- 26 October 2020
- Etichete ICR ICR Lisabona Istoria pietelor din Romania si Portugalia Catalin D. Costantin
Zece fotografii cu piețe din România (București, Brașov, Sibiu, Alba Iulia, Timișoara) și Portugalia (Lisabona, Óbidos, Coimbra, Elvas, Porto), precum și un scurt video realizate de antropologul și fotograful Cătălin D. Constantin vor fi prezentate pe platformele de socializare ale ICR Lisabona, în perioada 26-31 octombrie. Fotografiile fac parte din expoziția „Piețe din Europa și istoriile lor“, itinerată prin co-finanțarea Administrației Fondului Cultural Național (2016 și 2018) și Ordinului Arhitecților din România – OAR (2018 și 2019), în peste 20 de locuri din 8 țări europene, iar selecția pornește de la un număr de 100 de piețe, din peste 20 de țări europene.
Cea mai mare parte a fotografiilor care compun expoziția sunt imagini realizate cu ajutorul unei drone profesioniste, din unghiuri inaccesibile ochiului omenesc. Dat fiind caracterul relativ recent al acestei tehnici de fotografiere aeriană, o expoziție care să pună alături imagini de sus ale piețelor istorice europene, reprezintă un demers inedit. Expoziția are o dublă latură, arhitecturală, dar și antropologică, pentru că piața este înțeleasă ca loc viu al orașului european, spațiu ce adună comunitatea și condensează istoria orașului. Scopul expoziției e să surprindă, prin imagine, inefabilul pieței, spiritul unui oraș în chiar centrul lui, relevând un model istoric european al pieței.
Spațiul geografic al pieței e firul roșu al acestei expoziții. Punctul de pornire îl reprezintă o constatare cât se poate de banală, dar ale cărei consecințe sunt importante nu doar asupra vizualului, ci și asupra înțelegerii pieței ca fenomen istoric și cultural: nu poți să vezi în întregime o piață... din piață. Excepție fac, desigur, acele orașe istorice unde un turn de catedrală, anevoie de urcat, te lasă să ai o imagine de ansamblu a spațiului, de la o înălțime totuși nu foarte mare.
Ca o piață să existe, clădirile nu sunt suficiente. Orașele sunt un amalgam de oameni și clădiri, iar relația dintre cei doi termeni nu e atât de clară pe cât ar părea la prima vedere. Oamenii construiesc clădirile, iar felul în care o comunitate își pune în spațiu povestea, istoria, religia, credințele de orice fel, nevoile concrete ale vieții de zi cu zi nu e până astăzi foarte clar, căci nenumărate nuanțe ale acestui proces complicat scapă și, probabil, nu se va lăsa descris complet niciodată. O piață e arhitectura ei, dar, în același timp, e mai mult decât arhitectura ei. Întreg trecutul, înlănțuit într-un sistem vizibil-invizibil de relații cu imaginarul simbolic al comunității, își face simțită prezența în existența pieței.
Cătălin D. Constantin este editor de carte și antropolog. Predă la Facultatea de Litere a Universității din București. Teza de doctorat, susținută la Facultatea de Litere și publicată în 2013, a avut ca temă viața cotidiană în orașele românești la începutul secolului XX, pornind de la jurnale inedite de epocă. Îmbinând pasiunea pentru fotografie cu plăcerea de a scrie și de a călători, Cătălin D. Constantin a susținut, în 2014, un al doilea doctorat, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu“. A coordonat mai multe colecții de beletristică și a editat numeroase volume de fotografie dedicate patrimoniului cultural românesc. Pentru cărțile pe care le editează, realizează cel mai adesea atât partea de îngrijire a textului, cât și conceptul grafic, socotind esențială combinația între cele două componente. Cea mai recentă carte pe care a scris-o, Orașe în rezumat. Piețe din Europa și istoriile lor, reprezintă o lectură culturală și antropologică a piețelor urbane europene. Volumul Ferestre din București și poveștile lor, apărut în 2015 sub coordonarea sa, reeditat anul trecut, a urcat în câteva săptămâni de la apariție pe locul 1 în topul vânzărilor de carte din România. Realizează cercetări antropologice de teren în așezările aromâne din Munții Pindului. Coordonează de 5 ani seria săptămânală Conferințele de joi, de la Palatul Suțu, Muzeul Bucureștiului. A avut expoziții de autor în peste 20 de orașe din România, Spania, Turcia, Bulgaria, Azerbaidjan, Georgia, Polonia, Grecia, Irlanda.