Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul Național de Arte Decorative din Madrid

Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid Ceramista Cristina Bolborea expune la Muzeul National de Arte Decorative din Madrid

Institutul Cultural Român și Muzeul Național de Arte Decorative din Madrid vor prezenta intervenția artistică a ceramistei Cristina Bolborea în colecția permanentă a muzeului madrilen. O selecție de 10 lucrări ale ceramistei, purtând titlul „Locuri unde voi fiˮ, se va expune de-a lungul colecției muzeului de la etajele III și IV, în perioada 28 septembrie - 27 noiembrie.

După succesul înregistrat de expoziția ceramistei la Muzeul Național de Ceramică și Arte Decorative din Valencia, de data aceasta, lucrările sale vor intra în dialog cu valoroasa colecție de țesături, porțelan și mobilier din epoca dinastiei de Burbon expusă în Muzeul Național de Arte Decorative din Madrid.

Vernisajul expoziției va avea loc în data de 28 septembrie, la ora 19.00, în prezența ceramistei.

Am privit viața ca o sumă de noduri care țin urzeala zilelor noastre și am dat argilelor libertatea de trăi aceeași tensiune înrămată, precum covoarele orientale în hipnotica lor bordură.

"Covorul ceramic îmi doresc să fie un veritabil ambasador între Occident și Orient care să preia și să transpună în volum (dar și în tehnicile focului) principiile decorative al artei ţesutului din Asia Mică. Geneza acestor lucrări este continuarea unei aventuri interioare de descoperire și de aprofundare a culturii covoarelor orientale tradiționale și încercarea de a o împlini în contemporaneitate, din perspective noi, în tehnologia ceramicii care-mi este proprie.

Intervin, cu deosebită reverenţă, într-un spațiu cultural de mare prestigiu printr-un incognito din strategia citatului postmodern. Propun un transfer-împrumut din estetici ale decorativului istoricizat, unde echilibrul și clasicitatea Orientului sunt repuse în dialog cu arta aplicată a Europei clasice.

Revizitez arta abstractă a arabescului unde motivele sunt dispuse în contrapunct, desenul e curbiliniu, iar semnele se rotesc în panglici. Ținta mea este aceea de a înlesni o experiență surprinzătoare pentru privitor, o (re)cunoaștere augmentată a artefactelor cu memorie muzeală, în binomul ţesut-ceramică parietală.

Ornamentul, suveran, este dispus în rețea, în structură densă pentru a sublinia oroarea de vid (horror vacui). Atât densitatea (logica principală în ornament) ce dă tensiune, viteză și tempo, precum și dispunerea motivelor „în oglindă", duc către un efect plurivoc al decorului.

În „Covoarele maeștrilor" motivele individuale folosite sunt adaptări şi prelucrări ale tiparelor vechi persane. Astfel, unul dintre numele lucrărilor e Boteh (motiv în formă de migdală sau chiparos; cel mai cunoscut dintre motivele utilizate în Persia). Citatul cultural din pattern-ul covorului oriental, semn al distincţiei şi bogăţiei, invocă emblema aşa numitul „stil regal persan".

Iată un dialog între estetica covorului oriental și interioarele Renașterii şi Barocului care l-au preţuit şi exaltat. În Europa, unde ajunge încă din Evul Mediu, covorul oriental este perceput mult timp ca obiect de lux. Începând cu secolul al XIII-lea, el este reprezentat în picturile artiştilor europeni, mai întâi în Italia, ajungându-se la o asemenea răspândire a acestui artefact încât cercetătorii de astăzi identifică şi cataloghează anumite covoare după numele unor pictori ca: Velasquez, Bellini, Lotto, Memling, Holbein etc.

Spre deosebire de Orient, unde lipsa mobilierului pune în evidenţă pardoseala, în interioarele europene accentul cade în primul rând pe suprafaţa pereţilor pe care pot fi agăţate. De multe ori sunt destinate acoperirii meselor (tapedi da tavola).

„Lagoa de Albufeira" este doar o epidermă de faianță translucidă și eclatantă, unde linia dialoghează cu ea însăși, „ornamentul" oferind plăcerea contemplației culorii pure, detaliului luxuriant.

Pernele („Tihnă") sunt, în imaginația mea, păstratoarele unor taine, martorele tăcute ale nenumăratelor întâmplări, constutindu-se în adevarate oglinzi ale timpului. Privitorul poate deveni familiar cu ele nu numai privindu-le ci, de asemenea, prin contactul nemijlocit cu suprafața acestora, cu finețea gresiei patinate pusă în contrast cu asprimea zegrasului ce irumpe din aceste martore tăcute ale unor vieți tumultoase.

 Conştientă de natura ireductibilă a limbajului artelor decorative, de libertatea fără limite înlăuntrul acestei lumi, de infinitele posibilităţi de comunicare prin mijloacele specifice, am parcurs acest drum fără inhibiţii."

Cristina Bolborea - septembrie 2016

 Cristina Bolborea. Locuri unde voi fi

Muzeul Național de Arte Decorative

C/ Montalbán Nº 12, 28014 Madrid

Orar de vizită: 

Marți-sâmbătă: 9:30 - 15:00

duminica și zilele festive: 10:00 - 15:00

joia, program de seară: 17:00 - 20:00

Tarif: 3 EUR

 Mai multe detalii cu privire la orar și reduceri: http://www.mecd.gob.es/mnartesdecorativas/visita/horario-tarifas.html

Eveniment sub patronajul Ambasadei României în Regatul Spaniei.