EXPO | Eli Lotar (1905 - 1969)

EXPO | Eli Lotar (1905 - 1969)

Eli Lotar (1905 - 1969), din 14 februarie până pe 28 mai 2017 Jeu de Paume, Concorde, Paris.

Fotograf și cineast francez de origine română, Eli Lotar (Eliazar Lotar Teodorescu, Paris, 1905 -1969) este fiul poetului Tudor Arghezi. Născut la Paris, Lotar face studiile la București, revenind definitiv la Paris în 1924 pentru a lucra în domeniul cinematografiei. În Franţa, devine în scurt timp unul din primii fotografi ai avangardei pariziene. Apropiat de Germaine Krull, care îl învaţă meseria de fotograf, și mai târziu de suprarealiști, Lotar publică în reviste de avangardă precum «Vu», «Jazz», «Arts et métiers graphiques» și participă la mai multe expoziţii internaţionale importante cum sunt «Fotographie der Gegenwart», «Film und Foto», «Documents de la vie sociale».

Expoziţia «Eli Lotar (1905 - 1969)» examinează, sub o nouă privire, rolul acestui actor crucial în modernitatea fotografică de-a lungul unui parcurs tematic, de la «Noua viziune» la filmul documentar, trecând prin peisajul urban, industrial sau maritim. Portretele sale îl așază pe Lotar alături de marii artiști ai epocii. Urmare a angajamentului său social si politic, Eli Lotar dezvoltă numeroase proiecte alături de scriitori (Jacques et Pierre Prévert), oameni de teatru (Antonin Artaud et Roger Vitrac) și regizori (Joris Ivens, Alberto Cavalcanti et Luis Buñuel).

Expoziţia reunește peste o sută de tiraje de epocă localizate recent în aproximativ 15 colecţii și instituţii internaţionale, cât și o selecţie de aproximativ o sută de documente (cărţi, reviste, scrisori, negative, filme) constituind nucleul operei lui Lotar.

Prezenţa lui Eli Lotar în avanposturile modernismului a făcut obiectul unei recunoașteri tardive; de-abia la începutul anilor 1990, Centrul Pompidou organizează prima retrospectivă care îi este consacrată. De atunci, noile studii în domeniul suprarealismului, al fotografiei dintre cele două războaie mondiale, dar și al cinematografiei au permis o nouă privire asupra operei sale și, de asemenea, restituirea singularităţii traiectoriei universului său vizual.

Expoziţia retrospectivă este organizată de Centrul de expoziţii Jeu de Paume și Centrul Pompidou, cu ocazia împlinirii a 40 de ani de la fondarea Centrului Pompidou.

Comisari: Damarice Amao, Clément Chéroux și Pia Viewing.

Institutul Cultural Român de la Paris sprijina expozitia „Eli Lotar (1905 - 1969)”.

PROGRAM :

Marţi (nocturnă): 11.00 -21.00

De miercuri până duminica: 11.00 -19.00. Închis luni

EVENIMENTE ORGANIZATE ÎN TIMPUL EXPOZIȚIEI :

marţi 28 februarie, 19.00: vizită ghidată a expoziţiei cu Damarice Amao și Pia Viewing

marţi 28 februarie, 19.00 : «Eli Lotar și filmul. Debutul documentarului angajat în anii 1930». Proiecţia filmelor: Prix et profits (la pomme de terre) de Yves Allégret (1931, 20 min), Terre sans pain de Luis Buñuel (1933, 27 min), Nouvelle Terre de Joris Ivens (1934, 30 min). Prezintă Damarice Amao et Pia Viewing

marţi 7 martie, 19.00: « Eli Lotar și suprarealismul». Proiecţia filmului « Violon d'Ingres » de Jacques-Bernard Brunius (1937, 30 min).

marţi 14 martie, 18.30: Proiecţia filmului « Aubervilliers » de Eli Lotar (1945, 25 min)

marţi  14 martie, 19.00: «Aubervilliers: de la filmul lui Eli Lotar la zilele noastre». Întâlnire cu Paul Smith, urbanist și istoric, și Paloma Polo, artist în rezidenţă la Laborfatoarele Aubervilliers.

PUBLICAȚII

Eli Lotar, Essais de Damarice Amao, Clément Chéroux, Michel Frizot et Cédric de Veigy, Pia Viewing, Jeu de Paume / Éditions du Centre Pompidou / Photosynthèses, français-anglais, 224 pages, 210 ill. couleur et n&b, 39€

INFORMAȚII PRACTICE

Jeu de Paume - 1, place de la Concorde · 75008 Paris

tarif întreg : 10€ / tarif redus: 7,50€, proiecţii : 3€