Chekhov, Shakespeare, Bergman văzuți de/seen by Andrei Șerban

Ediție bilingvă (română-engleză)
Text: Andrei Șerban, Ana Maria Narti
Fotografii: Mihaela Marin
Versiunea în limba engleză: Samuel Onn

„În teatru, evenimentul e spectacolul. Cei care nu au văzut spectacolul devin martorii lui prin intermediul pozelor Mihaelei, percepând prin unghiul camerei vibrațiile preluate de pe fețele actorilor și captate de obiectivul fotografic. Cei care l-au văzut deja, își verifică sau își împrospătează memoria la un interval după vizionare, poate chiar au surpriza să descopere ceva ce-i va face să-și schimbe părerea inițială. Când surprinde și alimentează cu impresii vii, fotografia adâncește percepția și astfel devine ea însăși obiect de artă.
(…)
Când am invitat-o să fotografieze piesele cu subiecte mai aparte, Strigăte și șoapte după filmul lui Bergman sau Regele Lear cu o distribuție exclusiv feminină, i-am propus Mihaelei să ia taurul de coarne și să intre și mai adânc în subiect, adică să pătrundă, să invadeze în intimitatea jocului actorilor. De la început am asigurat-o pe Mihaela că poate să urmeze o direcție nouă, ideea fiind că planurilor distante, mai generale, în care să se remarce compoziția, relația dintre spațiu și concept, unde să se vadă regia, le-am preferat exact opusul – apropierea cât mai mare de personaje, până la gros-plan, pentru a intra înăuntrul lor, și astfel să încercăm să le înțelegem.
(…)
Fiecare spectacol e prezentat așa cum a fost văzut prin ochii Mihaelei, însoțit de gânduri și comentarii ale mele, dar am simțit nevoia să introducem și impresiile de spectator ale unui critic de teatru – o veche colaboratoare și prietenă, Ana Maria Narti. Astfel, imaginea și cuvântul scris, ca mărturii ale evenimentului teatral, se completează reciproc.“ – Andrei Șerban

Odată cu primul album, Dorian Gray, Mihaela Marin se impune ca fotograf al artelor spectacolului din România. După albumele Hamlet Machine (2007) și Faust (2008), ilustrează numărul dedicat teatrului românesc al revistei Alternatives Théâtrales (2010) și volumul Livada de vișini, teatrul nostru semnat de George Banu (2011). Expoziții ale sale au fost organizate la New York, Paris, Berlin, Tel Aviv, Roma, Bruxelles.

264 p.