- 27 April 2016 - 23 June 2016
- Etichete ICR Institutul cultural roman Dada Berlin
În perioada 27 aprilie-23 iunie 2016, Institutul Cultural Român din Berlin prezintă expoziția colectivă „Dada Games", curatoriată de Radu Stern și Valentina Iancu.
În plin elan al aniversării centenarului Dada, expoziția ne îndeamnă să ne punem întrebarea: unde este spiritul dadaist, cum s-a infiltrat în minţile creatorilor de azi. Deşi se vorbeste de « dadaism », Dada nu este un ism ca celelalte isme, nu e un stil ale cărui caracteristici formale pot fi precizate, ci o mişcare, mai mult, o stare de spirit. Această specificitate a mişcării Dada constituie elementul central al expoziţiei. Cu toate că expoziţia are loc în 2016, an în care sărbătorim centenarul Cabaretului Voltaire şi 120 de ani de la nasterea lui Tzara, ea nu va avea un caracter omagial, ci va încerca să investigheze şi evidenţieze prelungirile spiritului dadaist în arta românească contemporană.
Lucrările celor opt artiști din expoziție, Dragoș Olea, Vlad Nancă, Cosmin Haias, Lea Rasovsky, Ciprian Homorodean, Irina Botea, Alexandra Ivanciu și Anastasia Jurescu, deși foarte diferite din punct de vedere formal, au în comun un anume spirit aventurier și ludic, a cărui origine se poate găsi în tipul de experimente inițiate şi practicate la Cabaretul Voltaire. Lucrările din expoziție îndeamnă la regândirea unor noțiuni fundamentale precum artă, artist sau creaţie și interoghează natura limbajului, obiect de predilecție al experimentalismului dadaist.
„Dincolo de vociferările retorice, descoperim așadar multe din temeliie pe care s-a construit arta de avangardă din secolul trecut si care continuă să inspire creatorii de azi. Definiția negativă a mișcării Dada e dezmințită în mod spectaculos de fertilitatea excepțională a fenomenului. Deși Breton a încercat să minimalizeze importanța aportului dadaist, pe care-l descria doar ca un preludiu la suprarealism, Dada a procreat cu brio : ADN-ul dadaist e prezent în multe curente a căror diversitate e surprinzătoare, de la Suprarealism la Fluxus, trecînd prin Abstracționism, Letrism, Situaționism, Action Painting, Pop Art, Happening, Artă Conceptuală sau Arte Povera și, bineînțeles, Neo-Dada. Si lista va continua, căci la ruleta dadaistă jocurile nu sunt încă făcute, ea va continua să se învîrtească mult timp." (Radu Stern, curator „Dada Games")
Artiști: Apparatus 22, Vlad Nanca, Lea Rasovsky, Cosmin Haias, Ciprian Homorodean, Irina Botea, Alexandra Ivanciu & Anastasia Jurescu
Radu Stern (n. 1951) este istoric de artă, curator independent și cercetător. După mai bine de zece ani în care a predat istoria artei la Universitatea din Lausanne, a fost director adjunct al L'École Supérieure d'Arts Appliques din Vevey, unde a fondat, în 1997, Programul de Educatie Superioară în Fotografie (La Formation supérieure en photographie). În perioada 2004-2014 a fost director pe probleme de educație la Musée d'Elysée din Lausanne, unul dintre cele mai importante muzee de fotografie din lume. În 2011 a organizat și curatoriat la Muzeul de Istorie a Evreilor din Amsterdam ampla expoziție From Dada to Surrealism: Jewish Avant-Garde Artists from Romania. Este autorul, printre altele, al publicațiilor Against Fashion: Clothing as Art 1850-1930 (Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2004); The Ubiquity of the Image (împreună cu Christian Caujolle și Joan Fontcuberta, Barcelona: KRTU, 2009); From Dada to Surrealism. Jewish Avant-Garde Artists from Romania (Amsterdam: The JHM, 2011).
Valentina Iancu (n. 1985, București). Critic de artă, doctorand în cadrul școlii doctorale "Spaţiu, Imagine, Text, Teritoriu" cu o teză despre politica suprarealismului românesc. De la sfârșitul anului 2008 lucrează în cadrul departamentului de artă românească modernă al Muzeului Național de Artă al României, unde în 2010 a semnat împreună cu Monica Enache proiectul „Destine la Răscruce. Artiști evrei în perioada Holocaustului". A publicat studii, articole și interviuri în cataloage de expoziții românești și internaționale și în revistele Acum, Artmargins, Arta, Modernism.ro, Observator Cultural, Tataia.
Apparatus 22 este un colectiv multidisciplinar de artă format în iarna anului 2011 de către membrii actuali: Erika Olea, Maria Farcaș, Dragoș Olea, împreună cu Ioana Nemeș. Apparatus 22 inițiază acțiuni care examinează rolul social și politic al modei și propune concepte care stimulează potențialul critic al obiectelor de îmbrăcăminte și al modei.
Irina Botea (n. 1970, Ploiești) este una dintre cele mai apreciate artiste contemporane din România, cunoscută pentru lucrările sale conceptuale exprimate în video, performance, fotografie și instalație. Lucrările ei au fost expuse la: Galeria Naţională Jeu de Paume în Paris, Muzeul Naţional Reina Sofia din Madrid, Bienala de la Gwangju 2010, Bienala de la Veneţia, Cvadrienala U -Turn (Copenhagen), Argos Center for Art and Media (Brussels), Halle (Dortmund), Casino de Luxembourg, Kunstforum, (Viena), Foksal Gallery (Warsaw, Poland), MNAC (Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti) etc.
Ciprian Homorodean (n. 1982, Timisoara) este unul dintre cei mai importanți artiști români ai generației sale. A expus la Fundació Antoni Tàpies, Bucharest Biennale, Dublin Contemporary, CAC Riga, Artissima 18 Torino, Art Brussels, González y González Gallery Santiago de Chile, BPS22 Charleroi, Pavilion București și în multe alte spații și galerii. Trăiește și lucrează la Barcelona. www.ciprianhomorodean.eu
Cosmin Haias (n.1968, Oradea) este pictor aparţinând unei generaţii martore la evenimentele radicale care au confruntat vehemente dispute ideologice. Haiaş este convins de urgenţa angajamentului social al artistului, suspicios faţă de estetism şi calofilie. Din expozițiile la care a participat menționăm: expoziția solo Ne-stare de fapt la Galeria Calina din Timişoara și expoziții colective la Halele Timco din Timișoara, Muzeul de Artă din Cluj sau Palatul Parlamentului din București.
Lea Rasovszky (n. 1986) problematizează clișeele de gândire și valorile societății actuale, față de care se plasează permanent critic. Printre expozițiile sale personale se numără: Mentors, Galeria Anca Poterașu, București; The Savages, Atelier 35, București (2012), MEN, Atelier 35, București; Sorrow, Heartache, Recovery & Shit, ALERTStudio, București (2011), Wallpaper Drawings, Galeria 29, București (2009). Participările în expoziții de grup cuprind: Spazi Aperti, ediția a X-a, Academia Română din Roma (2013), Bienala Tinerilor Artiști, ediția a V-a, The Overlapping Biennial, București (2012), Preview Berlin - the Emerging Arts Fair, 11th edition, Berlin.
Alexandra Ivanciu este artist vizual şi masterand la specializarea foto-video în cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti. Practica sa artistică este o fuziune între performance, video și sunet și are ca subiect principal traiectoria corpului între problematicile sociale și politice în societatea contemporană.
Programul complet al ICR Berlin îl găsiţi pe www.rki-berlin.de şi pe Facebook.