Liliana Ț uroiu, pre ș edintele Institutului Cultural Româ n - O călătorie culturală românească în prag de Centenar
Un filozof al limbajului observa că, odată
ce un om învață o limbă, nu mai poate auzi
cum sună ea pentru o persoană care n-o vorbește. Nu mai putem percepe,
altfel spus, muzicalitatea pură a silabelor odată ce percepem înțelesul frazelor.
Ceva asemănător se întâmplă, pesemne, și atunci cănd ne apropiem de
o altă cultură: pe măsură ce ne familiarizăm cu ea, exotismul resimțit la
primul contact se disipează. Este un preț mic, însă, având în vedere
câștigul: însuși sensul din spatele sunetelor articulate. Desigur că, în practică, lucrurile nu sunt
atât de „clear cut“. Pe tărâm lingvistic, există familii de limbi (cum e, de
pildă, cea romanică, căreia îi aparțin portugheza și româna)
mutual inteligibile măcar parțial. Intonația, mimica pot, de asemenea, transcende
semantic idiomurile. Așa cum, în sfera mai largă a culturii, există teritorii și tradiții cu
valori împărtășite, Europa fiind cel mai bun exemplu în acest sens.
Fie că au loc între spații deja
apropiate, fie că apropie una de alta lumi îndepărtate, contactele
și cunoașterea reciprocă înseamnă mai mult decât un prilej de
delectare, uimire sau acumulare de informații: ele sunt un pas esențial pe
calea imperativului delfic al cunoașterii de sine. Făcându-ne
auziți și auzindu-ne între noi, ne auzim mai bine, lăuntric, pe noi înșine.
Acest crez fundamentează strategia
Institutului Cultural Român, instituție chemată să promoveze în
lumea largă valorile culturale legate de spațiul românesc – misiune
similară celei pe care o au institute precum Camões, Cervantes
sau Goethe, inter alia, pentru culturile pe care le reprezintă. A comunica
transfrontalier, a ieși în afară constituie, din această perspectivă, o încununare,
un mod de a exista pe deplin, și nu o excepție în cadrul unui organism altfel autosuficient.
Identitatea noastră în context european nu
se definește într-o splendidă izolare, ci se nutrește din
proximitățile sale europene.
Diplomația culturală – principala
misiune a Institutului Cultural Român în contextul noilor realități europene
- presupune promovarea în luminile rampei și crearea unui sentiment de
încredere, de respect, pentru un public larg.
Mari artiști ai lumii, precum Joana
Vasconcelos, sau, mai recent, Stefano Bollani, curatori prestigioși și
directori de muzee celebre ne-au fost oaspeți în România,
răspunzând invitației noastre de a da interpretările lor artistice unor
opere tradiționale românești.
Împletirea tradițiilor cu modernitatea, pe
tărâmul industriilor creative, face parte din diplomația culturală pe care o desfășurăm
zilnic în 18 țări ale lumii de pe trei continente, inclusiv în
România. Industriile creative sunt un motor de creștere și de cooperare culturală,
iar creativitatea este resursa pe baza căreia omenirea se va dezvolta pe mai
departe.
România se numără printre statele europene
care își marchează, în acest an, Centenarul. Sfârșitul Primului Război Mondial
ne-a adus, după strădanii și sacrificii, Marea Unire a tuturor provinciilor majoritar locuite de români cu Regatul României. Cei interesați de
contextul acestui act au acum acces la o lucrare de referință editată și tradusă
de ICR în mai multe limbi: Istoria Transilvaniei , semnată de
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, și de istoricul Ioan Bolovan.
Bilanțul acestor 100 de ani ai României cuprinde suișuri și coborâșuri,
momente luminoase, dar și destule umbre. Acum, în pragul unui alt an
aniversar – se împlinesc, în 2019, treizeci de ani de la prăbușirea
regimului totalitar comunist – suntem, dincolo de toate problemele inerente
prezentului, ceea ce generații de dinaintea noastră visau să fim: o țară
democratică, deschisă spre lume, parte a unei Europe unite.
Ne dorim să înfățișăm o imagine pe măsura
acestei șanse istorice. Cu nume-reper, precum Constantin
Brâncuși, ale cărui sculpturi nu încetează să ne uimească, sau George Enescu,
definitoriu pentru modernismul muzical, dar și cu artiști emergenți,
ilustrativi pentru cultura dinamică din România zilelor noastre. Cu artiști, cu
personalități academice, dar și cu mari campioni olimpici
precum canotorul Ivan Patzaichin, conducător, în acestă lună septembrie, al
unei „ Regate a Marii Unirii - Flotila România Centenar” pe
Tamisa. Mai mult, așadar, decât o bifare festivistă a unei date de
pe o pagină de calendar, năzuim să oferim o perspectivă sinceră și vie
asupra unui veac în care, printre bucurii și suferințe,
deznădejdi și speranțe renăscute, s-au ivit și au pornit, de pe tărâm românesc,
creații relevante pentru umanitate și performanțe memorabile. Ne dorim o apropiere și mai mare
de spațiul cultural portughez, în care suntem bine reprezentați de
Instituto Cultural Romeno, prin intermediul căruia – și beneficiind de o
apropiată colaborare cu Ambasada României în Portugalia - prezentăm publicului
portughez cultura română. Astfel, am fost prezenți în acest an la
Muzeul Național de Arheologie din Lisabona cu expoziția ”Aurul
Antic. De la Marea Neagră la Oceanul Atlantic”, dar și în catedrale portugheze, cu
o serie de concerte de muzică clasică românească susținute de mari muzicieni
români precum violoncelistul Marin Cazacu. Am invitat în
Portugalia artiști români de renume internațional: Tudor Banuș, cu o expoziție
retrospectivă de autor, MihaiȚopescu, care recent a expus la Lisabona un
”Manifest” creativ pentru protejarea naturii, Ștefan Radu Crețu, a cărui
lucrare inedită „Zbor” poate fi admirată până la finalul acestui an în centrul
orașului Cascais, sculptorul Mircea Roman, a cărui expoziție „Sacrificiu” este
deschisă publicului până la 28 octombrie 2018 la Mânăstirea Batalha, ori Horea
Paștina, artistul a cărui expoziție e vernisată în aceste zile la galeria de artă a ICR
Lisabona.
Această desfăşurare de forţe a fost precedată, în anul 2017, de celebrarea
a 100 de ani de relaţii diplomatice între Portugalia şi România, prilej cu care
reprezentanţa Institutului Cultural Român de la Lisabona a promovat un program
special de 12 evenimente, reprezentând 12 capitole ale creativităţii
româneşti . Evenimente precum ciclul „Um seculo de cinema romeno” organizat
impreună cu Cinemateca Portugheză, expoziţia „Portuguese Storylines” a
pictorului Gheorghe Fikl la Palácio Nacional da Ajuda, concertul Cvartetului
Ad Libitum la Festivalului Internaţional de Muzică de la Marvão sau piesa de teatru „Oameni obişnuiţi” prezentată de Gianina
Cărbunaru şi Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu la Festivalul de Teatru
de la Almada, au fost cartea de vizită cu care sora latină din orient
s-a prezentat publicului lusitan.
Obiectivul de apropiere al celor două naţiuni asumat de Institutul Cultural
Român are în vedere și
promovarea unor artiști
portughezi în ţara noastră. În cadrul acestui proiect am organizat prima vizită a artistei Joana Vasconcelos în țara noastră, care s-a desfășurat în cadrul unui program de mobilitate inițiat de ICR în contextul
împlinirii, mai sus amintite, a 100 de ani de relații diplomatice între
România și Portugalia.
Activitatea ICR înseamnă
promovarea culturii și civilizației noastre atât în țările unde avem 18
reprezentanțe pe trei continente, cât și în alte state și
continente, acolo unde Institutul, prin direcțiile de specialitate din
cadrul ICR, derulează - adesea în cooperare cu ambasadele noastre - și proiecte
în zone neacoperite de rețeaua de reprezentanțe. Ne implicăm și în
proiecte și evenimente de anvergură, cu relevanță internațională,
desfășurate în țară și, totodată, ne adresăm comunităților românești din
afara granițelor. Nu există o rutină. Avem provocări diferite de la
o săptămână la alta, de la o zi la alta, printre care se numără și aceea de
a face față, aproape simultan, pregătirii, coordonării și
participării în cadrul a patru programe de anvergură internațională, de mare impact
pentru România. Mă refer aici, în afară de Centenarul, despre care am vorbit, la
pregătirea preluării, de România, a Președinției Consiliului Uniunii
Europene pentru prima jumătate a anului 2019, la Sezonul România-Franța și la
Festivalul Internațional de Arte EUROPALIA, unde România este țară invitată în
2019. Din partea României, ICR este responsabilul de organizarea acestui mare
festival, care are loc o dată la doi ani în Belgia și în țările din jurul
acesteia.
Festivalul, care a
debutat în 1969 și are un caracter multidisciplinar, se
distinge prin manifestări culturale și artistice de înalt nivel,
reflectând atât trecutul țării invitate, cât și vitalitatea creației
contemporane. Deși pregătirea unui asemenea festival este o provocare uriașă pentru
Institut, suntem încurajați de faptul că partenerii noștri
belgieni, prezenți aproape săptămânal la București, la fel cum și echipa
noastră este prezentă des la Bruxelles, sunt foarte mulțumiți de modul
în care evoluează pregătirile. Nu demult, Managerul
General al EUROPALIA International, dl Koen Clement, declara că pregătirile Festivalului
Europalia România se derulează foarte bine și într-un ritm
accelerat. „Edi ț ia cu România din 2019 nu doar că
marchează cea de-a cincizecea aniversare, dar are toate datele să
fie un festival grandios. Suntem foarte încânta ț i de oportunitatea de a
lucra direct cu ICR ș i echipa română, deoarece demonstrează
profesionalism, dedicare ș i, probabil cea mai importantă
calitate, un entuziasm autentic “,
remarca, după o întâlnire între cele două echipe, dl Koen Clement. https://www.dn.pt/opiniao/opiniao-dn/convidados/interior/viagem-cultural-romena-em-vespera-de-centenario-9891514.html