L’ECHO DES MURMURES | Priviri asupra scenei contemporane românești | Capitolul II : Teodora Axente și Bogdan Vlăduţă

L’ECHO DES MURMURES | Priviri asupra scenei contemporane românești | Capitolul II : Teodora Axente și Bogdan Vlăduţă

Expoziţie de la 27 iunie la 29 iulie 2017

Vernisaj : marţi, 27 iunie 2017, orele 18.30 – 21.00

Galeria Valérie Delaunay

22 rue du Cloître-Saint-Merri, 75004 Paris

Galeria Valérie Delaunay prezintă al doilea capitol al expoziţiei consacrate scenei artistice românești, L’ECHO DES MURMURES, oferind astfel, pe parcursul celor trei luni ale exposiţiei, o privire relevanhtă a acesteia.

Capitolul II este consacrat pictorilor Teodora Axente și Bogdan Vlăduţă.

Expoziţia este prezentată în parteneriat cu Institutul cultural român de la Paris.

Curator: Théo-Mario Coppola

Expoziţia descoperă publicului partizian cinci pictori reprezentativi pentru „Scoala de la Cluj”. In Transilvania, la mijlocul anilor 2000, a luat naștere un centru artistic foarte activ: lângă Cluj, la „Fabrica de pensule”, o veche uzină de pensule dezafectată, mai mulţi artiști și personalităţi culturale au decis să se instaleze și să-și unească forţele pentru a realiza proiecte comune. Această tânără comunitate artistică numără azi pictori recunoscuţi, care au contribuit la creșterea interesului pentru pictura românească. Unii dintre ei se bucură de o recunoaștere internaţională: Adrian Ghenie, Victor Man, Serban Savu sau Ciprian Mureșan, recentul laureat al celei de-a X-a ediţii a Premiilor pentru desen contemporan acordate de Fundaţia Daniel şi Florence Guerlain. Această primă generaţie de la Fabrica de pensule a permis descoperirea unei generaţii mai tinere din care face parte Teodora Alexe, cea mai flamandă dintre pictorii români, care va fi prezentă în Capitolul II al expoziţiei.

Această prezenţă internaţională a artiștilor români ai Scolii de la Cluj a dinamizat de asemenea scena artistică bucureșteană, unde lucrează Bogdan Vlăduţă (prezent în al doilea capitol al expoziţiei), precum și întregul spaţiu artistic românesc, vast și diversificat, pe care publicul îl va descoperi în lucrările cuplului Flavia Pitiș și Radu Belcin, care trăiesc și lucrează la Brașov, sau ale lui Andrei Berindan, care trăiește la Baia Mare.

Ceea ce îi unește pe acești artiști este puterea de a fi transformat formaţia lor academică sub influenţa unei moșteniri culturale și artistice puternice, intrând în rezonanţă cu istoria ţării lor.

Théo-Mario Coppola, Curator

Lucrările vor fi expuse în spațiul Galeriei Valérie Delaunay, situată în imediata apropiere aMuzeului de Artă Modernă a Centrului Pompidou, la adresa str.Cloître-Saint-Merri nr. 22.

Teodora Axentes-a născut la Sibiu în 1984. A absolvit Universitatea de artă și design din Cluj-Napoca. Face parte din generaţia artiștilor de la Fabrica de pensule.

Lucrările Teodorei Axente reprezintă cu predilecţie scene de interior într-o paletă sumbră, care amintesc uneori de maeștrii flamanzi. In aceste spaţii închise, personajele apar în poziţii ciudate, absurde uneori, gesturile lor învecinându-se cu stranietatea unui ritual sau cu magia. O spiritualitate intensă se degajă din operele Teodorei Axente, pictura constituind o călătorie în profunzimile sufletului. Ea ne vorbește despre dualitatea între spirit și materie, suflet și corp.

Bogdan Vlăduţă s-a născut în 1971, la București. A absolvit Academia de arte “Nicolae Grigorescu” din București, unde acum este profesor. In perioada 2002-2004, este rezident la Academia di Romania din Roma. A participat la numeroase expoziţii în străinătate, din care amintim cea organizată de Espace culturel Louis Vuitton în 2014.

Lucrările lui Bogdan Văduţă suntr adesea imense spaţii sumbre. El pictează orașul, imobilele, „arheologia urbană” cu dorinţa clară de a nu se lăsa sedus de nici o urmă de frumos, pentru a accentua și revela umbra trecutului pe care continuă să îl investigheze.

Acest trecut este din nou explorat, în alt mod, în lucrări de mari dimensiuni compuse special pentru această expoziţie. Pictorul ne invită în locuri care se află la interesecţia unor vederi de ruine antice, muzeu sau locuire. Compoziţiile sale cu spaţii deschise și decor antic, liniile de perspectivă amintind de lucrările lui De Chirico, alături de harmonii cromatice subtile evocând interioarele suprarealiste ale lui Delvaux, provoacă reflecţia privitorului la virtuţile trecutului și ale memoriei.