Cota îl face pe artist?
Andreiana Mihail la Arte Marţiale, despre marketing şi valoare
Marţi, 27 aprilie 2010, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38), seria Arte Marţiale propune o întâlnire pe tema relaţiei dintre promovare, cotă, creaţie şi valoare. Invitata ediţiei este Andreiana Mihail, fondatoarea galeriei bucureştene omonime.
„Febrilitatea cu care se fac şi se desfac la ora actuală carierele artistice a ieşit cu mult din tipicul acumulărilor lente de abilităţi tehnice şi de reprezentări culturale cu care era obişnuit, până mai ieri, publicul românesc. Operele solide şi coerente, realizate cu har şi dăruire de artişti ce se impuneau treptat conştiinţei culturale publice sunt înlocuite, tot mai frecvent, de izbucnirile spectaculare ale unor figuri creatoare inedite, pline de vervă iconoclastă şi care captivează, pentru un timp, atenţia generală. Orchestrat de un marketing profesionist, acest desant al artei pe piaţă impune repere noi în judecarea valorii artistice.Poate cel mai important reper la ora actuală, când pare să conteze doar ceea ce se vinde, este cota , respectiv nivelul la care se tranzacţionează lucrările unui artist. În goana după creşterea cotei nu se precupeţeşte nimic, de la mijloacele sulfuroase (campanii de presă, evenimente mondene, licitaţii mai mult sau mai puţin doftoricite, comenzi publice mai mult sau mai puţin aranjate) până la acelea laborioase (studii de piaţă, montaje de expoziţii colective, publicaţii de specialitate, participarea la târguri şi bienale internaţionale, organizarea de colocvii etc.).
Andreiana Mihail este una dintre cele mai active galerii de artă contemporană de la noi, pentru care mijloacele laborioase de cultivare a vizibilităţii artei reprezintă cheia de boltă a succesului. Participând consecvent la târgurile internaţionale de artă, acolo unde se validează cu adevărat cota unui artist, strategia Andreianei Mihail a fost, de la început, aceea a unei galerii cu profil global. Într-adevăr, ea se numără printre puţinele galerii din România cu un portofoliu internaţional chiar şi în plan local, printre artiştii galeriei numărîndu-se nu doar români, ci şi străini.
Angrenată concomitent în mecanismele curatoriale care rafinează vizibilitatea unui artist, dar şi în mecanismele promoţionale care le fructifică pe acestea în piaţa de artă, Andreiana Mihail este interlocutorul ideal pentru o dezbatere privind echilibrul fragil dintre promovare şi creaţie, dintre cotă şi valoare, dintre imaginea şi percepţia operei, dintre consecvenţa carierei şi consistenţa creaţiei, dintre strategiile de marketing şi exigenţele de calitate ale obiectului artistic, dar şi dintre riscurile (financiare, morale, sociale) la care se supun, pe o piaţă de artă amprentată de regulile consumismului, atât creatorii cât şi promotorii." – Erwin Kessler, moderatorul şi coordonatorul programului Arte Marţiale
Participarea publicului este liberă.