Peste 100 de artiști din șapte țări au concertat la Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a avut loc în perioada 7 - 14 iulie și cu sprijinul Institutului Cultural Român. Manifestarea culturală ce se desfășoară de 39 de ani a fost dedicată anul acesta lui Joannes Kájoni, cu a lui culegere de texte muzicale, Codex Caioni. Scena principală a fost amplasată în Cetatea Mikó din Piața Cetății din Miercurea Ciuc, unde au cântat în deschiderea Festivalului, Le Baroque Nomade și invitații săi.

Evenimentul de la Miercurea Ciuc a luat ființă în urma unei expoziții dedicate lui Joannes Kájoni (1629 -1687), călugăr franciscan transilvănean culegător de folclor, compozitor, fondator de tipografie și autorul unui codice ce-i poartă numele. Mai mult, anul acesta se sărbătoresc 390 de ani de la nașterea lui Kájoni. 

Joannes Kájoni ne-a lăsat moștenire o serie de manuscrise muzicale valoroase, însă cel mai important este Codex Caioni, ce cuprinde lucrări ale unor compozitori europeni și muzică specifică Transilvaniei, cântată la curțile nobilimii maghiare. Pornind de la această culegere, dar și de la alte colecții de texte muzicale ale vestitului călugăr, Festivalului de Muzică Veche recreează atmosfera muzicală din Transilvania unei epoci în care influențele Renașterii târzii și ale Barocului coexistau într-un mod armonios.

Iubitor de frumos.Este știut faptul că ordinele călugărești, dar mai ales franciscanii, au avut un rol însemnat în educarea tinerilor privind răspândirea limbii materne prin intermediul bisericii dar și familiarizarea acestora cu diferite stiluri artistice ale vremii. Dintre toate artele, muzica a avut, poate, cea mai covârșitoare influență, aceasta creând legături sociale și punți între culturi. Vorbim despre o epocă a călătorului, care mergea dintr-un colț în altul al lumii răspândind povești, cântece și dansuri, ajutând la dezvoltarea de culturi mixte. O astfel de cultură s-a format și în Transilvania secolului al XVII-lea iar Codex Caioni oglindește cum nu se poate mai bine acest aspect.

”O dovadă că în Transilvania a existat încă de acum 400 de ani o viață muzicală efervescentă, ce îmbina muzica occidentală cultă cu cea transilvăneană” - după cum spune Ignác Csaba Filip, directorul artistic al festivalului -, codicele atestă viața muzicală din Transilvania acelei epoci dar și acea mobilitate a artiștilor care cutreierau lumea răspândind stiluri, idei, credințe. Realizat între 1634 și 1671, Codex Caioni cuprinde compoziții muzicale și dansuri de o diversitate incredibilă, ce demonstrează gusturile în materie de muzică ale transilvănenilor. Piese pentru cântat sau studiat, opere corale, muzică de dans originară din Europa de Vest dar și de la curțile nobilimii transilvănene stau laolaltă cu melodiile unor dansuri care se mai practică și astăzi (ex: dansul lui Lazăr Apor / Apor Lazar Tancza).

Un element central al ediției din acest an a Festivalului a fost Codex Caioni, dar și continuarea tradiției acestei colecții, cu scopul de a oferi o perspectivă muzicală europeană. În realizarea programului de concert, Orchestra Barocă a Festivalului a urmat aceeași viziune: include piese instrumentale ale unor compozitori austrieci și italieni care au activat la curtea vieneză în secolul al XVIII-lea. Concertul a avut sprijinul special al Institutului Cultural Român, a cărui misiune a fost prezentată în fața a peste 400 de spectatori: ”Parteneriatul nostru are menirea atât de a susține manifestările culturale cu și despre muzica veche transilvăneană, cât și să prezentăm misiunea Institutului Cultural Român. ICR reprezintă, promovează şi protejează cultura şi civilizaţa naţională în ţară şi în străinătate, punând accent pe multiculturalismul și multilingvismul specific acestei culturi, caracteristici care o plasează în circuitul valorilor europene și mondiale. De asemenea, activitatea ICR antrenează şi include, sub diferite forme, personalitaţi de prestigiu, instituţionalizând un parteneriat activ cu societatea civilă, pentru realizarea de acţiuni şi de evenimente în spiritul european al comunicării culturale”. 

Diversitate.Ce fel de muzică se asculta la curțile nobilimii maghiare, ce dansuri apropiau oamenii unii de alții, care erau rugăciunile populare, cântecele de dragoste și de nuntă din acea epocă – vom afla din interpretările unora dintre cele mai apreciate ansambluri de muzică veche.

Ansamblul Kájoni Consort, cunoscut pentru interpretarea de compoziții renascentiste și lucrări transilvănene, dă viață unor valoroase piese din Codex Caioni (ex: melodia ”Nyúlének”, care provine dintr-un cântec medieval) dar și din alte manuscrise muzicale ale lui Joannes Kájoni,precum ”Organo Missalae”, cel mai vechi manuscris în care se regăsește stilul muzical al franciscanilor și cea mai veche culegere de orgă.

Ansamblul francez Le Baroque Nomade, specializat în muzică barocă, imaginează prin lucrarea aleasă – „O anima mea”, singura semnată de Kájoni – întâlnirea dintre două personalități ale vremii: Joannes Kájoni, călugărul intelectual, care a contribuit la dezvoltarea filozofiei, religiei și culturii din Transilvania acelei epoci, și Daniel Speer, trompetist, compozitor și autor de teoria muzicii care ar fi vizitat Transilvania în acea perioadă.

Ansamblurile de muzică și dans Codex și Passeggio reînvie atmosfera dansurilor nobilimii transilvănene din secolul al XVII-lea prin interpretarea unor lucrări din Codex Caioni, ce poartă numele unor aristocrați maghiari.

Trio-ul maghiar (din Ungaria) format din Szilvia Bognár (voce), István Kónya (lăută renascentistă) și Péter Bede (flaute drepte, fluier) aduce în atenție melodii inspirate din folclor, ce pun în valoare relația strânsă dintre artă și poezia populară, dintre muzica populară și cea cultă.

Ritm de poveste.La ediția din acest an se vor auzi trompete, cimpoaie și instrumente de alamă, sunete de chytara (instrument cu coarde ciupite), fistula (numele comun al fluierelor și instrumentelor de suflat în Evul Mediu), orgă (va exista pentru prima dată, în cadrul Universității de Vară de Muzică Veche, un curs de orgă).

Toate vor recompune o parte din viața de la curțile nobililor maghiari de secol al XVII-lea, din orașele și castelele, bisericile și conacele acelei vremi. Dar vor aduce în lumină și legăturile dintre muzica Transilvaniei acelei epoci cu cea din epoci precedente și viitoare.

Și cum, din nicio poveste nu lipsesc jocul și licorile magice, vor exista activități tematice dedicate copiilor (târgul renascentist cu jocuri populare de îndemânare), precum și degustări ale istoriei și ale vinurilor (crama Abației benedictine din Pannonhalma).

Educație și muzică. În cadrul Festivalului, între 7 și  12 iulie, are loc și Universitatea de Vară de Muzică Veche Miercurea Ciuc ediția a XII-a, dedicată noii generații de muzicieni. Tinerii interesați iau cunoștință cu muzica barocă și renascentistă, dezvoltându-și totodată și modul de performanță istorică autentică ,sub îndrumarea interpreților și profesorilor de renume internațională și națională, în conformitate cu tema de anul acesta a Festivalului de Muzică Veche. Pentru mai multe informații, vă invităm să vizitați pagina web a Festivalului: www.regizene.ro