- 16 November 2018 - 1 July 2019
- Tags Icr beijing Corneliu baba Expozitie
ICR Beijing, în parteneriat cu Fundația Centrul Cultural ArtSociety din România și Quan Shanshi Art Center din Hangzhou (provincia Zhejiang, China) organizează o amplă expoziție dedicată maestrului român Corneliu Baba, în perioada 16 noiembrie 2018 – 1 iulie 2019, la Quan Shanshi Art Center din Hangzhou.
Evenimentul promovează și rememorează valenţele artistice ale unuia dintre cei mai mari artişti plastici români şi este dedicat Centenarului Marii Uniri, fiind unul dintr-o serie lungă de evenimente culturale organizate de ICR Beijing de-a lungul și de-a latul Chinei pe tot parcursul anului 2018, precum și Zilei Naționale a României din acest an. Evenimentul se constituie, în prima jumătate a anului 2019, drept o interfață permanentă în vederea susținerii preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene și, de asemenea, marchează celebrarea celor 70 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între Republica Populară Chineză și România în 2019.
Expoziția cuprinde 60 de lucrări din cele mai importante muzee de artă din România, precum Muzeul Național de Artă al României, Muzeul de Artă Timișoara, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național Cotroceni, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu”, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul de Artă Arad, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale „Gavrilă Simion” Tulcea, Muzeul Județean „Aurelian Sacerdoțeanu” Vâlcea, Muzeul Regiunii Porților de Fier, Muzeul de Artă Drobeta-Turnu Severin, Muzeul Județean Mureș, Muzeul “Vasile Pârvan” Bârlad, Muzeul de Artă Craiova, Muzeul de Artă „Vasile Grigore – pictor și colecționar”, Muzeul Județean Satu Mare, dar și din cele mai prestigioase colecții de artă internaționale, precum colecția Irina Marin-Cajal, colecția Damian Florea, colecția Mihai Astratinei și colecția Băncii Comerciale Române.
Vernisajul va avea loc pe 16 noiembrie 2018 la Quan Shanshi Art Center din Hangzhou, în cadrul căruia renumitul naist român Nicolae Voiculeț va susține un mini-recital și se va deplasa special la Hangzhou, înaintea turneului său oficial în orașul Xian, capitala provinciei Shaanxi, cu un program „România 100!”.
Printre invitații vernisajului se numără: Doina Păuleanu - curator al expoziției și director al Muzeului de Artă Constanța, Constantin Lupeanu - director ICR Beijing, Ioana Iulia Tomșa - critic de artă și Ioana Ciocan - director al Fundației Centrul Cultural ArtSociety și vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici din România.
Apreciat, recompensat cu înalte distincții și considerat pictor de referință al secolului XX, Corneliu Baba s-a format în etapa modernă a artei naționale: a fost fiul pictorului de biserici Gheorghe Baba și elevul lui Nicolae Tonitza la Școala de Arte Frumoase din Iași. De asemenea, în anul 1930, Baba a absolvit cursurile la Facultatea de Litere și Filosofie.
Naturile statice pictate cu precădere la începutul creației, etalează în viziune apropiată, obiecte prețioase și gospodărești (unele cu caracter simbolic), vânat sau alimente, într-un spațiu cu ecleraj dirijat. Peisajul, gen frecventat mai rar și sortit în timp abandonului, ca și natura statică de altfel, a fost ales cu precădere din mediul citadin; prin ciclul Venețiilor, artistul se raportează din nou la tradiție, fiind interesat de arhitectura somptuoasă a orașului de pe lagună și de felul în care aceasta își reflectă în apă lumini, umbre și tăinuite penumbre. Peisajul din Toledo pictat în anul 1973 este pustiu și proiectează structuri geologice sau ziduri de piatră pe un cer tenebros.
Principalele genuri pe care pictorul le-a abordat de-a lungul întregii sale creații sunt portretul – cu insistență asupra autoportretului – și compoziția cu personaje, inspirată o lungă perioadă din viața satului, a celor umili sau marginali.