- 13 September 2017 - 30 September 2017
- Etichete Accademia di Romania de la Roma Nadia IOan
Expoziția face o paralelă vizuală între căderea/decăderea lumii contemporane (cel puțin la nivel perceptual) și căderea Imperiului roman, încercând să reflecte marile probleme ale lumii contemporane: tendințele politice naționaliste, tensiunile sociale, migrația, problemele economice ale lumii contemporane au dus-o cu gândul pe artistă la perioada căderii imperiului roman.
Căderea, pentru artistă, implică automat și decăderea, pentru că se raportează întotdeauna la spiritualitate. Sensibilă la lumea înconjuratoare, aceasta creează cu privirea spre interior, încercând să reproducă în pictură ceea ce stă scris pe suflet (Platon). La aceste picturi, Nadia Ioan lucrează de patru ani, de când sentimentul acut de cădere al lumii trebuia sa se întrupeze pe pânza. Momentul surprins pe pânză este un stop-cadru al căderii, undeva între cer si pamânt. Căderea corpurilor poate fi percepută și ca plutire, stare care sugerează că oamenii sunt în derivă, nu știu unde cad. Apăsarea sub care trăiesc personajele vine din sentimentul de incertitudine. Iar negrul este spațiul incertitudinii, necunoscutul.
Pentru artiști, misterul este o a doua existență sau un non-adevar, opus adevărului existenței. Corpul uman este instrumentul intim de cercetare a lumii învăluite în mister, fiind, de asemenea, o sursă inepuizabilă de inspirație și de efecte pentru toate tipurile de expresii plastice. Nudurile în cădere, realități imaginate, sunt mai importante decât naturalul, motiv pentru care totul este exagerat și excentric: începând cu proporțiile trupurilor, alungite sau robuste, sinuoase sau drepte, imateriale, mișcătoare, sonore, tactile, erotice. Nudurile au o forța vizuală extraordinară, permițându-i artistei, folosindu-se pe structuri compoziționale adecvate mișcării, să dea veridicitate efectului de cădere.
A fost nevoie ca barbarii să distruga Imperiul roman pentru ca Europa să se poată naște, afirma Emil Cioran; Nadia Ioan se întreabă daca nu cumva contextul socio-politic și migrațiile de astăzi nu vor duce la prăbușirea Europei. Neliniștile sale legate de contextul internațional actual și de decăderea morală a lumii contemporane se materializează vizual în tema expoziției: CĂDEREA.
Nadia Ioan este artist plastic, doctor în arte vizuale al Universității Naționale de Artă București, specialist în conservare, curator. Este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România. Și-a prezentat creațiile în numeroase expoziții personale, începând cu anul 1978, atât în țară, cât și în străinatate (Paris, Veneția, Geldrop Olanda, Barbizon Franta, Viena, Köln); a participat, de asemenea, la majoritatea expozițiilor anuale, republicane, la saloane din țară și de peste hotare (organizate de UAP). Deține lucrări în importante colecții particulare.
Expoziția Căderea va ramâne deschisă la Accademia di Romania până pe 30 septembrie 2017.