Ziua Culturii Române | Simona Bartal și Virgil Boutellis-Taft în recital

Ziua Culturii Romane | Simona Bartal si Virgil Boutellis-Taft in recital

Simona Bartal și Virgil Boutellis-Taft în recital cu ocazia Zilei Culturii Române


Suzana Bartal, pian
Virgil Boutellis-Taft, vioară


Luni 15 ianuarie 2018, orele 19.30


Sala bizantină

Palatul Béhague, reședinţa Ambasadorului României în Franţa

123 rue Saint-Dominique, Paris 75007


Intrare liberă cu rezervare obligatorie la 01 47 05 15 31 sau institut@institut-roumain.org


In program :

Claude Debussy : Sonata pentru vioară și pian

George Enescu : Sonata pentru vioară și pian nr. 3 op. 25 « în caracter popular românesc »

Eric Tanguy : In a dream (în prezenţa compozitorului)

Claude Debussy: Preludii (pentru pian) - extrase:

                                    La Terrasse des Audiences du clair de lune

                                    Ondine

                                    Feux d'artifice

Béla Bartók: Dansurile românești


Acești doi muzicieni excepţionali se unesc într-un program variat în jurul unor capodopere muzicale ale secolelor XX și XXI, pentru a marca, la începutul acestui an 2018, Centenarul României moderne, ca și cel al morţii compozitorului Claude Debussy. In centrul programului se situează compoziţii inspirate din folclorul românesc.

Sonata nr. 3 « în caracter popular românesc » (pentru vioară și pian), în la minor op. 25 este ultima dintre cele trei sonate compuse de George Enescu (în 1926) pentru acest duo instrumental. Așa cum indică și titlul său, această sonată, deși cu o puternică inspiraţie folclorică românească, nu este nicidecum o transcriere a folclorului românesc, ci o reinventare a lui.

O lucrare foarte dinamică, « Dansurile românești » de Bartok reunesc teme folclorice românești din Transilvania, din regiunile Banat, Alba și Bihor :Jocul cu bâtă, Brâul, Pe loc, Buciumeana, Poarga Românească, Mărunțel.

Enescu și Bartok au fost amândoi impresionaţi de muzica lui Claude Debussy, figură imensă a muzicii începutului de secol XX. Sonata pentru vioară și pian (1916-1917) este ultima operă importantă compusă de Debussy înainte de moartea sa, survenită în anul următor creării sale. Preludiile pentru pian, compuse în perioada 1909-1913, revoluţionează în întregime acest gen.

Eric Tanguy (n. 1968) este singurul elev al lui Horaţiu Rădulescu, compozitor franco-român, părintele fondator al "muzicii spectrale". In linia marilor precursori francezi (Debussy, Messiaen, Dutilleux), lucrarea In a Dream pune în lumină noua școală modală iniţiată de Horaţiu Rădulescu și al cărei reprezentant de frunte este astăzi Eric Tanguy.


Suzana Bartal

Interpretarea Suzanei Bartal este descrisă de Bonner Anzeiger ca având « un tușeu impecabil și o precizie absolută ». Este laureată a prestigiosului concursNew York Concert Artists Concerto Competition în 2013. A concertat în săli prestigioase precum Beethoven-Haus din Bonn, lSalle Pleyel și Radio France la Paris, Merkin Hall la New York sau Milton Court la Londra. Suzana Bartal a realizat înregistrări la France Musique sau West Deutscher Rundfunk (WDR). A fost invitată să concerteze în cadrul unor evenimente importante, cum sunt Opera din Vuchy, Festivalul « Classique au Vert » de la Paris, Palazzetto Bru Zane din Veneţia, Kaposvar Chamber Music Festival sau la Schloss Elmau.

A concertat în numeroase ţări : Franţa, Germania, Ungaria, România, Spania, Italia, Belgia, Olanda, Marea Britanie, Statele Unite, China, Japonia.

Primul său album, dedicat muzicii lui Schumann, a apărut în martie 2016 la Paraty (Harmonia Mundi distribution) și a fost primit foarte călduros de presă (Diapason, « Coup de coeur » Radio France Internationale, France Musique, Radio Classique...)

Suzana este de asemenea interpreta entuziastă a muzicii contemporane și a colaborat cu numeroși compozitori ai zilelor noastre, cum sunt Thomas Adès sau Eric Tanguy.

Suzana Bartal s-a născut la Timișoara în 1986, unde studiază pianul la Colegiul naţional de artă din Timișoara. In 2005, își continuă studiile în Franţa, la Conservatorul naţional al regiunii Rueil-Malmaison. Se perfecţionează apoi la Academia Ravel din Saint-Jean-de-Luz.


Virgil Boutellis-Taft

Considerat un « violonist fără pereche », cu un « temperament de foc », Virgil Boutellis-Taft concertează regulat ca solist sau în formaţii camerale în Europa și Statele Unite, în special la Carnegie Hall din New York (noiembrie 2016). Este de asemenea invitat la mari festivaluri internaţionale precum Bowdoin (USA), Eilat și Red Sea-Valery Gergiev (Israel), Valdres (Norvegia), Prussia Cove (Marea Britanie), Les Violons de légende, Clairvaux, La Roque d’Anthéron, la Folle journée (Franţa)...

A concertat în special cu Dayton Philharmonic Orchestra, Springfield Symphony Orchestra, Emeritus Chamber Orchestra din Israel, Sinfonia Varsovia…

Din 2012, Virgil este laureat al Fundaţiei Banque Populaire. CD-ul său « Entre Orient et Occident » (Intre Orient și Occident), înregistrat cu pianistul Guillaume Vincent, a apărut în octombrie 2016 la Evidence Classics/Harmonia Mundi.

Virgil cântă la vioara Domenico Montagnana « ex Régis Pasquier » Veneţia 1742.