- 12 December 2018
- Etichete Icr Dincolo de colind Sonomania
Institutul Cultural Român, în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti, organizează un concert de colinde contemporane ce va avea loc miercuri, 12 decembrie 2018, ora 19.00, în sala „George Enescu” a Universității Naționale de Muzică București. Evenimentul este dedicat tinerilor compozitori români şi încheie proiectul „Dincolo de colind“ iniţiat de ICR în anul 2018. Vor fi ascultate, în primă audiție, lucrări semnate de zece tineri compozitori români, inspirate din colinde românești compuse de Béla Bartók, în interpretarea ansamblului de muzică nouă SonoMania.
Program
Aurelian Băcan – Variațiuni de colind(d)at: 1.
Colind original, 2. Voalat, 3. Pe fugă, 4. Cadență, 5. Capricios, 6. De
joc – pentru oboi, clarinet, violă, pian; Bogdan Pintilie – Reconstruction – pentru
vioară, violoncel şi pian; Alexandru Sima – weave.tear – pentru
clarinet, vioară, violă, violoncel; Sebastian Androne – Luminous – pentru
vioară, violă şi violoncel; Vlad
Răzvan Baciu – Let it Ring –pentru oboi, clarinet şi pian; Áron Török-Gyurkó – Plai de munte – pentru
ansamblu; DanDe Popescu – Creşte-mi,
Doamne, creştiu – aranjament şi Îndrea– pentru ansamblu; Sebastian Țună – Perpetuum
– pentru oboi, clarinet, vioară, violă, violoncel; Alexandru Ștefan Murariu – Colind-meditație după colinda
laică „Pă dealu cu stînjenile” – pentru ansamblu; Andrei Petrache – Colindomania – pentru
ansamblu;
Ansamblul SonoMania
Dirijor: Simona Strungaru
Raluca Stratulat (vioară), Valentin Ghita (oboi), Mihai Pintenaru (clarinet), Tamara Dica (violă), Eugen-Bogdan Popa (violoncel), Mihai Murariu (pian)
Ce se află „dincolo de colind”? Compozitorii români au fost fascinați de farmecul şi încărcătura expresivă a vechilor colinde româneşti, folosindu-le fie ca material brut de explorare, fie într-o manieră stilizată, subtilă, care a fost inițiată de George Enescu la începutul secolului XX. În explozia de curente, genuri şi tehnici de scriitură, interesul pentru colinde a devenit însă din ce în ce mai puțin vizibil în creația muzicală românească în doua jumătate a secolului XX.
Proiectul „Dincolo de colind” urmărește să readucă
în atenția publicului colindele tradiționale româneşti, reinterpretate de noua
generație de compozitori prin prisma propriului limbaj muzical și cu ajutorul
tehnicilor contemporane.
În primăvara anului 2018, Institutul Cultural Român a organizat un concurs dedicat tinerilor creatori români, în urma căruia comisia alcătuită din compozitorii Dan Dediu, Doina Rotaru și Călin Ioachimescu a selectat zece candidați din Bucureşti şi Cluj-Napoca. Acestora le-au fost comandate câte o lucrare camerală având ca punct de plecare colecția lui Béla Bartók, care a armonizat pentru pian în 1918 douăzeci de colinde româneşti de Crăciun. Rezultatul este unul proaspăt şi divers, care acoperă o paletă largă estetică şi expresivă, de la meditație sau clopote nostalgice la joc frenetic, de la melancolia ritmului parlando-rubato, la optimismul dansant al ritmului giusto.
Concertul, organizat în luna colindelor de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti, va prezenta cele zece lucrări noi în primă audiție în interpretarea ansamblului de muzică nouă SonoMania (director artistic Diana Rotaru), un ansamblu care a stimulat şi promovat tânăra generație de compozitori români încâ de la înființarea sa în anul 2012. Ansamblul „SonoMania” caută să se implice mereu în proiecte nonconvenționale şi incitante care apropie publicul de muzica contemporană, „Dincolo de colind” fiind unul dintre ele.