- 10 March 2025
- Etichete ICR Varsovia Institutul Cultural Roman ICR
Centrul Internațional pentru Cultură din Cracovia a găzduit în weekend-ul trecut vernisajul expoziției-eveniment „Un ochi râde, altul plânge. Arta românească în colecția Ovidiu Șandor”, organizată în parteneriat cu Institutul Cultural Român de la Varșovia în cadrul Sezonului Cultural România–Polonia 2024-2025.
Ampla retrospectivă, care include peste 170 de lucrări semnate de peste 60 de artiști, are toate premisele să rămână un punct de referință în receptarea istoriei recente a artelor vizuale românești în Polonia, de la avangardă la cele mai interesante fenomene din actualitate. Expoziția nu este doar o ilustrare a ultimului secol artistic românesc, ci și o cheie de citire a istoriei recente a României, un punct de plecare pentru o înțelegere a conexiunilor istorice dintre țările noastre în context regional.
La vernisajul din seara zilei de 7 martie, spațiul Centrului Internațional pentru Cultură s-a dovedit neîncăpător pentru cele 500 de persoane care au dorit să participe și să vadă expoziția. La eveniment au luat cuvântul: Agata Wąsowska-Pawlik, directoarea Centrului Internațional pentru Cultură, Ovidiu Șandor, viceprimarii orașelor Cracovia și Timișoara – Łukasz Sęk, respectiv Ruben Lațcău –, Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român, curatorii dr. Monika Rydiger și dr. Łukasz Galusek. Printre invitați s-au numărat și patru artiști prezenți cu lucrări în expoziție: Andreea Anghel, Marius Bercea,Ovidiu Toader, Sergiu Toma. O delegație importantă de galeriști, colecționari și pasionați de artă din România a luat parte la evenimente.
Vernisajul a fost precedat de o conferință de presă și un tur ghidat pentru bloggeri și influenceri, susținut de colecționar, iar în ziua următoare, 8 martie, a avut loc dezbaterea cu titlul „Arta mai prețioasă decât aurul. Ce înseamnă a colecționa artă”, cu participarea lui Ovidiu Șandor, a prof. Adriana Babeți și a Dianei Marincu, dialog moderat de Łukasz Galusek.
„Gestul de a colecționa este eminamente unul subiectiv. Am acest lux de a colecționa ceea ce doresc. Pentru curatorul unui muzeu care trebuie să dezvolte o colecţie apar tot felul de reguli: de a păstra tot felul de echilibre, de a reflecta anumite curente artistice. Eu am libertatea de a nu avea reguli”–a mărturisit Ovidiu Șandor în timpul dezbaterii.
„Cred că în aceste vremuri, când granițele sunt puse sub semnul întrebării, când istoria e uitată sau ignorată, o astfel de expoziție este foarte importantă. Ea unește simbolic două orașe care au anumite lucruri în comun: Timișoara și Cracovia au fost orașe de graniță ale Imperiului Habsburgic, Cracovia la nord, Timișoara la est” – a precizat antreprenorul timișorean.
Expoziția împletește motivul lipsei de griji a avangardei, simțul specific românesc al absurdului și al grotescului, cu temele violenței și opresiunii, devenite adesea o experiență cotidiană. Prezintă totodată artiști români contemporani care, deși au obținut recunoașterea internațională, se confruntă în continuare cu umbra secolul XX, dovedit a nu fi deloc scurt, așa cum se credea.
„Prin acest titlu, am vrut să semnalăm un aspect specific românesc – acel râs printre lacrimi, un mecanism care permite o anumită detașare, o împăcare cu soarta, fără a cădea în patetism. E o abordare a vieţii plină de comic, dadaism, pe care românii o numesc «râsu’-plânsu’». Această sintagmă poate servi ca ghid de vizitare a expoziției” – a declarat Łukasz Galusek, unul dintre cei trei curatori.
Expoziția spune povestea țării și a artiștilor ei, atât a celor cărora le-a fost dat să experimenteze, să creeze și să-și facă un nume în lumea internațională a artei, precum și a celor cărora opresiunea sistemelor politice le-a închis această cale. Unii dintre ei și-au păstrat libertatea de expresie doar în liniștea propriului atelier, alții s-au decis să emigreze, obținând un succes plătit cu dificultățile vieții în străinătate.
Artiștii prezentați în expoziție (alfabetic): Andreea Anghel, George Apostu, Hans Arp, Ion Bârlădeanu, Ioana Bătrânu, Marius Bercea, Horia Bernea, Ştefan Bertalan, Constantin Brâncuşi, Brassaї, Geta Brătescu, Theodor Brauner, Victor Brauner, Andrei Cădere, Mircea Cantor, Eva Cerbu, Andrei Chintilă, Lena Constante-Brauner, Roman Cotoşman, Chiril Cucu, Horia Damian, Max Ernst, Harun Farocki, David Farcaș, Constantin Flondor, Adrian Ghenie, Marin Gherasim, Gherasim Luca, Bogdan Gîrbovan, Yvan Goll, Vasile Gorduz, Ion Grigorescu, Jacques Hérold, Marcel Iancu, Isidore Isou, Vasili Kandinski, Ana Lupaş, Victor Man, Tincuţa Marin, Max Hermann Maxy, Hortensia Mi Kafchin, Joan Miró, Alex Mirutziu, Florin Mitroi, Gili Mocanu, Herta Müller, Ciprian Mureşan, Paul Neagu, Ioana Nemeş, Mircea Nicolae, Andrei Pandele, Paul Păun, Jules Perahim, Dan Perjovschi, Pusha Petrov, Silvia Radu, Lea Rasovszky, Eugen Roșca, Şerban Savu, Arthur Segal, Hedda Sterne, SubREAL, Mircea Suciu, Yves Tanguy, Ovidiu Toader, Sergiu Toma, Doru Tulcan, Tristan Tzara, Andrei Ujică, Andra Ursuţa
Expoziția este însoțită de un catalog impunător, la care au contribuit prin eseuriAdriana Babeți, Vladimir Tismăneanu, Tom Sandqvist, Diana Marincu, Kazimierz Jurczak, Łukasz Galusek, Jakub Kornhauser.
Pe perioada celor 4 luni de expoziție, 8 martie-20 iulie, expoziția va fi susținută de unprogram consistent de evenimente conexe, cuprinzând dezbateri, proiecții de film, întâlniri pe teme literare, urbanistice, istorice, psihologice, tururi ghidate, cu invitați din România și Polonia.
Expoziția și evenimentele care o acompaniază, organizate în parteneriat cu Institutul Cultural Român de la Varșovia, fac parte din programul Sezonului Cultural România–Polonia 2024-2025.
„La conferința de presă care a precedat vernisajul expoziției a fost o sală plină de jurnaliști din toate tipurile media, de la presă scrisă la audiovizual. Din semnalele pe care le avem, Sezonul este foarte bine reflectat în presa poloneză”–a precizat Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român, care a scos în evidență spiritul cooperării româno-poloneze „Am învăţat să lucrăm împreună. Ne-am înţeles foarte bine, nu doar la nivel instituţional sau bilateral, ci la toate nivelurile, mă refer aici şi la colaborarea între artişti, cooperarea între muzee sau teatre”.
***
Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025 este organizat de Ministerul Culturii și Institutul Cultural Român, prin reprezentanța sa de la Varșovia, pentru partea română, respectiv Ministerul Culturii și Patrimoniului Național și Institutul „Adam Mickiewicz”, în parteneriat cu Institutul Polonez din București, pentru partea polonă.
***
Fotografii: Paweł Mazur