- 4 May 2019
- Etichete Icr londra Alexandru tomescu Gabriel bebeselea Cadogan hall Royal philharmonic orchestra
Alexandru Tomescu a
concertat pe 1 mai 2019, pe
cunoscuta scenă londoneză de la Cadogan
Hall, alături de dirijorul Gabriel
Bebeşelea şi Royal Philharmonic Orchestra.
Îndrăgitul violonist a revenit, vineri,
3 mai 2019, în atenţia publicului meloman din Marea Britanie, pentru un festin
muzical la Winchester Cathedral,
unul dintre cele mai impresionante monumente arhitectonice în stil gotic din
Europa.
„Este o mare bucurie pentru echipa Institutului Cultural Român să susţină prezenţa lui Alexandru Tomescu pe marile scene ale lumii, alături de orchestre şi artişti de prestigiu.Un moment excepţional a fost, în aceste zile, la Londra, unde foarte apreciatul nostru violonist a strălucit din nou şi a încântat exigentul public britanic, performând alături de celebra Royal Philarmonic Orchestra. De asemenea, în cadrul unei colaborări fructuoase cu ICR, Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului George Enescu, conducea, în septembrie 2017, London Philharmonic Orchestra la ea acasă, prezentând Oedipe-ul enescian în varianta concertistică, la Royal Festival Hall. Suntem bucuroşi pentru un nou şi răsunător succes al artiştilor români la Londra“, a declarat doamna Liliana Țuroiu, președintele ICR. „Recitaluri şi concerte recente susţinute de Alexandru Tomescu la Carnegie Hall ori Millennium Stage - Kennedy Center în Statele Unite, alături de Orchestra Simfonică Prezidenţială din Ankara, dar şi în Noua Zeelandă, Portugalia sau Franţa au fost adevarate momente de diplomaţie culturală românească la cel mai înalt nivel. Parcursul acestor parteneriate îmi reaminteşte o frază a gânditorului francez Leon Bloy, reluată de Constantin Noica:nu se ştie cine dă şi cine primeşte – artistul, publicul, România, Europa, întreaga lume. Muzica nu are nevoie de traducere, dar capătă viaţă doar datorită talentului interpreţilor. Îmi vin în minte, acum, versurile din cunoscutul Ex libris al lui Tudor Arghezi, unde cartea este comparată de poet cu vioara, singura ce cântă/lubirea toată pe un fir de păr. Ne implicăm, ca instituţie, în nu puţine proiecte frumoase, dar evenimentele care îl au ca protagonist pe Alexandru Tomescu sunt cu adevărat printre cele mai deosebite. Acest parteneriat este parte integrantă a strategiei instituţionale care vizează susţinerea marilor artişti români pe scene de mare prestigiu din întreaga lume. O strategie pe care o continuăm şi în acest an si care va atinge punctul culminant odata cu participarea ţării noastre la ediţia aniversară 2019 a Festivalului Internaţional EUROPALIA“, a subliniat preşedintele ICR.
„Un vis împlinit: primul meu concert împreuna cu Royal Philharmonic Orchestra, la Londra, dirijată de Gabriel Bebeșelea. A fost o seară magică, pur şi simplu, este imposibil de exprimat în cuvinte bucuria pe care am simțit-o cântând alături de aceşti muzicieni minunaţi. Mulţumesc din toata inima ICR și ICR Londra pentru că au facut posibil acest concert pe care îl voi ţine minte toata viaţa. Vineri seară, a fost un al doilea concert, în superba catedrala din Winchester, cu același program“, a declarat violonistul Alexandru Tomescu. Din programul concertului de pe 1 mai, au făcut parte „Suita Nr. 2” de George Enescu şi fermecătoarea „Baladă pentru vioară şi orchestră” a lui Ciprian Porumbescu, alături de „Concertul Nr. 3 pentru vioară” al lui Saint-Saëns, şi ultima simfonie a lui Mozart, „Simfonia Nr. 41”.
Două zile mai târziu, Alexandru Tomescu a concertat din nou alături de Royal Philharmonic Orchestra, la Winchester Cathedral. Concertul din celebra catedrală a fost condus, vineri seară, de dirijorul Chris Petrie, promotor neobosit al muzicii româneşti în Marea Britanie. Din programul serii au făcut parte lucrări cunoscute publicului – „Concertul pentru Vioară Nr. 3” de Saint-Saëns și „Balada pentru vioară şi orchestră” de Ciprian Porumbescu. Evenimentul a inclus, ca o notă distinctă, premiera mondială a „Simfoniei Nr. 2” sau „Simfonia Hampshire”, cea mai recentă compoziție semnată de Călin Humă, rezident al acestei regiuni britanice ce i-a inspirat lucrarea.
Violonistul Alexandru
Tomescu a dovedit că poate îmblânzi orice partitură, oricât de
dificilă, dovadă fiind proiectul său „Paganini – înger sau demon”, care a
marcat un hotar în cariera lui. După studii în Elveţia cu Tibor Varga şi
Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru Tomescu s-a reîntors
în România pentru a se dedica muzicii înțeleasă ca misiune civică. Şi-a propus
ca, prin concerte, conferinţe şi evenimente speciale, să demonstreze că muzica
clasică este deschisă tuturor și că fiecare trebuie să aibă șansa de a o
explora. În paralel cu o meritorie carieră internaţională, cu succese
înregistrate pe mari scene precum Théâtre des Champs Elysées din Paris,
Carnegie Hall din New York sau Metropolitan Arts Centre din Tokio, sub bagheta
unor maeştri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach,
Alexandru Tomescu a continuat să-şi împlinească misiunea sa personală, fiind
implicat, de-a lungul anilor, în importante campanii culturale.
Dirijorul Christopher Petrie manifestă un interes special în muzica lui Enescu, Mendelssohn şi Elgar, dar şi în muzica contemporană. Muzicianul a condus orchestre prestigioase din Europa şi Marea Britanie şi a lucrat cu solişti vestiţi precum pianiştii Leslie Howard, Tom Poster şi Alina Azario, violoniştii Andrey Baranov şi Remus Azoiței, violoncelistul Filip Papa şi mulţi alţii. În viitorul apropiat, dirijorul se va afla la pupitrul BBC National Orchestra of Wales, Royal Philharmonic Orchestra şi Philharmonie Horst/Bonn Opera. În prezent, Chris Petrie este directorul artistic şi dirijorul principal al Philharmonic Chamber Orchestra of London, cu care ICR Londra a prezentat Rapsodia Nr. 2 de George Enescu şi premiera mondială a Simfoniei Nr. 1 „Carpatica” de Călin Humă, în anul 2015. Chris Petrie a studiat la Royal Welsh College of Music and Drama din Cardiff şi la Royal Academy of Music din Londra.