Serie de evenimente, susținută de Institutul Cultural Român în cadrul Festivalului MERIDIAN 2024

Festivalul Internațional de muzică contemporană MERIDIAN, organizat de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România prin SNR-SIMC în perioada 3-10 noiembrie 2024, se va desfășura la Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, având tema SONIMAGICON – Sunet, Imagine, Magie, Icon(ic). În cadrul Festivalului, publicul este invitat să urmărească: artişti de excepție din România, Polonia, Olanda şi Republica Moldova, recitalul-prezentare de modă „Haute Piano Couture”, concerte camerale cu pictură live sau cu proiecții video, „Arhiva de Animație”, video-concerte şi video-opere, „MirrororriM” - spectacol multimedia hipnotic cu artişti-oglinzi, „Concert de concerte” de percuție, „Bass Trip” -  contrabas augmentat electronic, muzici pentru sticlă sau hârtie, gamelan balinez sau tulnice underground din Munții Apuseni, instalații interactive, concert jazz-rock, improvizație în parcare, performance, teatru muzical distopic şi simpozionul muzicologic „Rădăcini”, dedicat marilor compozitori români.

Și anul acesta, Institutul Cultural Român este partener al Festivalului și va organiza evenimentul de deschidere al acestei ediții a XIX-a, „New Grooves, Old Mov(i)esˮ, în cadrul căruia 12 compozitori români au creat coloane sonore pentru scurtmetraje de la începutul secolului trecut, care vor fi interpretate live de ansambluri camerale de excepție. De asemenea, ICR va găzdui miercuri, 6 noiembrie 2024, în Sala Mare a din Aleea Alexandru 38, două concerte croite special pe tematica SONIMAGICON a Festivalului.

„New Grooves, Old Mov(i)esˮ, evenimentul de deschidere al acestei ediții, a provocat 12 compozitori români să creeze coloane sonore pentru scurtmetraje de la începutul secolului trecut, care vor fi interpretate live de ansambluri camerale de excepție. În premieră absolută, evenimentul se desfăşoară simultan în cele patru centre ale Festivalului. Aşadar, duminică 3 noiembrie, la ora 18:00, se dă startul unui eveniment de excepţie, la care accesul publicului este gratuit.

• La Bucureşti, Trio LARSON, alături de violoncelistul Ştefan Cazacu, vor concerta sub bagheta lui Mircea Pădurariu în Studioul de Operă şi Multimedia al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (Str. Ştirbei Vodă 33).

• La Cluj-Napoca, Alexandru Murariu va dirija Ansamblul COULEURS în primitoarea Sală Studio a Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” (Strada Ion I. C. Brătianu 25).

• La Timişoara, PIXEL Club (Piaţa Unirii 6) găzduieşte cine-concertul susţinut de Ansamblul ATEM, sub bagheta lui Christian Câşleanu.

• La Iaşi, ansamblul din Chişinău ARS POETICA, dirijat de Vladimir Andrieş, va concerta în Sala „Eduard Caudella” a Casei Balş (Universitatea Naţională de Arte, Strada Cuza Vodă 29).

Filmele cuprinse în program au fost selecţionate de către Andrei Rus – conferenţiar la UNATC, adesea prezent în juriile de specialitate în cadrul festivalurilor de film, preocupat de cercetarea filmului documentar și a filmului experimental, dar și de restaurarea, arhivarea și prezervarea filmelor.

„În realizarea acestui program de scurtmetraje, ne-am propus o selecție cât mai variată, care să treacă prin forme cinematograficediverse: documentar („Târgul Moșilor”), animație („Cenușăreasa”), film experimental („H20” și „Europa”) și film narativ de ficțiune („Lache în harem”). De asemenea, era important ca filmele să aparțină tradiției „mute” a cinematografului, pentru a permite intervenții sonore. Cele cinci scurtmetraje ale programului au în comun un grad de acusticitate ridicat: toate cuprind la nivel vizual elemente ce creează senzația unor sunete - de la susurul constant al apei din „H20”, la dansurile orientale din „Lache în harem”, la universul mecanizat din „Europa” și până la zgomotele mulțimilor și bâlciului din „Târgul Moșilor”. Sunt ofertante pentru compozitori și interpreți și datorită unei oarecare eterogenități a construcției globale, fiecare dintre ele putând fi tratat sonor atât în chei clasice, cât și moderniste. De asemenea, pot asimila instrumentații de facturi diferite de la o secvență la alta, iar prin prisma narațiunii lor abstracte („H20”), conceptuale („Europa”), sau feerice („Lache în harem”, „Târgul Moșilor” și „Cenușăreasa”) au capacitatea de a inspira tratări multiple - vor induce cu siguranță emoții și raportări diferite, în funcție de natura compoziției ce le va acompania.” - Andrei Rus, curator al evenimentului „New Grooves, Old Mov(i)es”

Filmele alese şi compozitorii selecţionaţi pentru a participa în proiect sunt:

• Lache în harem (România 1927, Marcel Blossoms, V.D. Ionescu) – compozitor: Andrei Virgil Popescu (Iaşi)

• Cenușăreasa („Aschenputtel” / Germania 1922,Lotte Reininger) – compozitor: Cristian Bence-Muk (Cluj-Napoca)

• H20 (SUA 1929,Ralph Steiner) – compozitori: George Ioan Păiş (Bucureşti), Sabina Ulubeanu (Timişoara), Áron Török Gyurko (Cluj-Napoca) şi Veronica Ciobanu (Iaşi)

• Târgul Moşilor (România 1957, Paul Barbăneagră) – compozitori: Constantin Basica (Bucureşti), Şerban Marcu (Timişoara) şi Emanuela Izabela Vieriu (Iaşi)

• Europa (Polonia 1932,Stefan şi Franciszka Themerson) – compozitori: Andrei Petrache (Bucureşti), Irina Perneş (Timişoara) şi Alexandru Murariu (Cluj-Napoca)

Totodata, miercuri, 6 noiembrie 2024, Sala Mare a Institutului Cultural Român din Aleea Alexandru 38 va găzdui concertele interdisiplinare croite special pe tematica SONIMAGICON a Festivalului, „Serenadele Unicornuluiˮ,de la ora 18.00, și „Haute Piano Couture”, de la ora 19.30.

„Serenadele Unicornului” este un concert susținut de Duo Hesperus – Costin Soare & Ioan Bănescu (chitare). Titlul concertului este preluat de la superba piesă cu acelaşi nume a finlandezului Einojuhani Rautavaara, iar conceptul a pornit de la simularea experienței profunde şi imersive în fața giganticelor şi delicatelor tapiserii medievale – dintre care cele mai cunoscute (La Dame à la licorne) au ca figură centrală unicornul, simbol hristic şi, în prezent, posibil simbol al fragilității artistului. În seara de 6 noiembrie, tapiseria va fi urzită pe imagini din Hieronymus Bosch de către talentatul artist vizual Alexandru Claudiu Maxim, sub forma unei proiecții video.

Costin Soare șiIoan Bănescu au concertat pentru prima dată împreună în august 2020 în cadrul „Sommerfest Rădăuți”, iar de atunci au cântat împreună peste 20 de concerte în toată ţara. Cei doi muzicieni care formează DUO HESPERUS și-au propus, pe de o parte, să exploreze repertoriul contemporan şi să comande lucrări noi pentru această formulă instrumentală, pe de altă parte, să aducă în faţa publicului lucrări consacrate, însă şi transcripții inedite.

Alexandru-Claudiu Maxim este un artist vizual care explorează teme precum absurdul, ironia și emoțiile puternice care domină natura umană. Din 2017, Maxim s-a alăturat grupării artistice Pastila Roz (din care fac parte Beaver și Marian Codrea) cunoscută pentru spiritul său satiric, jovial și nonconformist. Este managerul proiectului The Art Machine, un vending machine de artă unic în România, lansat la București în 2019. The Art Machine marchează un început inovator pentru accesibilizarea artei și dă un „boost” colecționismului de artă din România.

Conceptul de „Haute Couture” se referă atât la calitatea înaltă, la luxurianța veşmintelor confecționate, cât şi la personalizarea lor, ele fiind imaginate „la comandă” pentru cineva anume. Concertul „Haute Piano Couture” personalizează muzici şi obiecte de design – pălării (Fandacsia – Cosmina Nicolescu) şi podoabe spectaculoase (Roxana Davidescu) – punându-le în contact unele cu celelalte şi croind personaje care prind viață cu ajutorul pianistei Adriana Toacsen şi a performerilor invitați: tinerele muziciene Ariadna Ene-Iliescu şi Ana Creangă şi foarte tinerele dansatoare Adora Tănase, Maia Axinte şi Lizi Marin, coordonate de coregrafa Vava Ștefănescu (CNDB). Astfel, două manifestări artistice diferite – recitalul de pian şi prezentarea de modă – sunt îngemănate, înnodate prin prisma mişcării, a gestului, a dansului contemporan.

Adriana Toacsen (pianistă), unul din cei mai activi şi apreciați muzicieni români ai momentului, a apărut în fața publicului în diverse ipostaze: în concerte cu orchestra, recitaluri solo sau în recitaluri camerale. Forma preferată este însă concertul-poveste, o variantă de recital-spectacol care doreşte să promoveze atât muzica clasică, dar mai ales muzica modernă şi contemporană, în rândurile adulților şi copiilor (Babar, Muzica Oraşului, Poze şi Pozne, Piano Express, Encore, Metamorphia etc). Este cadru didactic pasionat al Universității Naționale de Muzică din Bucureşti şi laureată a unor concursuri naționale și internaționale.

Cosmina Nicolescu (designer pălării FANDACSIA) crede ca pălăria este un vârf vizibil (al unei muzici interioare, desigur). Pălăria poate fi timidă, curajoasă, ponosită, utilă si atat, orgolioasă, misterioasă, ostentativă, puțin, foarte sau prea cool. Pălăria este ceva fizic care vorbește despre ceva intangibil într-un limbaj universal. Este o modalitate de comunicare simpla a unor lucruri complicate. Fandacsia a expus în cadrul Graz Design Week, Paris Fashion Week, a avut două expoziții la inițiativa şi cu susținerea Institutului Cervantes - Palaria spaniolă la Bucureşti (mulțumim Institutului pentru acordul de a utiliza pălării din expoziție în concertul „Haute Piano Couture”) şi în Timişoara Culturală la prestigioasa galerie Cazarma.

De la oglinzi, linguri, solniţe, picioare de canapea, Roxana Davidescu (creatoare de podoabe) are o pasiune pentru obiecte. În mâinile ei, obiectele se reîncarnează ca bijuterii, cu amintiri gravate în materialitatea lor, contribuind la o nouă identitate în noi teritorii surprinzătoare, care se înobilează nonșalanț cu argint, cu aur sau cu titan, precum ceața argintie cu soarele orbitor, pur si simplu. Face bijuterii de designer din 2004, participând la AUTOR Contemporary Jewelry (Focus Designer 2013), Joya Barcelona 2014, Premium Messe Berlin 2012. „Cum îmi vin ideile? Toate creațiile mele sunt idei inspirate de obiecte puternice care își schimbă funcția inițială: devin vectori, suporturi, obiecte-diva, manifestări ale unui gând nou.”

Accesul la ambele concerte este gratuit, în limita locurilor disponibile.

Programul complet al festivalului poate fi găsit pe snr-simc.org/meridian-festival.