- 8 November 2018 - 9 November 2018
- Tags Icr Ateneul roman Christian badea Mischa maisky Filarmonica george enescu Concertele centenarului
Institutul Cultural Român este partener al concertului extraordinar care va avea loc pe 8 și 9 noiembrie 2018, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român. Protagoniștii evenimentului, care se înscrie în „Stagiunea centenară”, sunt doi mari artiști: Mischa Maisky, considerat un Mick Jagger al muzicii clasice, și supranumit „Paganini al violoncelului“, și Christian Badea, consilier artistic și dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu”.
“Sunt trei motive majore pentru care ICR a decis să sprijine proiectul Concertele Centenarului. Unul este relaţia foarte lungă pe care o avem cu Filarmonica George Enescu. Anul acesta, am colaborat la mai multe proiecte, dintre care aş menţiona concertul Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene şi concertul susţinut de pianistul italian Stefano Bollani. Un alt motiv pentru care ICR sprijină evenimentul, este acela că, înscris în programul Centenarului, este un proiect major: 150 de ani de existență a Filarmonicii George Enescu şi 130 de ani de la inaugurarea Ateneului Român. Cel de-al treilea motiv, misiunea ICR de a promova cultura română în lume, implicit promovarea muzicii româneşti’’, a declarat vicepreşedintele ICR, Mirel Taloş.
„Concertele Centenarului la Ateneu“ propun publicului bucureștean o dramaturgie muzicală construită pe cronologia evenimentelor istorice și culturale centenare, cu artiști români și străini de renume internațional. În afară de urmărirea în muzică a unei cronologii istorice a decadelor Centenarului României, atât programele din seria „Concertele Centenarului la Ateneu“, cât și întreaga stagiune aniversară, prezintă câteva teme importante, precum „Creația Enesciană”, în cadrul căreia vor fi interpretate mai multe dintre lucrările simfonice ale maestrului, „Titani ai muzicii clasice“, concerte care îi prezintă atât pe marii interpreți ai vremurilor noastre, cât și pe compozitorii care au fost adevărate puncte de referință culturală în ultimii o sută de ani, „Un secol de muzică românească“ și „Generația secolului XXI“, cu participarea soliștilor și dirijorilor români și străini tineri, care se afirmă pe scena internațională și care reprezintă viitorul muzicii.
Mischa Maisky este unul dintre cei mai excentrici artiști ai lumii. Născut în 1948 în Letonia, educat în Rusia, repatriat în Israel, artistul se consideră un cetățean al lumii și spune că, în muzică „nimic nu s-a schimbat şi totul s-a schimbat enorm”.
„E o bucurie să cânt Concertul de Dvořák pe scena Ateneului Român, alături de Orchestra simfonică a Filarmonicii «George Enescu», dirijată de maestrul Christian Badea. Muzica este ca o religie pentru mine, de exemplu suitele lui Bach au reprezentat Biblia mea, Cartea Cărţilor, deoarce Bach ocupă un loc privilegiat în istoria muzicii, iar pentru violoncelişti el este un compozitor generos. Doar dacă ne gândim la cele şase suite putem oferi două seri complete. Cânt la un violoncel italian, cu arcuri franceze și germane, corzi din Austria și Germania. Mă simt acasă oriunde oamenii apreciază muzica clasică. Cred că sunt violoncelistul cel mai norocos din lume deoarece sunt singurul care a avut privilegiul de a studia cu Rostropovich şi cu Gregor Piatigorsky, una dintre cele mai mari personalităţi artistice pe care le-am cunoscut. Am învăţat că, dacă vreau să ajung la inima oamenilor, mai mult decât la spiritul sau auzul lor, trebuie să trec muzica, mai întâi, prin inima mea’’, a mărturisit violoncelistul Mischa Maisky.
Violoncelistul a câștigat, la 17 ani, prima sa competiţie de violoncel, la Leningrad. A studiat la Conservatorul din Moscova cu Mstislav Rostropovich, în 1966 a fost unul dintre premianţii Competiţiei Ceaikovski, iar patru ani mai târziu a fost trimis într-un lagăr. După eliberare, a părăsit Uniunea Sovietică şi a emigrat în Israel. Au urmat numeroase alte premii si debutul său la Carnegie Hall (New York), alături de Orchestra Simfonică din Pittsburgh. Un admirator i-a oferit atunci un violoncel din secolul al XVIII-lea, instrument la care cântă şi în prezent. Pe marile scene ale lumii, a fost în compania unor nume precum Martha Argerich, Radu Lupu, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Vladimir Ashkenazy, Daniel Barenboim şi Giuseppe Sinopoli. A devenit un invitat obişnuit al celor mai prestigioase festivaluri internaţionale, susţinând concerte la Viena, Berlin, Londra, Israel, Paris, New York sau Tokyo.
Dedicat în egală măsură muzicii simfonice și operei, Christian Badea, consilier artistic şi prim-dirijor al Filarmonicii „George Enescu”, a concertat pe toate continentele și în cele mai importante săli și teatre de operă, printre care Metropolitan Opera (New York), Opera de Stat (Viena), Royal Opera (Londra), Carnegie Hall (New York), Suntory Hall (Tokyo), Concertgebouw (Amsterdam).
Cariera sa este marcată de colaborări importante cu artiști de referință ai timpului nostru - Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovici, Placido Domingo, Renée Fleming, Natalie Dessay, Thomas Hampson. Sub semnul Leonard Bernstein 100, centenarul nașterii artistului a fost sărbătorit la Filarmonica „George Enescu”, ultimele două concerte simfonice ale stagiunii trecute fiindu-i dedicate de maestrul Christian Badea - unul dintre discipolii cei mai de seamă ai faimosului compozitor, dirijor, pianist şi pedagog american.
“Este foarte important să avem o prezenţă românescă de mare calitate pe scena Ateneului Român. Prezenţa lui Mischa Maisky este de înaltă ţinută, iar acest concert ia exemplu din perioada de aur a Filarmonicii: 1922-1942. Au fost 20 de ani în care cei mai mari artişti ai lumii, cum ar fi Stravinsky, Prokofiev, Ravel, dar şi Enescu şi Lipatti (prezenţe permanente), concertau, aici, în mod constant. Aşadar, evenimentul nu trebuie să fie unul izolat, ci înscris într-o serie de concerte excepţionale. Avem această datorie faţă de George Enescu, faţă de instituţie şi faţă de public’’, a conchis dirijorul Christian Badea.
Christian Badea a condus orchestre de prim rang ale lumii, printre care se numără Royal Philharmonic și BBC Symphony (Londra), Filarmonica din Sankt Petersburg, Filarmonica Cehă, Amsterdam Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Accademia di Santa Cecilia Orchestra (Roma), RAI Orchestra Montreal Symphony, Filarmonica din Tokyo, Pittsburg Symphony (Torino). La Metropolitan Opera din New York a dirijat peste 160 de spectacole într-un repertoriu vast și variat. În mai 2015, Christian Badea a dirijat actul al III-lea din „Parsifal“, după care, în deschiderea următoarei stagiuni, a pus în scenă, în dublă calitate, de dirijor și regizor, actul I din opera lui Richard Wagner. În decembrie 2017, Christian Badea a obtinut un succes extraordinar cu „Andrea Chénier“ de Umberto Giordano la faimosul Teatro Colón din Buenos Aires, fiind invitat să revină în 2019. A semnat un contract de colaborare până în 2020 cu Opera din Sydney.
Joi, 7 și vineri, 8 noiembrie, ora 19.00 Ateneul Român , Sala Mare
Filarmonica „George Enescu“ - 150 de ani
Orchestra simfonică a Filarmonicii "George Enescu"
Dirijor
CHRISTIAN BADEA
Solist
MISCHA MAISKY
Program:
George Enescu
Rapsodia nr. 2, în Re Major, op. 11
Igor Stravinski
Pasărea de foc
Antonin Dvořák
Concertul în Si Minor pentru violoncel şi orchestră, op. 104
Presenting sponsor: Alpha Bank
Parteneri principali: Institutul Cultural Român, FundaţiaRomână pentru Excelenţă în Muzică
Parteneri media: Europa FM, Radio România Muzical, Adevărul, Historia, Dilema Veche, Radio Clasic, Actualitatea Muzicală