Institutul
Cultural Român de la Tel Aviv organizează, în data de 9 februarie 2023, cu
începere de la ora 17:00, vernisajul expoziției „Enigma. Youtube”, cu lucrări
ale artistului israelian de origine română Eduard Almashe. Expoziția conține tablouri
realizate în stil abstract ce fac parte din seriile Enigma și Youtube. Cu
ocazia vernisajului vor fi prezentate două albume de artă de Eduard Almashe,
publicate la Editura Saga, în anul 2020, cu titlul Timp și ceasuri și Florile viitorului. Adrian Grauenfels, editorul albumelor, va susține o prezentare în care
va analiza și detalia tehnicile inovative folosite în pictura artistului. Totodată, la manifestarea din data de 9 februarie, vor fi prezentate noi apariții editoriale Saga, precum volumul bilingv de artă și poezie intitulat Iubire și natură, apărut în 2022, al artistei multidisciplinare Rely Schwartzberg și cartea Gânduri despre Muzică, apărută tot în 2022 și realizată de Adrian Grauenfels, cu intervenții scrise de Sofia Gelman (muzicolog), Adriana Ausch, Maria Sava, Amalia Achard și Adrian Lesenciuc. Prezentarea cărții va include audiții muzicale ale unor piese discutate în carte.
Iată ce spune curatoarea Orna Fihman despre seria Enigma: „numele acestei serii a fost ales de artist din istoria mașinilor de criptare și interpretare a mesajelor textuale, folosite de Germania în cel de-Al Doilea Război Mondial. Această serie de lucrări se bazează pe o tehnică unică pe care artistul a dezvoltat-o în ultimii ani, care menţionează funcţionarea discurilor de rotire în maşina Enigma. Almashe așează baza de pictură - pânza - pe podea, deasupra căreia atârnă o grindă în care sunt instalate la diferite intervale, mai multe pâlnii care conţin diferite nuanțe de vopsele super-acrilice. Cu rotirea grinzii de lemn cu pâlniile pline de vopsea la o anumită viteză, culorile stropesc suprafața formatului și creează cercuri concentrice pe acesta sau spirale în multe nuanțe și dimensiuni. Almashe alege să miște fasciculul pâlniei de vopsea înainte sau înapoi, la dreapta sau la stânga, cu o viteză sau alta, astfel încât la final obține stropi și linii spectaculoase de culori în diferite grade de densitate. [...] Stropirea și curgerea vopselei din pâlnii pe pânză este însoțită de gesturi în care întregul corp al artistului participă la lucrare. Deoarece Almashe nu folosește pensula, opera sa este similară cu cea a artiștilor americani Jackson Pollock și Willem de Kooning. Ca și aceștia, Almashe construiește în lucrările sale un câmp deschis de linii sau cercuri, care pătrund și se integrează între ele și creează un complex care acoperă întreaga zonă a fondului. Acest ansamblu energetic va fi caracterizat de ritmuri dinamice și o secvență uniformă de mișcare care inundă spațiul și parcă izbucnește dincolo de cadrul formatului. În seria Enigma, ochii privitorului sunt activați ca o „stație de supraveghere” pentru mișcarea liniilor sau a formelor spiralate care se răspândesc în spațiu.”
Cât despre lucrările din seria Youtube, acestea au la bază tehnica de turnare de vopsele lichide în centrul tabloului. Apoi prin rotirea rapidă a suportului turnant, vopseaua migrează aleatoriu spre exteriorul suportului. Spre final, artistul adaugă stropi de vopsea, pete sau linii în spațiile dorite pentru obținerea efectului vizual dorit, după care urmează o faza de uscare.
Eduard Almashe s-a născut la Alba Iulia, în 1946, și a terminat studiile Facultății de Inginerie. În 1970 a început să picteze pe lemn și să sculpteze, inspirat de opera lui Constantin Brâncuși. Mai târziu, s-a alăturat cenaclului artistic condus de Constantin Marinescu la Alba Iulia. În 1982, a emigrat în Israel unde și-a continuat activitatea artistică și a realizat, la solicitarea autorităților locale, o sculptură metalică outdoor care poate fi văzute în parcul orașului Raanana. A participat, de-a lungul timpului, la importante expoziții solo și colective în Israel și România, la care s-a distins mereu prin stilul inovator și prin tehnica inedită abordată. În creațiile sale, artistul utilizează tehnici de fusion art, mixed media și colaj, încorporând sau făcând uz atât de materiale clasice, precum culori acrilice pe suport de lemn și hârtie, pânză, componente de calculator sau de ceas, precum și de instrumente tehnice, ca de ex. rapidograf, oscilațiile unui pendul, vopsea centrifugată și picurată dinamic.