„Harta nu este teritoriul“ la ICR Lisabona

ICR Lisabona a găzduit în galeria sa din Rua do Barão no 10, în data de 19 mai 2017, vernisajul expoziţiei „Harta nu este teritoriul“. Evenimentul, realizat în colaborare cu Anca Poteraşu Gallery din Bucureşti, a fost inclus în agenda conexă târgului internaţional de artă ARCOLisboa şi a prezentat lucrări ale artiştilor Matei Bejenaru, Iulian Bisericaru, Irina Botea Bucan, Daniel Djamo, Róbert Köteles şi Olivia Mihălţianu.
Expoziţia „Harta nu este teritoriul“ prezintă o serie de reflecţii asupra spaţiului, asupra modalităţilor de cartografiere şi reprezentare a acestuia, asupra modului în care realitatea noastră este percepută şi locuită. Căutarea unui alt spaţiu în detrimentul celui nativ este mai mult decât o simplă translatare pe hartă, pe un teritoriu pre-stabilit. Din aşteptările asociate unei destinaţii, din pericolele inevitabile ale călătoriei, se nasc reprezentări iluzorii. Migraţia nu este doar o schimbare de coordonate, ci o continuă adaptare la o stare de confruntări iminente. Expoziţia de faţă oferă o lectură vizuală a diferitelor moduri în care harta şi teritoriul se preced reciproc. Conversaţia artistică are loc prin intermediul mai multor medii artistice: pictură, fotografie, obiecte de artă şi abordări conceptuale.

Róbert Köteles explorează potenţialul şi farmecul abstracţiunii, amintind de textele lui Baudrillard. În final, ce este harta dacă nu o realitate creată din „unităţi miniaturizate, din matrice, din colecţii de memorii şi modele de comandă?” (Baudrillard, Simulacre şi Simulare). Iulian Bisericaru oferă un răspuns la discursul lui Róbert Köteles, inserând referinţe, reperele exacte ale spaţiilor pe care le suprapune. Rezultatul este un non-loc – un spaţiu de nicăieri ce aglutinează o multitudine de alte spaţii recognoscibile. Daniel Djamo discută în schimb limitările hărţii. În prezent îşi susţine teza de doctorat la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti pe tema sa de interes, migraţia. Matei Bejenaru retrasează o serie de căi de analiză privind modul în care memoria însăşi poate crea şi ascunde spaţii, răspunzând urgenţei de a contextualiza lucid fenomenul migraţiei. Olivia Mihălţianu documentează modul în care imaginea îşi modifică semnificaţia în societate. Mihălţianu stabileşte un curs de citire în buclă a imaginilor iconice, care se transferă şi se transformă dintr-un loc în altul.

La vernisaj au luat cuvântul domnul Daniel Nicolescu, directorul Institutului Cultural Român de la Lisabona, doamna Anca Poteraşu şi pictorul Robert Köteles.Au fost prezente în total circa 40 de persoane, între care doamna Marie-France Carrondo, directoare adjunctă a Alliance Française din Portugalia; doamna Anne Ricordel, directoare adjunctă a Institutului Francez din Portugalia; doamna Diane Detollanaere, atașatul cultural și de presă al Ambasadei Belgiei; dl. Emil Ionescu, decan al Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti; doamna Alina Dociu, consulul României la Lisabona; domnul Mircea Lazăr, prim-colaborator la Ambasada României la Lisabona, alţi reprezentanţi ai comunităţilor artistice şi asociative din Lisabona.

Institutul Cultural Român de la Lisabona