Miercurile literare ale Accademiei di Romania in Roma: Bucureștiul din amintire, cu Victor Ieronim Stoichiță

Accademia di Romania și Muzeul Național Etrusc „Villa Giulia” organizează, pe 20 noiembrie 2024, de la ora 17:30, un dialog extraordinar între istoricul de artă și eseistul Victor Ieronim Stoichiță și criticul literar Andrea Cortellessa, moderat de jurnalista și scriitoarea Maria Teresa Carbone.

Din fericita asociere între „Miercurile literare” organizate de Accademia di Romania in Roma și seratele pe care Muzeul Național Etrusc le dedică dialogului cultural, ia naștere acest eveniment dedicat deopotrivă identității, memoriei și nostalgiei. Evenimentul va avea loc la Muzeul Național Etrusc din Roma, Piazzale di Villa Giulia, 9, fiind organizat în parteneriat cu Bordeaux Edizioni.

Discuția va avea ca punct de pornire volumul memorialistic al prof. Victor Ieronim Stoichiță „Ritorno a Bucarest. Una storia”, publicat de Bordeaux Edizioni, traducerea din franceză semnată de Benedetta Sforza (în românește „Despărțirea de București”, Humanitas 2016, ediția originală „Oublier Bucarest”, Actes Sud 2014).

Proiectul „Miercurile literare la Accademia di Romania in Roma” se bucură de fiecare dată de patronajul Ambasadei României în Italia.

Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Internațional, „Orizzonti culturali italo-romeni”, Liternet, Bookhub.

Victor Ieronim Stoichiță (București,1949) este critic și istoric de artă român, fiind una dintre cele mai apreciate personalități internaționale din acest domeniu.

Își începe studiile universitare de artă la București și le continuă la Roma cu o bursă de studii, obținând licența în Istoria artei, iar apoi își ia doctoratul la Paris, cu teza Le Prémoderne, Aspects poïétiques et intertextuels dans la peinture du XVIe et du XVIIe siècles. Stoichiță face parte din grupul cunoscut sub numele de Școala de la Păltiniș, care coagulează un grup de tineri intelectuali de excepție (Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu, Monica Pillat, Mihail Șora, etc.), în jurul personalității filozofului Constantin Noica. După încheierea studiilor, își începe cariera universitară ca asistent (1973-1981) la Academia de Arte Frumoase din București - Catedra de Istoria și Teoria Artei, dar apoi primește o bursă Humboldt și părăsește România.

În perioada 1984-1990 își desfășoară activitatea la Institutul de Istorie a Artei al Universității din München. A fost profesor invitat al unor prestigioase instituții academice, precum École des Hautes Études en Sciences Sociales Paris (2002) sau Harvard University (2004-2006). A fost profesor invitat la Sorbona (1987), Göttingen (1989–1990) și Frankfurt (1990). Intre 1991 și 2019 a fost titularul catedrei de artă modernă a Universității dinFreiburg,Elveția. În februarie 2007 a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Arte din București. Este membru al Academiei Europene și membru corespondent al Academiei Naționale a Italiei ("dei Lincei"), al Academiei Regale a Belgiei și al Academiei Poloneze.

Lucrări publicate: Simone Martini, Ed. Meridiane, București, 1975; Ucenicia lui Duccio di Buoninsegna, Ed. Meridiane, București, 1976; Pontormo și manierismul, Ed. Meridiane, 1978; reedit. Ed. Humanitas, București, 2008; Mondrian, Ed. Meridiane, București, 1979; Georges de La Tour trad. Nicole Maria Magdalena Schelarie, Ed. Meridiane, București,1980; Creatorul și umbra lui, Ed. Meridiane, București, 1981; L'instauration du tableau. Métapeinture à l'aube des Temps Modernes, Méridiens-Klincksieck, Paris, 1993 (,,Instaurarea tabloului. Metapictura în zorii Timpurilor Moderne", trad. de Andrei Niculescu, Meridiane, București, 1999, reedit. Ed. Humanitas, București, 2012); Efectul Don Quijote: repere pentru o hermeneutică a imaginarului european; trad. de Ruxandra Demetrescu, Gina Vieru și Corina Mircan, Ed. Humanitas, București, 1995; Visionary Experience in the Golden Age of Spanish Art, Reaktion Books, London, 1995 (,,Experiența vizionară în arta spaniolă a Secolului de Aur", trad. de Ruxandra Demetrescu șiAnca Oroveanu, Ed. Humanitas, București,2011); A Short History of the Shadow, Reaktion Books, Londra, 1997 ("Scurtă istorie a umbrei"; în colaborare cu Anna Maria Coderch; trad. de Mona Antohi, Ed. Humanitas, București, 2000; 2008); Goya: The Last Carnival, Reaktion Books, 1999 (,,Ultimul carnaval: Goya, Sade și lumea rasturnată"; în colaborare cu Anna Maria Coderch; trad. de Delia Razdolescu,Ed.Humanitas, București,2007); Past Things and Present: Jasper Johns Since 1983, Walker Art Center, 2003; Ver y no ver: La tematización de la mirada en la pintura impresionista, 2005 (,,Vezi? despre privire în pictura impresionistă"; trad. de Mona Antohi, Ruxandra Demetrescu și Gina Vieru; Ed. Humanitas, București, 2007); Simulacros: el efecto Pigmalión: de Ovidio a Hitchcock, Siruela, 2006 (,,Efectul Pygmalion. De la Ovidiu la Hitchcock", trad. Delia Răzdolescu, Ed. Humanitas, București, 2011); Como saborear un cuadro y otros estudios de historia del arte, Madrid: Cátedra, 2009 (,,Cum se savurează un tablou și alte studii de istoria artei"; trad. de Anca Oroveanu și Ruxandra Demetrescu, București, Humanitas, 2015); Figures de la transgression, Genève, Droz, 2013; L'image de l'Autre. Noirs, Juifs, Musulmans et «Gitans» dans l'art occidental des Temps Modernes, Paris, Hazan, coll. La Chaire du Louvre, 2014; ,,Imaginea Celuilalt: negri, evrei, musulmani și țigani în arta occidentală în zorii epocii moderne (1453-1800)", trad. de Anca Oroveanu și Ruxandra Demetrescu, Ed. Humanitas, București, 2017); Oublier Bucarest. Un récit, Actes Sud Editions, 2014 (,,Despărțirea de București: o povestire"; trad. de Mona Antohi, Ed. Humanitas, București, 2015); L'effet Sherlock Holmes. Variations du regard de Manet à Hitchcock, Bibliothèque Hazan, 2015 ("Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice"; trad. de Mona Antohi, Ed. Humanitas, București, 2013); Des Corps. Anatomies, Défenses, Fantasmes, Geneva, Droz, 2019.

Maria Teresa Carboneeste jurnalistă, autoare și traducătoare, coordonatoare a revistei „Alfabeta2”. A fost coordonatoarea secțiunii de artă a revistei „pagina99”; colaborează constant cu articole în paginile culturale ale ziarului „il manifesto”, dar și cu alte reviste și publicații din Italia și din străinătate. Printre interesele sale științifice se numără în primul rând activitatea editorială italiană și internațională, căreia îi dedică o rubrică în cotidianul “il manifesto”. Scrie despre literatură, fotografie și cinematografie pentru mai multe publicații culturale. De asemenea, ține cursuri de jurnalism la Universitatea Roma Tre și la UCEAP (University of California Abroad Program) și se ocupă de educarea la lectură. A organizat câteva ediții ale festivalului „Romapoesia”, se ocupă de organizarea de manifestări dedicate poeziei în Roma și în alte orașe și este membru în jurii dedicate unor premii literare din Peninsulă Cele mai recente volume publicate sunt: “Che ci faccio qui? Scrittrici e scrittori nell’era della postfotografia” (Italo Svevo 2022) și culegerea de poezii “Calendiario” (Nino Aragno Editore 2020). A tradus opere din creația unor autori precum: Joseph Conrad, Breyten Breytenbach, Zoë Wicomb, Ngugi wa Thiong’o, Paul Virilio, Virginie Despentes. Împreună cu celebrul scriitor Nanni Balestrini a coordonat programul “Millepiani” (Cult) și site-ul web “Zoooom. Letture e visioni in rete”.

De curând a beneficiat de o bursă acordată de ICR pentru jurnaliști culturali europeni, care a presupus o vizită de documentare în România și în urma căreia jurnalista a publicat deja o consistentă serie de interviuri, eseuri, fragmente de jurnal cultural dedicate mediului cultural românesc. Interviul luat criticului de artă Victor Ieronim Stoichiță a fost publicat în revista „Antinomie”: https://antinomie.it/index.php/2024/09/02/ritornare/

Andrea Cortellessa(Roma, 1968) este critic literar și eseist, profesor de literatură italiană contemporană la Universitatea Roma Tre. În 2018 a fost titular al „Catedrei De Sanctis» de la Politehnica din Zurich. A publicat o serie impresionantă de eseuri, a îngrijit volume ale unor importanți scriitori italieni din secolul XX și a realizat transmisiuni radiofonice și TV, spectacole teatrale și muzicale. Face parte din colectivul de redacție al trimestrialului ”Il Verri” – una dintre cele mai prestigioase reviste literare din Italia; de asemenea, este redactor la revista ”Alfabeta 2”. Colaborează constant cu articole la secțiunile literare ale unor periodice precum „Alias”, „Il Sole 24 ore”, „Tuttolibri”, „doppiozero”, ”Le parole e le cose 2”, etc. Dintre volumele pe care le-a îngrijit vom aminti aici: Le notti chiare erano tutte un’alba. Antologia di poeti italiani nella prima guerra mondiale (Bruno Mondadori 1998), Ungaretti (Einaudi 2000) iar, alături de Marco Belpoliti, Da una tregua all’altra (Chiarelettere 2010). Dintre volumele recent publicate:Con l'ascia dietro le nostre spalle. Amelia Rosselli, Milano, Electa, 2024;Filologia fantastica. Ipotizzare, Manganelli, Ancona, Argolibri, 2022; Zanzotto. Il canto nella terra, Bari-Roma, Laterza, 2021; Il libro è altrove. Ventisei piccole monografie su Giorgio Manganelli, sl, Luca Sossella editore, 2020; Volevamo la Luna, Fidenza, Mattioli, 1885, 2019.

Este membru în importante comitete științifice ale unor fundații culturale și membru în jurii literare, precum și coordonator de colecții dedicate literaturii la edituri precum L’orma editore.