Participarea artistului Mihai Țopescu în cadrul expoziției "Personal Structures", eveniment colateral celei de-a 59-a Bienale Internaționale de Artă de la Veneția, organizat de European Cultural Centre la Palazzo Bembo

Artistul Mihai Țopescu va participa la expoziția „Personal Structures”, eveniment colateral celei de-a 59-a Bienale Internaționale de Artă de la Veneția, organizat de European Cultural Centre la Palazzo Bembo, deschisă pentru public în perioada 23 aprilie – 27 noiembrie 2022.

„Personal Structures” este o platformă de promovare internațională a artiștilor vizuali, derulată de European Cultural Centre la Veneția, în cadrul uneia dintre cele mai importante evenimente colaterale ale Bienalei de la Veneția. Expoziția prezintă, la fiecare ediție, noi perspective și abordări în domeniul artei contemporane și o mare varietate de medii artistice, videoclipuri, sculpturi, picturi, desene, fotografii și instalații site-specific.

În cadrul ediției din acest an acest an, care se va desfășura pe toată durata Bienalei (23 aprilie-27 noiembrie 2022) la Palazzo Bembo, Palazzo Mora și Grădinile Marinaressa, vor participa cca180 de artiști, galerii, colective și universități, printre care și artistul român Mihai Țopescu, care va prezenta lucrarea intitulată „Stâlpul iubirii”.

Mihai Țopescu este pasionat de artă încă din copilărie, fiind înconjurat de lucrările monumentale ale lui Brâncuși în orașul natal Târgu Jiu, județul Gorj, România. Obsesia sa legată de trecerea timpului l-a făcut să lucreze neîntrerupt toată viața pentru a-și materializa toate proiectele, folosind o gamă largă de tehnici, precum desen, pictură, sculptură, fotografie, video, prelucrarea sticlei, bronz, mixed-media, instalații de artă, un limbaj artistic bogat și eclectic. De-a lungul carierei sale a abordat diverse teme precum Geneza, Sacrificiul, Credința, Speranța și, în ultimii 8 ani, Ecologie și Solidaritate.

Din 2014 a devenit preocupat de mediu și a început un amplu proiect, intitulat „Manifest pentru natură”, o „avalanșă” artistică, așa cum o numește el, care promovează aerul curat, apa curată și pământul curat, proiect care s-a materializat, până în 2021, prin 4 expoziții naționale și internaționale și 10 instalații de artă, 2 cataloage, 6 filme, desene, picturi, sculpturi, intervenții land art și mii de fotografii. Lucrările sale au ocupat munți, dealuri, apă, păduri, străzi, muzee, galerii de artă și alte spații publice.

La fel ca unii dintre predecesorii săi precum Hans Haacke, Joseph Beuys, Newton și Helen Mayer Harrison, și, mai nou, Olafur Eliasson sau David Buckland, prin intervențiile sale artistice, Mihai Țopescu încearcă să capteze atenția publicului asupra impactului major pe care societatea noastră consumeristă le are asupra mediului. Una dintre cele mai importante teme ecologice pe care artistul se concentrează este defrișarea ilegală, o problemă națională presantă, având în vedere faptul că România a pierdut, în ultimii 20 de ani, aproximativ 366.000 ha de pădure, care au fost tăiate ilegal. Această situație dramatică a generat o serie de performance-uri artistice și lucrări de artă începute de Mihai Țopescu în 2017, când a pictat (folosind o gamă largă de vopsele ecologice colorate) o porțiune din pădurea Dumbrava (peste 600 de copaci), în județul Gorj, în cadrul unui proiect intitulat „Grădina Paradisului”, care a avut și o componentă socială, întrucât a fost realizată cu ajutorul comunității locale. Această acțiune a avut un impact vizual și mediatic major și a transformat o porțiune de pădure într-o operă de artă, care încă atrage turiști din toată țara.

De atunci, numărul lucrărilor realizate în cadrul manifestului artistului a crescut, incluzând o mulțime de tehnici și mijloace de exprimare, transformând „paradisul” pădurii într-o multitudine de lucrări artistice, reunite sub numele „Paradisul dislocat”, care au fost prezentate în numeroase expoziții naționale și internaționale.

Această ultimă serie de lucrări include și lucrarea „Stâlpul iubirii/The pillar of love” (2021), o coloană din lemn pictat, care evocă intervenția colorată din pădure, verticalitatea copacilor și, cel mai important, dragostea pentru natură și un sentiment de solidaritate, care este esențial pentru abordarea provocărilor sociale și climatice.

Mai multe detalii despre expoziția „Personal Structures”: https://personalstructures.com/.

Comunicato stampa - Personal Structures

Press release - Personal Structures