- 4 November 2017 - 26 November 2017
- Etichete Icr new york Institutul cultural roman New york con front east Painting from cluj
ICR New York a
realizat un nou proiect major, dedicat artelor vizuale: expoziția "CON-FRONT EAST" /
Painting from Cluj,în colaborare cu Universitatea
de Artă și Design (UAD), din Cluj-Napocași cu Gallery
RIVAA, din Roosevelt Island, New York.
Expoziția a reunit pe simeze lucrările maestrului-profesor Ioan Sbârciu, alături de cele ale mai tinerilor săi colegi-artiști și, totodată, membri ai corpului profesoral al UAD, ca reprezentanți ai "noului val" al "Școlii de pictură de la Cluj": Kudor Duka István, Anca Bodea, Olimpia Bera, Andrei Ciurdărescu, Ioana Olăhuț și Cristian Lăpușan.
Expoziția de grup, prezentând peste 40 de picturi, realizate în diverse tehnici, a fost deschisă la Gallery RIVAA, timp de trei săptămâni, în perioada 4-26 noiembrie 2017 și a fost vernisată sâmbătă, 4 noiembrie 2017, orele 18.00-21.00, în prezența a trei dintre artiștii expozanți - Ioan Sbârciu, Olimpia Bera, care a fost și curator al expoziției,și Andrei Ciurdărescu -, precum șia unui numeros public – cca. 150 de persoane –, format din artiști vizuali, galeriști, critici de artă, oameni de cultură, personal diplomatic, amatori de artă în general, români și americani.
La vernisaj, au luat cuvântul, în ordine: Tad Sudol, președintele Gallery RIVAA și artist vizual, care a adresat un călduros bun-venit publicului și a remarcat excelenta colaborare, pe termen lung, cu ICR New York, Eduard Andrei, coordonatorul proiectului, care i-a introdus pe artiști, maestrul-profesor Ioan Sbârciu, care a vorbit despre succesul internațional al"Școlii de pictură de la Cluj", Olimpia Bera, în calitate de curator, care a prezentat conceptual expozițional; de asemenea, prezentă în public, doamna Juliet Kinchin, reputat curator la Museum of Modern Art (MoMA), din New York, a fost invitată să ia cuvântul, ca oaspete de onoare, prilej cu care a apreciat în mod deosebit calitatea picturilor expuse.
Cluj-Napoca, unul dintre cele mai importante centre culturale ale Transilvaniei, a devenit, începând cu anii 2000, un nucleu dinamic și cu adevărat vizibil, atât în România, cât și pe plan internațional, în ceea ce privește formarea unor puternice generații de artiști din domeniul artelor vizuale.
Universitatea de Artă și Design(UAD), din Cluj-Napoca, este instituția de prestigiu care a contribuit în mod activ la crearea unui context favorabil pentru susținerea demersurilor creative ale studenților și cadrelor didactice, atât printr-un program academic care îmbină rigurozitatea tehnică și libertatea creativă, cât și printr-o deschidere extraordinară spre internaționalizare (politică managerială strategică, inițiată, la începutul anilor 2000, de rectorul de atunci al instituției clujene, pictorul Ioan Sbârciu). În acest sens, proiectele de calitate generate într-un ritm susținut în cadrul specializării Pictură și resursele pe care această instituție le oferă au conturat un important reper în formarea a generații succesive de artiști, care s-au remarcat puternic pe plan internațional, fiind recunoscuți și asociați sintagmei Școala de pictură de la Cluj. Notorietatea care s-a creat în jurul acestui nucleu este un fenomen de importantă actualitate, o repercusiune a angajamentului artistului și profesorului Ioan Sbârciu, formator al mai multor generații de artiști, dintre care Adrian Ghenie, Victor Man, Marius Bercea, Mircea Suciu, Șerban Savu, Bencze Laszlo sunt, poate, numele cele mai cunoscute și apreciate la nivel internațional.
În acest cadru, expoziția "CON-FRONT EAST / Painting from Cluj" a problematizat o aparentă ambivalență: disjuncția dintre Est și Vest, pe de o parte, și aportul Estului la Vest, pe de altă parte, în condițiile funcționării sistemice a celor două perimetre artistice din spațiul internațional. Expoziția și-a propus și a reușit, prin asocierea inedită a volumului de producție artistică promovată în mediul academic cu realitatea contemporană complexă din punct de vedere cultural și socio-politic, să evidențieze în spațiul new-yorkez o conexiune strânsă, care s-a format de-a lungul câtorva generații, între o personalitate artistică marcantă și cei pe care i-a îndrumat pe traseul cunoașterii și al experiențelor comune, în urma împărtășirii unor concepte care, în timp, au reușit să aducă împreună atitudini artistice din cele mai diverse. Ideea de „front comun” a coagulat, în numele unui statusal picturii contemporane românești, artiști din generații / grupări diferite, animați de aceleași obiective, având capacitatea de a atrage atenția internațională, de a genera discursuri, de a provoca reacții și de a crea, în mod autonom, o mișcare extrem de amplă în mediile artistice contemporane.
Expozția a înregistrat, pe durata cât a fost deschisă, un număr de cca. 1.000 de vizitatori. Printre cei prezenți la vernisaj s-au numărat personalități ale vieții artistice și culturale, precum:Juliet Kinchin, curator la prestigiosul Museum of Modern Art (MoMA) din New York; istoricul de artă Dana Altman, director al Westwood Gallery, din New York; Jonn Nubian, redactorul-șef al cunoscutei publicații “YRB Magazine”; jurnalistulDavid Stone, de la “Roosevelt Island Daily”; artiștii vizuali Esther Cohen, Anne-Marie Dannenberg, Sandra Lamb, Aurelian Piroșca, Tad Sudol, Ioan Popoiu, Valeriu Boborelu, Arline Jacobi, Georgette Sinclaire, Dan Nistor; dr. Mona Momescu, titulara Catedrei “Nicolae Iorga”, de la Columbia University; Andre A. Cappon - Președintele CBM Group ș.a. De asemenea, au luat parte la eveniment membri ai corpului diplomatic, atât de la Misiunea Permanentă a României la ONU, câtși de la Consulatul General al României la New York, între care s-a remarcat prezența consulului general, Cătălin Radu Dancu.
Aprecierile publicului au fost unanime, așa cum se reflectăși în caietul de impresii al ICR New York, de unde cităm câteva exemple:“Wonderful exhibition and a great initiative to see more Romanian artists in NYC! Thank you ICR!” (Dana Altman); “A great show! The more you look the more you see” (Arline Jacobi); “Very interesting exhibit! Congratulations!” (A. Dannenberg).
Expoziția s-a bucurat de o intensă mediatizare, atât în presa românească, cât șiîn cea americană, precum șiîn rețelele de socializare online. Menționăm, între altele, articolele din YRB Magazine, Roosevelt Island Daily, Modernism.ro sau Cotidianul. De asemenea, un reportaj de la vernisaj (filmat de realizatorul Cristian Boghian) a fost difuzat duminică, 12 noiembrie 2017, ora 12.30, pe postul Romanian Television of New York / RTVNY, preluat de canalul american NYC Life TV Channel, conținând interviuri cu artiștii Ioan Sbârciu, Olimpia Bera și cu curatorul Juliet Kinchin, de la MoMA, iar în țară, expoziția a fost comentată la TVR CLUJ, în emisiunea Bună dimineața, Transilvania! (moderator Irina Gaspar), din data de 7 noiembrie 2017.
Pe lângă afiș,expoziția a beneficiat de un număr de cca. 250 de cataloage, realizateîn condiții grafice de excepție, de către UAD, și care au fost oferite gratuit vizitatorilor.
Proiectul s-a înscris în strategia ICR New York de promovare în spațiul nord-american a artiștilor români contemporani de primă mărime, consacrați la nivel internațional, dar și a tinerilor artiști, emergenți, a căror operă posedă un ridicat potențial de originalitate.