- 4 April 2024
- Tags Icr Gaep Arta contemporana Miart
Galeria Gaep participă, cu sprijinul Institutului Cultural Român, prin Direcția Relații Internaționale, la târgul internațional de artă modernă și contemporană de la Milano, ce va avea loc între 12 și 14 aprilie 2024. Standul Gaep de la miart 2024 îi este dedicat artistului Théo Massoulier, fiind prezentate doar lucrări noi, în marea lor majoritate create cu această ocazie. Cea de-a 28 ediție a evenimentului va reuni 178 de galerii, din 28 de țări. Aceasta este a șasea participare Gaep la miart.
Urmând imediat după expoziția personală a luiThéo Massoulier la galerie („Organism”, 23 februarie – 30 martie 2024), prezentarea de la Milano constă în noi lucrări din seriile ongoing de sculpturi –5G și CriSpr–și picturi cu basoreliefuri– E.E.O (Explore, Expanse, Organise)– ale artistului.
Practica lui Massoulier se axează pe structuri hibride, toate cu multiple straturi materiale, conceptuale și semiotice. Artistul acționează ca un bricoler meticulos care combină minerale și plante cu artefacte și rămășițe ale meșteșugului uman – ceea ce el numește „elemente entropice”, o trimitere la un concept esențial pentru el: entropia. În ciuda diversității materialelor, asamblajele lui sunt extrem de precise și se aseamănă unor micro-peisaje colorate (seria 5G) sau unor creaturi zoomorfe SF (seria CriSpr). Bazate pe o construcție conceptuală riguroasă, lucrările examinează contopirea biologiei cu tehnologia, procese de mutație și metamorfoză, comportamentul entităților într-o rețea și distincțiile taxonomice tot mai neclare dintre natural și artificial.
În ultimul an, Massoulier și-a folosit vocabularul sculptural și în crearea unui alt tip de obiect hibrid: seriaE.E.O (Explore, Expanse, Organise) depicturi cu basoreliefuri. Le compune astfel încât un strat – suprafața pictată pe care sunt grefate bucăți de plexiglas – să ducă cu gândul la imaginea microscopică a unei celule sau a unui virus (unități sau entități biologice elementare), iar celălalt strat – o sculptură prinsă pe o tijă metalică – să semene cu piese de calculator sau de robot (exemple de tehnologie avansată). Această stratificare reflectă o întrebare-cheie din munca artistului: viul („materie organică organizată”, în terminologia filosofului francezBernard Stiegler) a dominat non-viul („materie anorganică neorganizată”); va domina tehnologia („materie anorganică organizată”) viul?
„Practica mea este modelată de câteva preocupări conceptuale majore, printre care dinamica ordine – haos, biologie și geologie, scara microscopică și cea macroscopică, pentru că încerc să înțeleg lumea și la nivelul său cel mai mic, și la nivelul cel mai mare”, spune Théo Massoulier. „Mai presus de toate, mă interesează chestiunile legate de Evoluție – tot ceea ce privește dezvoltarea lumii din jurul nostru.”
Théo Massoulier (născut în 1983, trăiește și lucrează la Lyon, Franța) a absolvit licența (în 2014) și masterul (în 2016) la École nationale supérieure des beaux-arts de Lyon. Lucrările lui au fost prezentate în expoziția de grup „Metamorphe(S)”de la Musée d'art contemporain de Montélimar (2022), la Bienala de la Lyon (în cadrul Jeune création internationale, 2019) și în timpul Bienalei de la Veneția (HyperPavilion, Arsenale Nord, 2017). În 2023 a avut expoziții personale la galeria Meessen De Clercq din Bruxelles și în spațiul non-profit Galerie Tator din Lyon, iar expoziția sa de la Les Quinconces din Le Mans, în 2022, a fost însoțită de o publicație. Din 2024 este reprezentat de Gaep. Prima lui expoziție la galeria din București a fost „Organism” (23 februarie – 30 martie 2024).
Credite imagini
1. Théo Massoulier, 5G.2024.XV, 2024, mixed media, 15 x 10 x 20 cm©Théo Massoulier; prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep
2. Théo Massoulier, Sensor.2024.II, 2024, mixed media, 57 x 25 x 10 cm, foto: Alexandru Paul © Théo Massoulier;prin amabilitatea artistului și a galeriei Gaep