (2009, regia Boris von Poser) şi Gilgamesh (2010, regia Joachim Schlömer). În 2010 a fost distins cu titlul de „Cel mai bun actor" la Festivalul Internațional de Teatru și Film Skena up 2010. Robert Baranowski a jucat la teatrul Schauspielhaus Zürich în spectacolele regizate de Enrico Beelers: Stones, Apropos ... Käthchen mein Mädchen, Remember me şi Weihnachtssalon.
Spectacolul De ce fierbe copilul în mămăligă a avut premiera în luna martie 2016 la MUCCA - Munich Center of Community Arts. Povestea spectacolului este a unei familii de circ, care a fugit din România în timpul comunismului către Vest. Spectacolul conceput şi jucat de Edith Alibec vorbește despre dor de casă, înstrăinare, izolare şi dorința de „a te realiza" în străinatate.
Edith Alibec (n. 1989), actriţă şi regizoare de origine română, locuieşte din anul 2013 în Germania. A studiat la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi la Academia Athanor din Passau - secţia Teatru, Regie, Film. Începând cu 2013 realizează producţia unor filme şi spectacole de teatru.
Aglaja Veteranyi s-a născut în 1962 la Bucureşti, într-o familie de artişti de circ. A cutreierat cu trupa nenumărate ţări şi s-a stabilit, în cele din urmă, în Elveţia. Îndrumată de mama ei, care visa să facă din ea un star, a apărut pe scena mai multor varietéuri. A frecventat pentru câţiva ani un pension, apoi a studiat arta dramatică la Zürich, iar din 1982 şi-a început cariera de actriţă şi de autor dramatic. Împreună cu René Oberholzer a înfiinţat trupa experimentală Die Wortpumpe (1993), iar, împreună cu Jens Nielsen, grupul teatral Die Engelmaschine (1996). În 1998 a primit o bursă de la Literarisches Colloquium Berlin. A publicat numeroase poezii în reviste literare şi antologii din mai multe ţări. În 1999 îi apare volumul de versuri Daruri - un dans al morţilor şi romanul De ce fierbe copilul în mămăligă, tradus în mai multe limbi, pus în scenă la Teatrul Neumarkt din Zürich, în regia Katkei Schroth şi distins cu premiul pentru Cea mai bună carte a anului (Zürich,1999), Premiul pentru literatură (Berlin, 2000) şi premiul Chamisso (München, 2000). La sfârşitul anului 2001, Aglaja Veteranyi a predat editurii germane DVA al doilea roman, Raftul cu ultimele suflări, care a apărut un an mai târziu. În plină afirmare creatoare, Aglaja Veteranyi se sinucide într-un spital din Zürich, în urma unei depresii, la începutul anului 2002.
Cabaret Voltaire, spațiu istoric și cultural, a devenit o platformă europeană unde artele românești de expresie avangardistă au generat noi curente internaționale. Anul 2016 marchează centenarul lansării la Zürich, de către scriitorul român Tristan Tzara, a manifestului poetic DADA, în spațiul Cabaret Voltaire.