- 22 June 2017
- Etichete Elogii în presa britanică pentru Geta Brătescu ICR Londra
La finele săptămânii
trecute s-a închis, la prestigiosul Camden Arts Centre din Londra,
retrospectiva „Geta Brătescu. The Studio: A Tireless, Ongoing Space”, cea mai
amplă prezentare a operei sale în Marea Britanie și una dintre cele mai mari
expoziții dedicate marii artiste în străinătate. Reunind un grupaj de lucrări fundamentale provenite din colecţii
internaţionale, precum şi o serie de lucrări din studioul artistei, expuse în
premieră, expoziția a fost realizată în parteneriat cu Muzeul de Arte
Frumoase din Gent și Galeria Ivan din București, cu sprijinul Institutului
Cultural Român și al asociaţiei Geta Brătescu Exhibition Circle – și s-a
bucurat nu numai de un mare succes de public, ci și de o presă extraordinară,
care nu s-a zgârcit cu superlativele.
Considerat unul dintre evenimentele expoziționale ale anului în Marea Britanie, proiectul a fost recenzat entuziast în cele mai importante publicații britanice, cum sunt The Guardian, Financial Times, The Evening Standard, The Arts Desk, Frieze Magazine, Art Review, Calvert Journal și Art Daily.
Încă dinaintea deschiderii, expoziţia a atras atenţia presei britanice, fiind
recomandată de publicaţii precum The
Calvert Journal şi The
Upcoming, urmând ca, doar la câteva zile după vernisaj, aceasta
să fie nominalizată în topurile câtorva dintre cele mai active platforme de
promovare a artelor vizuale. Astfel, proiectul de la Camden Arts Centre s-a
poziţionat pe locul doi în lista celor zece expoziţii de neratat recomandate de
Royal Academy of Arts,
alături de proiecte precum “Constable and Brighton” de la Muzeul de Artă din
Brighton şi “Queer British Art” de la celebrul Tate Britain; a ocupat cea de-a
treia poziţie în topul celor nouă expoziţii din capitala britanică propuse de Time Out în luna
aprilie şi a fost inclusă de Art
Review în lista celor mai remarcabile zece expoziţii de vizitat
în câteva dintre marile centre artistice ale lumii, precum Veneţia, Londra,
Dublin, Roma, Bruxelles, Paris, Los Angeles, Berlin şi New York. De asemenea,
proiectul s-a mai situat pe locul întâi în rândul celor cinci expoziţii
recomandate de Curious
Duke Gallery la finalul lunii aprilie, înaintea expoziţiei
Wolfgang Tillmans de la Tate Modern şi “Another Russia: Post-Soviet
Printmaking” de la Victoria and Albert Museum.
Au urmat, în zilele şi săptămânile de după deschidere, o serie de reacţii pozitive din partea câtorva dintre cele mai prestigioase cotidiene.
Cronicile au fost covârșitor laudative, expoziţiei fiindu-i atribuit un lung
șir de 4 și 5 stele. De asemenea, retrospectiva a mai fost inclusă într-o
prezentare live din galeriile Camden Arts Centre transmisă de cotidianul The Telegraph pe
pagina de Facebook şi vizualizată de 25,271 persoane.
The Arts Desk,
una dintre publicațiile care a recompensat expoziţia Getei Brătescu cu 5 stele,
afirma: „Ce plăcere să vezi un artist despre care nu ai auzit niciodată dar a
cărui artă te inspiră!”, în acelaşi timp observând că „în spatele uşilor
închise ale studioului său, artista şi-a perfecţionat arta de a crea realmente
din nimic.” (Sarah Kent) În cronicile lor de 4 stele, The Guardian
lăuda, între calităţile artistei, „versatilitatea grafică similară cu cea a lui
Picasso” (Laura Cumming), iar The
Evening Standard aprecia „bogatul limbaj abstract al colajelor
sale” (Ben Luke).
O altă publicaţie de renume, Finacial
Times, nota: „Proiectul de la Camden Arts Centre este o
mărturie a faptului că Geta Brătescu este o adevărată artistă multimedia, care
se simte în largul său în medii diverse precum filmul şi fotografia, precum şi
în realizarea de colaje textile, desene sau instalații.” (Rachel Spence), în
timp ce Frieze
Magazine observa: „Geta Brătescu își stabilește limite în mod
regulat, pentru ca mai apoi să le depăşească.” (Isobel Harbison) Într-un alt
articol publicat de Time
Out, Ananda Pellerin remarca: „E greu să nu fii sedus de
această artistă extrem de îndrăzneaţă, inteligentă şi amuzantă.”