Vineri, 15 octombrie 2010, de la ora 19.00, la Librăria Cărtureşti Verona vor avea loc vernisajul expoziției de fotografie „Oraşul interior" a artistului Zomir Dimovici și prezentarea albumelor La mémoire des murs. L'esprit français dans l'architecture roumaine şi Reşedinţe şi familii aristocrate din România, publicate de Editura Institutului Cultural Român. Evenimentul are loc în cadrul programului "Editura ICR în librăriile bucureștene".
Născut din peregrinări, Oraşul interior al artistului fotograf Zomir Dimovici este alcătuit din străzi, cotloane, fragmente de clădiri, ziduri sau poduri din Praga, Sighişoara, Grenoble, Bucureşti, Montréal, Reims, Budapesta, Besançon, Chamonix… Un unic oraş revelat, purtând cu sine o sumă de imagini, stări, trăiri, înţelesuri, frînturi. Privirea artistului s-a oprit asupra detaliului care însufleţeşte și transformă în eveniment întâlnirea sa cu un colţ de lume. Intrând pe porţile televiziunii în 1990, primul an al noii epoci media din România, Zomir Dimovici s-a format ca director de imagine, dar a lucrat şi ca regizor, producător, copywriter, în diferite etape, la Tele7 ABC, PRO TV şi TVR. Interesul său constant pentru lumea spectacolului şi preocuparea pentru exerciţiul creării de imagini sunt vădite de cele două expoziţii de fotografie inspirate de mirajul teatrului de păpuşi şi expoziţia-eseu "Chipuri – Timpuri", dar şi de rubrica „Întâlniri virtuale", pe care o deţine în revista Teatrul Azi. Plecat de doi ani din România, Zomir Dimovici se întoarce la Bucureşti pentru a vorbi, vizual, despre un Oraş interior. Expoziția este deschisă până pe 15 noiembrie.
Albumul La mémoire des murs. L'esprit français dans l'architecture roumaine (director artistic: Iulian Capsali, fotografii: Daniel Constantinescu, texte : Ioana Popescu, Irina Popescu-Criveanu, Toader Popescu, Mihaela Criticos, Anamaria Zahariade) urmărește impactul modelului francez asupra arhitecturii României moderne: "Poate că "Micul Paris" nu a existat niciodată, iar formula nu este altceva decât un mit identitar modern, expresie a speranțelor și frustrărilor geopolitice sau culturale. Și totuși, pe stradă, Parisul ni se dezvăluie la fiecare pas: grandios, de-a lungul bulevardelor, luxos, altădată, prin cartierele cândva opulente, desuet, cel mai adesea, în inima orașului comercial sau în vechile zone rezidențiale." (Irina Popescu-Criveanu)
Volumul Reşedinţe şi familii aristocrate din România prezintă siturile aristocrate cele mai importante din punct de vedere arhitectonic şi istoric. Sunt expuse, succinct, biografiile aristocraţilor care au stăpânit domeniile respective. Modul de viaţă al aristocraţiei române și atmosfera din înalta societate sunt evocate în spiritul istoriei mentalităţilor. Albumul cuprinde şi fotografii de epocă realizate de mari artişti (de la Carol Popp de Szatmary, Frantz Duschek sau Franz Mandy până la Dan Eremia Grigorescu) sau de ateliere fotografice celebre în epocă (Julietta, Klingsberg, Guggenberger-Mairovits), fotografii păstrate în importante biblioteci din ţară sau în colecţii particulare. Sunt imagini a căror frumuseţe este dublată de valoarea lor documentară, multe dintre clădirile despre care vorbește această lucrare fiind distruse în anii regimului comunist.
Programul Editura ICR în librăriile bucureștene prezintă apariții editoriale asociindu-le cu evenimente artistice și culturale – concerte, expoziții, lecții deschise.