- 3 September 2019
- Etichete Icr Institutul cultural roman Arta vizuala Pictura Arte plastice
Într-o prezentare grafică de excepție, albumul de artă „Pictorii români și Franța (1834-1939)” al doctorului în istoria artei Gabriel Badea-Păun, va fi lansat în premieră pe 19 septembrie 2019 la Palatul Béhague, sediul Ambasadei României în Franţa, în cadrul unui eveniment organizat , în cooperare , de ICR Paris și Ambasada României în Franta. Manifestarea va fi urmată și de o sesiune de autografe.
Apărut la editura de artă In Fine (iulie 2019) în traducerea lui Philippe Loubière, cu o prefaţă de Adrian-Silvan Ionescu, directorul Institutului de Istoria Artei „ G. Oprescu ” al Academiei Române, lucrarea prezintă lista exhaustivă a 340 de pictori născuţi pe teritoriile istorice ale României şi care au studiat, expus, călătorit sau s-au stabilit în Franţa între 1834 şi 1939. Noutatea lucrării constă în realizarea un studiu ce însoţește opera fiecărui artist, cu menţionarea formării profesionale urmate în cadrul sistemului francez de învăţământ artistic (École des Beaux-Arts şi atelierele independente), participările la saloane şi alte expoziţii. Cartea este rezultatul unei munci de cercetare de peste cinci ani și urmărește parcursul eclectic al artiștilor care, în orașul luminilor secolului al XIX-lea, și-au găsit inspirația și împlinirea artistică.
De la „Peisaj din Bretania” de Nicolae Grigorescu la „Pont-Neuf ” de Theodor Pallady, trecând prin „Primul atelier la Paris ” de Theodor Aman, această lucrare prezintă acei pictori români care, de la mijlocul secolului al XIX-lea la jumătatea secolului XX, au fost inspiraţi atât de ţara care i-a primit – Franţa, cât şi de pamântul natal – România.
Volumul prezintă 100 de ani de pictură românească, 1834 fiind anul în care primul pictor român, Ion Negulici, soseşte în Franţa pentru a-şi face studiile artistice, iar 1939 reprezintă sfârşitul circulaţiei libere în contextul debutului celui de-al doilea război mondial.
Gabriel Badea-Păun este doctor în istoria artei (Paris IV-Sorbonne), după absolvirea facultăţii de istorie a Universităţii din Bucureşti. El este autorul mai multor lucrări, între care Portraits de société, publicată în 2007 şi distinsă cu Premiul Cercle Montherlant-Académie des Beaux-Arts în 2008 şi Le Style Second Empire – Architecture, décors et art de vivre, apărută în 2009 şi distinsă cu Premiul Fundaţiei Napoléon în 2010.
„Cartea mea este destinată publicului francez, astfel încât el să poată înțelege și să poată adopta o poziție față de Școala de pictură românească, o școală încă tânără, care datează de la începutul secolului al XIX-lea. Trebuie să înțelegem cum au ajuns artiștii români, care au început de la simple fresce de biserici, să construiască o școală modernă de pictură prin portrete în primul rând, și apoi datorită acestor pictori tineri care au venit aici să studieze. Este un background care trebuie explicat publicului francez ... ", declară Gabriel Badea-Păun.
Alte lucrări : The Society Portrait from David to Warhol, traducere Barbara Mellor, New York, Vendome Press, & Londres, Thames & Hudson, 2007, Le style Second Empire.Architecture, décors et art de vivre, Paris, Citadelles et Mazenod, 20