Eugen Raportoru: The Abduction from the Seraglio and Roma Women: Performative Strategies of Resistance | Pavilionul Roma – eveniment colateral celei de-a 59-a Bienale Internaționale de Artă de la Veneția

Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția susține participarea românească la Pavilionul Roma, prin proiectul „Eugen Raportoru: The Abduction from the Seraglio and Roma Women: Performative Strategies of Resistance”, curator Ilina Schileru (România), eveniment colateral celei de-a 59-a Bienale Internaționale de Artă de la Veneția.

Proiectul va avea loc în perioada 20 aprilie - 27 noiembrie 2022, la Palazzo Loredan, sediul uneia dintre cele mai importante instituții de cultură din Veneția: Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti (https://www.istitutoveneto.it/).


Eugen Raportoru: The Abduction from the Seraglio

Roma Women: Performative Strategies of Resistance

Eveniment colateral celei de-a 59-a Bienale Internaționale de Artă de la Veneția

Curator: Ilina Schileru

Comandat de European Roma Institute for Arts and Culture (ERIAC)

Loc: Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti | Campo S. Stefano 2945

Vernisaj: 22 aprilie 2022 (intrarea pe bază de invitație)

Deschis pentru public: 23 April - 27 November 2022

Comisari: ERIAC, Zeljko Jovanovic, Timea Junghaus


Timea Junghaus: „De-a lungul istoriei de 127 de ani a Bienalei, expoziția comandată de ERIAC pentru cea de-a 59-a Expoziție Internațională de Artă este doar a patra ocazie în care este asigurată prezența artei romilor. În ciuda faptului că sunt cea mai mare minoritate națională pentru multe dintre reprezentanțele naționale exponente, romii nu au un pavilion național, iar prezența noastră la Bienală este condiționată de plata exorbitantei taxe a evenimentului colateral. Totuși, efortul gigantic implicat, într-o întreprindere oarecum eroică, de a face posibilă expoziția romilor de la Bienală, este de maximă importanță în vederea includerii comunității rromilor – și pentru ca lumea artei să învețe să gândească dincolo de statele naționale în cazul acestui eveniment artistic semnificativ.

Zeljko Jovanovic: „În această perioadă de mișcare fără precedent a migranților și refugiaților în toată Europa, ambele expoziții susținute de Institutul European pentru Arte și Cultură ale Romilor la cea de-a 59-a Expoziție Internațională de Artă: Răpirea din serai de Eugen Raportoru și Re-Enchanting the World din Pavilionul polonez, prezentând opera artistei Malgorzata Mirga-Tas, primul artist rom din pavilionul național, demonstrează cum se poate crea un spațiu de alianțe transnaționale și colaborare transfrontalieră și transmite un mesaj important de incluziune: romii au un rol vital în peisajul cultural și politic al Europei.”


Institutul European pentru Arte și Cultură a Romilor (ERIAC) prezintă proiectul Eugen Raportoru: The Abduction from the Seraglio and Roma Women: Performative Strategies of Resistance, eveniment colateral la cea de-a 59-a Expoziție internațională de artă – La Biennale di Venezia, curator Ilina Schileru. În lunga istorie a La Biennale Arte, aceasta este a patra ocazie când este prezentată arta romilor și a doua oară când ERIAC este comisarul evenimentului colateral. Această expoziție personală a unui artist de origine romă, cu un program conex, susținut de artiști și intelectuali, care cuprinde spectacole, acțiuni, intervenții feministe și academice, reprezintă o nouă piatră de hotar în istoria artei europene și o recunoaștere a vibrantei culturi europene a romilor.

Printre cei mai recunoscuți pictori ai generației sale, Eugen Raportoru (București, 1961) s-a mândrit mereu cu originile sale de etnie romă. Recentele sale experimente în instalații povestesc amintiri trecute din copilărie și conțin adesea elemente autoreferențiale prin care creează o genealogie ascunsă a adevărurilor nerostite ale mediilor domestice. Expoziția cuprinde o serie de instalații site-specific compuse din numeroase obiecte casnice inerente spațiului casnic, în timp ce o selecție de picturi menționează traseul covoarelor orientale în gospodăriile est-europene. Seria se bazează pe înțelegerea semnificației – și mărturisirea – narațiunilor pe care astfel de obiecte le întruchipează, precum și capacitatea lor de a informa și reflecta cultura romă, viața romilor și distribuirea cunoștințelor romilor.

Răpirea în acest context este încărcată fundamental cu proiecții patriarhale asupra corpului feminin (și a celuilalt). Programul „Femeile rome: strategii performative de rezistență”, care cuprinde o serie de intervenții, acțiuni și performanțe, este o reflectare a poziției de dublă minoritate pe care o ocupă femeile rome. Publicul este invitat să intre într-o cameră rezonatoare și să asculte și să învețe din vocile și poveștile lor.

Artiștii invită privitorul să mediteze asupra configurației specifice timp-spațiu a noțiunilor de identitate și istorie, precum și de traumă, speranță, corp și afect. Concentrându-se pe mistificarea, exotismul, feminizarea, sexualizarea și criminalizarea corpului romilor în curs de desfășurare în societatea occidentală, Răpirea invită la o interogare critică a legăturilor dintre putere și realism, violență și pitoresc.

Expoziția este însoțită de un catalog.

Contribuie la programul „Femeile rome: strategii performative de rezistență”: Ethel Brooks, Ioanida Costache, Mihaela Drăgan, Carmen Gheorghe, Delia Grigore, Angéla Kóczé, Dijana Pavlovic, Erasma Vicenzina Pevarello, Alina Șerban.

Parteneri: Consiliul Europei, Alianța Europeană pentru Institutul Roma de artă și Cultură, Fundația pentru o Societate Deschisă, Ministerul Afacerilor Externe al Germaniei, Federal Foreign Office Germany, Fundația ERSTE, Oficiul Ufficio Nazionale Antidiscriminazioni Razziali (UNAR), Stiftung KAI DIKHAS, Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, Centrul Național pentru Cultura Romilor – Romano Kher (CNCR)

Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti

Press release