ICR susține organizarea Congresului AGIRo la Chișinău

Institutul Cultural Român de la Chișinău susține, în perioada 24-27 iulie 2024, organizarea Congresului Cadrelor Didactice Române al AGIRo, sub genericul „Poduri educaționale: România și Republica Moldova, împreună pentru viitor”.

Congresul se desfășoară în Aula „Regina Maria” a Universității de Stat din Moldova, Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău, Monumentul „Doina și Ion Aldea-Teodorovici" din Chișinău, Muzeul Orașului Chișinău și Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală, în parteneriat și co-organizat de „Asociația Generală a Învățătorilor din România, Filiala Republica Moldova”, Universitatea de Stat din Moldova, Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău.

Aproximativ 120 de cadre didactice din România și Republica Moldova vor participa la congresul ce are ca public țintă profesori și cadre didactice, membri ai AGIRo și AGIRoMd, reprezentanți ai instituțiilor de învățământ universitar și liceal din Republica Moldova, dar și public larg interesat de eveniment și reprezentanți ai mass-media din Republica Moldova.

Programul Congresului va fi următorul:

24 iulie 2024 – Universitatea de Stat din Moldova, bloc central:

11.00-12.00 – Hol Regina Maria – înregistrare participanți 

12.00-14.30 – Aula Regina Maria, USM – Congresul Internațional al Cadrelor Didactice din România și al Cadrelor Didactice de Etnie Română de peste hotare – Conferința inaugurală a congresului:

Sesiunea 1: – Poduri educaționale: România și Republica Moldova, împreună pentru viitor

· Mariana MARIN – „AGIRo și AGIRoMd – o viziune comună pentru profesori tineri și cu experiență”;

· Viorel DOLHA – „Rolu profesorilor în promovarea la tineri a profesiei didactice”

Sesiunea 2 – Campanie de sensibilizare și informare privind profesia didactică

· Igor ȘAROV - „Universitatea de Stat din Moldova, o platformă de excelență în educația tinerilor și pentru tinerii ce doresc să îmbrățișeze domeniul Științe ale educației”

· Angela CUTASEVICI - „Investiții în educație: o prioritate pentru viitorul tinerilor din Chișinău”

· Monica BABUC - „Dezvoltarea parteneriatelor culturale prin educație”

· Pavel CERBUȘCA - „Unitate în diversitate sau educația ca pod între națiuni”

Sesiunea 3 – Moment artistic - elevele Liceului Teoretic „Gh. Asachi”, Chișinău

14.30-15.30 – Cafeneaua USM – Pauză de masă

15.45-16.45 – Aula Regina Maria, USM

Sesiunea 4 – Workshopuri: „Reziliența emoțională a cadrelor didactice tinere și a celor cu experiență: provocări și soluții”

· Rodica RUDEI - Workshop: Autocunoaștere și autoreflecție pentru susținerea emoțională a cadrelor didactice. Sfaturile experților pentru profesorii tineri;

· Geta BURLACU - Workshop: Strategii eficiente de gestionare a burnout-ului în mediul pedagogic și, în special, în rândul tinerilor profesori;

Sesiunea 5 – Panel de discuție „Soluții educaționale pentru provocările comune”

· Viorel DOLHA, România

· Inga APOLSCHI, Republica Moldova

· Margareta GHEORGHIȚĂ, România

· Oltița PRELUCĂ, România

· Ana PALII, Republica Moldova

· Adelina OLTEANU-STURZA, Ungaria

· Svetlana JITARIUC, Republica Moldova

25 iulie 2024 – IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi”:

9.00-9.30 – IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, Sala de festivități „Doina și Ion Aldea-Teodorovici” Sesiunea 6 – Vizitarea expoziției - „IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, 160 de ani de la fondare”

9.30-11.00 – Salon cultural-pedagogic „profesorii – ambasadori ai culturii și identității românești”

Sesiunea 7 – Educația pentru cultură și identitate: provocări și soluții

· Andrei PAVALOI - șef al DGETS Chișinău - „Impactul cultural

al activităților educaționale”

· Mariana MARIN - „Metode de integrare a elementelor culturale

în curriculum”

· Dalia CÎRSTEA, România - „Rolul educației în formarea

identității naționale”

Sesiunea 8 – Educația românească din Republica Moldova: o poveste de succes cu origini la Liceul Teoretic „Gh. Asachi" din Chișinău

· Natalia BULAT - directoarea instituției „Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, bastion al francofoniei și fortăreață a românismului”

· Lucia ARGINT, doctor în științe istorice, „IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi" din Chișinău și formarea identității naționale la tineri”

11.00-12.00

Sesiunea 9 – Vizită de studiu în liceu „Implementarea de proiecte și inițiative inovatoare în instituțiile și comunitățile participante”

12.00-14.00

Sesiunea 10 – Masterclass „Cristina SCARLAT – sinergia dintre interpretare vocală și pedagogie”

· Cristina SCARLAT, fondatoare și profesoară la Studioul de vocaliști InTact-Art by Cristina Scarlat

Sesiunea 11 – Masterclass „Gabriel NEBUNU – expresivitate și emoție în interpretarea muzicii populare”

· Gabriel NEBUNU, interpret de muzică populară, profesor de educație muzicală la Liceul Teoretic „V. Alecsandri”, Chișinău

14.00-15.00 – Pauză de masă

15.00 - 16.00

Sesiunea 12 – Concurs „Avante, tineri profesori!” – 7 Comunități a câte 3 participanți

16.00-17.00

Sesiunea 13 – Biblioteca vie – în vizită la scriitorul Iulian FILIP, Clubul Literar „HOMO Aestheticus”

· Iulian FILIP, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor, doctor în filologie - „Educația prin ochi de poet: literatura ca forță modelatoare pentru tineri”

· Petronela Vali SLAVU, membru al Uniunii Epigramiștilor din România

17.30-18.30

Sesiunea 14 – Masterclass „Promovarea inovației și a competențelor noi”

· Violeta CERBA, directoarea CE „Violeta Kids Club” - „Grădinița de generație nouă: inovarea în educația timpurie pentru susținerea dezvoltării copiilor și integrarea tinerilor în cariera pedagogică”

· Natalia SLEPȚOV - „Digitalizarea procesului educațional: Implementarea unei platforme digitale pentru facilitarea învățării și sprijinirea tinerilor în cariera pedagogică”

26 iulie 2024 – Universitatea de Stat din Moldova, bloc central:

8.30-9.00 – Cafea de bun venit

9.00-12.00 – Întâlnirea în fața Arcului de Triumf

Sesiunea 15 Pe traseul culturii: descoperă Chișinăul cu troleibuzul turistic. - Parteneriat cu Primăria municipiului Chișinău

Sesiunea 16 – Chişinău - centrul spiritual şi cultural al limbii române

· Muzeul de istorie al orașului Chișinău - Turnul de apă

· Monumentul „Doina și Ion Aldea-Teodorovici”

· Scările de granit - simbol al parteneriatului București-Chișinău

12.00-13.30 – Pauză de masă

14.00-14.30 – Aula Regina Maria, USM

Sesiunea 17 – Proiecte integrate de tip ILIADA în contextul disciplinelor istoria și limba română

14.30 -15.30

Sesiunea 18 –Aplicații ale Proiectelor integrate de tip ILIADA

Proiect nr. 1. „De la Telegraf la Telegram”

Proiect nr. 2. „Muzeul virtual”

Proiect nr. 3. „Podcast „Profesorii inspiră”

15.30 -16.00

Sesiunea 19 – Prezentarea produselor tip ILIADA în contextul disciplinelor istoria și limba română

16.00-17.00

Sesiunea 20 – Workshop „Reziliența emoțională începe cu drepturile noastre.”

· Arina ȚURCAN, avocată Centru de Drept al Femeilor

· Dr. Lucián Liviusz OLTEANU, conferențiar, Universitatea Gál Ferenc, Gyula

18.00 - 22.00

Sesiunea 21 – Educația ne unește: socializarea festivă a profesorilor.

· Ansamblul „Crenguța de iederă”

Sesiunea 22 – Prima ediție a festivalului „Love, Light & Music!”

27 iulie 2024 – Muzeul Naţional De Istorie A Moldovei:

09.00-11.00

Sesiunea 23 – Prezentare de carte ,,Pedagogie cu inimă”, autoare Mariana Marin

12.00-13.00

Sesiunea 24 – Expoziție - Bogăția sudului românesc – Vizită Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. Eveniment găzduit de Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău

Sesiunea 25 – Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală

13.00 - 14.00

Sesiunea 26 – Rezoluția - Conferință de presă

· Organizatorii și Consiliul Director al AGIRo și AGIRoMd

14.00-15.00 – Rămas-bun